آخرین خبر از گمانه‌زنی کابینه رئیسی

علی اکبر محرابیان،‌ فرهاد رهبر و سعید محمد ۳ مدیر ارشدی هستند که گفته می شود به ترتیب وزیر صمت،‌ معاون اقتصادی و وزیر راه و شهرسازی خواهند بود.

به گزارش صدای بورس، ۹ روز دیگر تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری فرصت باقی است، گمانه فاش شدن نام یک مدیر ارشد برای یک پست وزارتی هرچه به زمان تحلیف نزدیک‌تر می شود، واقعی تر است. برخی نام ها مبنی بر مشخص شدن صاحب منصب ۳ کرسی وزرای ابراهیم رئیسی رسانه ای شده است که در زیر بررسی می شود.
 

آخرین خبر از گمانه‌زنی کابینه رئیسی

علی اکبر محرابیان،‌ فرهاد رهبر و سعید محمد ۳ مدیر ارشدی هستند که شنیده می شود به ترتیب بر کرسی های وزارت صمت،‌ معاونت اقتصادی و وزارت راه شهرسازی تکیه خواهند زد. محمد مخبر نیز گزینه اصلی معاون اول رئیس جمهوری؛ دولت سیزدهم است.

نام فرهاد رهبر در لیست کابینه احتمالی دولت سیزدهم به عنوان معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار داشت امروز خبری مبنی بر اینکه رهبر به عنوان وزیر اقتصاد تکیه خواهد داد، منتشر شد. به زعم بسیاری از اقتصاددانان مدیریت برنامه و تیم اقتصادی دولت رئیسی در دستان فرهاد رهبر است

فرهاد رهبر کیست؟

  • متولد ۱۳۳۸ از شهر سمنان
  • دکتری اقتصاد دانشگاه تهران

سمت اجرایی فرهاد رهبر

مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری،‌ معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات (دولت محمد خاتمی)،‌ ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شش سال ریاست دانشگاه تهران ( دولت محمود احمدی‌نژاد)

فرهاد رهبر مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی و البته او را برای ثبت‌نام در انتخابات همراهی کرد آن هم وقتی خود عضو هیئت نظارت بر انتخابات بود . این همراهی علاوه بر مشکل قانون ، انتقادهایی هم به دنبال داشت و به همین خاطر نیز مورد انتقاد قرار است. اما گفته شد که پیش از رفتن به وزارت کشور از عضویت در هیئت نظارت استعفا داده ست.

نام محمدرضا فرزین در لیست کابینه احتمالی دولت سیزدهم به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار داشت به با مطرح شدن نام رهبر به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی، گفته می شود فرزین که پیش از این هم در این وزارتخانه بوده در وزارتخانه دیگر به کار گرفته خواهد شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر صنعت معدن و تجارت

علی اکبر محرابیان، در جدیدترین لیست کابینه احتمالی دولت سیزدهم به عنوان به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت قرار دارد. حضور در کابینه احمدی نژاد از جمله رزومه ای این مدیر ارشد است، ۲ پرسش را پیش رو قرار می دهد: چرا بخشی از کابینه رئیسی از بدنه متصل به احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسبق است و چرا همگی اصول گرا هستند؟

علی اکبر محرابیان کیست؟

  • متولد ۱۳۴۸ خوانسار
  • کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تهران
  • وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد
  • دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در دولت دهم
  • رئیس ستاد مهر ماندگار کشور

حاشیه های محرابیان

مهمترین موضوعی که در ارتباط با محرابیان وجود دارد مربوط به شکایتی است که از وی در سال ۸۲ در ارتباط با ثبت اختراع اتاق امن زلزله وجود داشت. دادگاه براساس شواهد تأیید کرد که اختراع «اتاق امن زلزله» پیش از آنکه به نام محرابیان به ثبت برسد، توسط شاکی اختراع و طراحی شده بود و شاکی، این طرح را سال ۸۲ به شهرداری تهران و سال ۸۳ به مطبوعات ارائه داده بود.

سعید محمد، وزیر راه و شهرسازی

سعید محمد ، در جدیدترین لیست کابینه احتمالی دولت سیزدهم به عنوان به عنوان وزیر راه و شهرسازی قرار دارد. وی از فرماندهی پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری استعفا داد. وی از جمله کسانی است که به طور واضح مخالف خود را از پیوستن ایران به FATF ابراز کرد. مخالفت FATF در رزومه ای چند تن از مدیر ارشدی که قرار است سکان دار وزارت خانه های حیاتی باشند، است.


سعید محمد کیست؟

  • متولد ۱۳۴۷
  • دکترای مهندسی راه و ترابری از دانشگاه تربیت مدرس
  • فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
  • فرمانده کل سپاه پاسداران
  • مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس
  • مدیرعامل سپاسد

تحلیل گران و اقتصاد دانان معتقدند عبدالملکی،‌ رهبر، فاطمی و جبرائیلی، ۴ نفری هستند که ابراهیم رئیسی برای انتخاب وزرا و کابینه خود با آنها مشورت می کند.گمانه زنی‌ها کابینه جدید را تماما اصول‌گرا می داند.

۱- حجت الله عبدالملکی

حجت الله عبدالملکی، دیگر چهره اقتصادی است که از او در کابینه رئیسی یاد می‌شود و برخی می‌گویند ممکن است وزارت اقتصاد و دارایی به او برسد. عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق است. او سال ۸۵ تا ۸۸ مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی و نماینده ایران در اجلاس بین المللی بانک جهانی بوده است. او از چهره‌های نزدیک به اصولگرایان است و دیدگاه‌های اقتصادی‌اش به سمت اقتصاد دولتی متمایل است.


بیشتر بخوانید:


۲- فرهاد رهبر

فرهاد رهبر ، در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ در ستاد انتخابات رئیسی بود. او در سال ۹۴ هم مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی در آستان قدس بود. حالا گفته می‌شود که او مهره‌چین کابینه اقتصادی رئیسی است و احتمال دارد به سازمان برنامه و بودجه برود. فرهاد رهبر در سه دولت هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد صاحب پست بوده و وجهه‌ای فراجناحی از خود نشان داده است که با همه طیف های سیاسی کار کرده است.

۳-رضا فاطمی امین

رضا فاطمی امین گزینه دیگری است که پیش از این در آستان قدس رضوی هم فعال بوده است. او در دانشگاه فردوسی مشهد الکترونیک خوانده و دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد. پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی بوده است. آخرین سمت او قائم مقام آستان قدس رضوی است و احتمالا با این پیشینه او به وزارت صمت می‌رود.

۴- یاسر جبرائیلی

یاسر جبرائیلی است. متولد ۶۳ که اکنون رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام است. تجارت نیوز در وصف او نوشته:« خودش را محقق اقتصاد سیاسی معرفی می‌کند. یاسر جبرائیلی منتقد برجام و پیوستن به اف ای تی اف است.»

در آخرین بررسی‌ها، محتمل‌ترین کابینه دولت معرفی شدند، نام‌هایی که برخی ناآشنا و برخی دارای سابقه طولانی حضور در پست های مختلف هستند. صدای بورس با نگاهی به این لیست به آنها پرداخته است.

کد خبر 436209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =