چشم انداز مبهم بازار در هفته آینده

تعطیلی ۶ روزه ادارات در تهران که به بانک‌ها و سازمان‌بورس نیز تسری پیدا کرد، پیش‌بینی روند ادامه بازار در جلسه بعدی معاملات را دشوار می کند.

مژده ابراهیمی- صدای بورس؛ به نظر می‌رسد انتظارات تورمی، جریان افزایش قیمت ها در کالاهای مختلف، گمانه‌زنی‌ها از بن بست در مذاکرات وین و چشم‌انداز کاهش ارزش ریال در خصوص کاهش تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند رشد صنایع برتر بازار باشند.

مهدی رادان، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: در معاملات روز جاری، بازارسرمایه که به طور غافلگیرانه ای تبدیل به روز آخر معاملات قبل از پایان فصل مجامع شد. همچنین بیشترین ارزش معاملات در میان صنایع بورسی به ترتیب نصیب صنایع شیمیایی، چند رشته ای صنعتی، غذایی، دارویی، سیمان، بانک و خودرو و قطعات شد.

وی در ادامه افزود: از نظر رشد ارزش نیز صنایع زراعت و غذایی،گوی سبقت را از سایر صنایع ربودند. به نظر می‌رسد انتظارات تورمی، جریان افزایش قیمت ها در کالاهای مختلف، گمانه‌زنی‌ها از بن بست در مذاکرات وین و چشم انداز کاهش ارزش ریال در نتیجه آن و بحث ها در خصوص کاهش تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند رشد صنایع برتر بازار باشند.

مشوق های لازم در جهت جذابیت معاملات

رادان بیان کرد: تعدیل مثبت شرکت های پالایشی، آثار حذف رانت دلالان از معاملات سیمان و انتقال ارزش افزوده به سهامداران به واسطه معامله این محصول در بورس کالا، کمبود برق و انتظار افزایش مشوق های سرمایه گذاری در این حوزه نیز بر جذابیت معامله سهام در این گروه از شرکت های افزوده است.

دشواری پیش بینی بازار هفته آینده

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تعطیلی ۶ روزه ادارات در تهران که به بانک ها و سازمان بورس نیز تسری پیدا کرد، پیش بینی روند ادامه بازار در جلسه بعدی معاملات باتوجه به شرایط جاری کشور را دشوار می کند. با این‌حال آثار اخباری که در بالا ذکر شد هنوز به طور کامل در معاملات سهام انعکاس پیدا نکرده است و حجم قابل قبول معاملات در روزهای اصلاحی، نشان از تمایل سرمایه گذاران به خرید سهام به سمت بالا دارد و می‌توان انتظار داشت در هفته آتی نیز گروه‌های مورد اشاره همچنان مورد توجه بازار باشند.


بیشتر بخوانید:


تبدیل اصلاح قیمت‌ها به فرصت‌های سرمایه‌گذاری

وی افزود: از رویدادهای قابل‌توجه در تعطیلات پیش‌رو برگزاری مجامع تعدادی از شرکت های مهم بازار است که هم از جنبه اخبار و انتشارات قابل طرح در مجامع و هم از جنبه فرصت های ناشی از بازگشایی بعد از مجامع می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

رادان تصریح کرد: تعداد قابل‌توجهی از شرکت های کوچک‌تر بازار که در روند رشد اخیر بازار همچنان درگیر صف فروش بوده اند که ممکن است پس از برگزاری مجامع با دامنه نامحدود نوسان بازگشایی شده و در نتیجه اصلاح شدید قیمت به فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در بازار تبدیل شوند.

این تحلیلگر بازارسرمایه ذکر کرد: از دیگر فرصت‌های آتی بازار می توان به گروه ها و شرکت هایی اشاره کرد که در هفته های اخیر روند اصلاح و یا استراحت را طی کرده اند و در آینده به فرصت های سرمایه گذاری جایگزین تبدیل خواهند شد. همچنین شرکت های سرمایه گذاری استانی را که به دلیل سهام شناور ۱۰۰ درصدی باوجود رشد خالص ارزش دارایی با نزول قیمت در بازار مواجه بوده اند، می توان در این گروه طبقه بندی کرد.

کد خبر 435966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =