کسری بودجه دولت با تداوم تحریم‌ها/  وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت قطع شود

یک کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه اگر برجام احیا نشود،دولت تا پایان امسال با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو خواهد شد،گفت: وابستگی شدید اقتصاد ایران به نفت باید هرچه زودتر قطع شود.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ با توجه به اینکه شرایط امروز اقتصاد کشور وابستگی شدیدی به میزان فروش نفت دارد باید به این نکته مهم اشاره کنیم که احیا یا عدم احیای برجام نقش موثری بر میزان کسری بودجه دولت دارد.

غلامرضا سلامی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه اگر در احیای برجام موفقیت داشته باشیم و تحریم‌ها برداشته شود، نرخ ارز و طلا نزول خواهد کرد،گفت: با احیای برجام پیش‌بینی می‌کنم نرخ هر دلار تا رقم ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند.

وی افزود: اگر برجام احیا نشود و تحریم‌ها استمرار داشته باشد به احتمال زیاد دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازارهای مالی تصریح‌کرد: متاسفانه وابستگی شدید اقتصاد ایران به فروش نفت موجب شده است تا در شرایط کنونی احیا یا عدم احیا برجام تاثیر مهمی و بسزایی روی تحقق بودجه سالیانه کشور داشته باشد.

سلامی با بیان اینکه اگر دولت در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو شود، مجبور به استقراض پول از بانک مرکزی و چاپ بدون پشتوانه در اقتصاد کشور خواهد شد،گفت: چاپ بدون پشتوانه نقدینگی از سوی دولت رشد نقدینگی را در جامعه رقم خواهد زد و به دنبال آن میزان نرخ تورم را به حداقل به بالای ۵۰ درصد خواهد رساند.

وی افزود: گرانی مجدد کالاهای اساسی و موردنیاز مردم، نتیجه توزیع نقدینگی بدون پشتوانه دولت در اقتصاد کشور و رشد افسارگسیخته نرخ تورم خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به وابستگی شدید بازار طلای کشور به نرخ ارز و قیمت اونس جهانی طلا گفت: برجام و نرخ ارز می‌توانند چشم‌انداز نرخ طلا را در کشور ترسیم کنند و باید دولت سیزدهم به این موارد مهم عنایت ویژه داشته باشد.

همراهان صدای بورس، شما می‌توانید نظرات خود درباره چشم‌انداز نرخ طلا و سکه را به صورت کامنت ذیل همین مطلب بنویسید.

کد خبر 435484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =