پول‌های پارک شده در انتظار برجام

مسئله‌ای که باعث می‌شود پول‌های پارک شده در شرایط فعلی برجام، تصمیم‌گیری کنند بر اساس سمت و سوی کاهش یا افزایش نرخ ارز خواهد بود.

رشدی که در بازار از یک هفته قبل انتخابات شروع شد و در حال حاضر نیز روند ملایمی را دارد بیشتر به‌دلیل مسائل اقتصادی است تا سیاسی. زیرا کاندیداهای ریاست جمهوری نظرات اقتصادی خاصی درخصوص مسائل اقتصادی مطرح نکردند که تأثیرگذار باشد.

مسائل اقتصادی که در رشد بازار تأثیرگذار بود عبارتند از اینکه پیش‌بینی بازار از آمار ماهانه شرکت‌ها مخصوصا در گروه فلزات، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی و غیر فلزی، برخی تک سهم‌ها، پتروشیمی و سیمان این است که گزارشات سه ماهه خوبی خواهند داشت و همچنین رشدی که در دو هفته اخیر در بازار ارز رخ داد، اثرگذار بود.
بنابراین دلیل رشد مسائل بنیادی شرکت‌ها، آزادسازی نرخ در برخی صنایع، رشد معاملات بورس کالا در بخش فلزات، پذیرش سیمان و رشد نرخ ارز است. البته از صندوق‌ها و اوراق درآمد ثابت، سهامدارانی که فروخته بودند منتظر فرصت برای نقدکردن بودند، تا روانه بازار شوند. اگرچه p/e و p/s بعضی شرکت‌های بزرگ بسیار جذاب شد، اما بحث تقسیم سود نقدی نیز مطرح بود که باعث رشد ملایم بازار شد.
رشد ملایمی که بازار در پیش گرفته ادامه‌دار است و روند بازار بواسطه شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز صعودی خواهد بود تا زمانی که دلار کاهش ملموسی نداشته باشد. برای روانه شدن پول‌های پارک شده به سمت بازار سرمایه عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند و علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی مانند برجام نیز مهم است. درصورت لغو تحریم‌ها برخی از کسب و کارها، سرمایه‌هایشان به سمت کسب و کار خود و مباحث تولید محور می‌رود. اگر برجام صورت نگیرد و تحریم‌ها ادامه‌دار باشد، قطعا رشد نرخ ارز را خواهیم داشت و همزمان با این رشد، بازار سرمایه نیز حتما جذاب خواهد بود. بنابراین مسئله‌ای که باعث می‌شود پول‌های پارک شده تصمیم‌گیری کنند در شرایط فعلی برجام، بر اساس سمت و سوی کاهش یا افزایش نرخ ارز خواهد بود. در حال حاضر بازار ثبات نسبی دارد و هنوز به ثبات منظم و منطقی نرسیده است و دلیل را باید در این موضوع جستجو کرد که بحث‌های زیرساختی بازار به کدام سو خواهند رفت.

  • سعید ذوالفقاری - مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره سرمایه‌گذاری افتخار سهام
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۷
کد خبر 435794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =