مخالف عرضه سیمان در بورس هستم

وزیر راه و شهرسازی گفت: ورود سیمان و فولاد به بورس یک نوع گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالفم و اعضای دولت نیز با من هم‌نظر هستند.

به گزارش صدای بورس، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی‌های اخیر سیمان و فولاد اظهار کرد: در کشور ما مشکلی که پیش می‌آید برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند. قطعی برق که به علت کمک به زندگی مردم صورت گرفت همزمان شد با اقدامی که دولت هیچ نقشی در آن ایفا نکرده بود. سیمان را در بورس بردند که من مخالف این موضوع هستم.

وی افزود: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. دیروز هم این مساله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم‌نظر هستند که این کار نباید صورت می‌گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم. اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرآیند شبکه‌ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می‌کرد ادامه پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: برنامه این است که واحدهای خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند. هدف این است کسانی که مسکن را احتکار کرده و باعث التهابات بازار شده‌اند را کنترل کنیم تا سرمایه‌ها در بخشهای مولد به کار گرفته شود.

اسلامی با بیان اینکه تا کنون ۱.۳ میلیون واحد خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم افزود: از روزهای آینده وزارت راه و شهرسازی برای افراد پیامک ارسال می‌کند و وضعیت خانه را با مالک چک می‌کند که البته این گزینه دوم است. گزینه اول این بود که هرکسی در هرجا ساکن است در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کند. از این طریق ۳ میلیون نفر خودشان را معرفی کردند.

رئیسی گفت مسکن ملی را به یک میلیون واحد برسانید

اسلامی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد پویا و مولد باشد و دلالی و سوداگری خاتمه پیدا کند. مالیات بر عایدی سرمایه نیز هم‌اکنون در مجلس است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ چرا که سم مهلک برای بازار مسکن این است که پول‌های سمی به منظور سوداگری وارد این بازار شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به نشست ویژه الزامات ساخت مسکن با حضور رئیسی، رییس جمهور منتخب گفت: هم‌اکنون ۵۳۴ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده که امروز آقای رئیسی گفتند پرشتاب این برنامه را پیگیری کنید و به یک میلیون واحد برسانید. پروژه تهرانسر در حال ساخت به سقفهای آخر رسیده و در پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه کارها پیگیری می شود. در شهر جدید اندیشه تا سه ماه آینده اولین واحدها آماده تحویل می‌شود.

احداث ساختمان های ۱۲ طبقه در شش ماه از طریق صنعتی‌سازی

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به رونمایی از طرح صنعتی‌سازی مسکن در روز گذشته گفت: صنعتی‌سازی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند این است که تمام کار ساختمان و تاسیسات برق و مکانیک در کارخانه انجام شود در مکان زمین پروزه فقط نصب شود. از سال گذشته درخصوص این تکنولوژی مذاکره کردیم و امیر حاتمی اهتمامی در این خصوص داشت که این اتفاق افتاد و کارخانه افتتاح شد.

اسلامی تاکید کرد: ما به عنوان اولین کیس در شهر جدید ایوانکی که نزدیک همان کارخانه است یک زون را هماهنگ کردیم تا در اختیارشان قرار گیرد و تکنولوژی ساخت را پیاده کنند. قبلا طبق قانون و آیین‌نامه مصوبه دولت در ساماندهی زمین و مسکن می‌توانسیتم زمین را حداکثر ۵ سال قسطی واگذار کنیم که این را به ۱۰ سال رسانیدم. اگر یک انبوه‌ساز بیاید ما زمین با اقساط ۱۰ ساله می‌دهیم که صنعتی‌سازی انجام دهد. دکتر قالیباف هم چند بار بر گسترش این تکنوژی و مردمی کردن آن تاکید داشت که فکر می‌کنم یک جریان پویا و موثری برای تحول در صنعت ساختمان کشور ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین زمان اتمام یک پروژه ۱۲ طبقه ۲۴ و بیشتر است گفت: از طریق صنعتی‌سازی این زمان به یک پنجم می‌رسد. ما منتظریم که تفاهم‌نامه را به امضا برسانیم. مجریان معتقدند هزینه ساخت از طریق صنعتی به ۸۰ درصد هزینه با شیوه سنتی می‌رسد که البته این تخمین است و باید پس از احداث محاسبه شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 436216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =