کمک به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران

نمی‌توان منکر اثربخشی افشای اطلاعات در راستای بهبود روند بازار بود، این مهم قطعا به واقعی شدن قیمت سهم‌ها کمک می‌کند.

به هر میزان به پارامترهایی که به شفافیت بازار کمک کند، اضافه شود، سودمند است. درخصوص پیش‌بینی سود هم درست است که در حال حاضر EPS به‌صورت ttm است اما مسئله این است که درواقع ttm در درون خود پیش‌بینی‌ها را ندارد و طرح‌های توسعه‌ای شرکت که ممکن است در آینده به بهره‌برداری برسد و افزایش نرخ محصولی که احتمال وقوع آن وجود دارد، در ttm دیده نمی‌شود.

ttm براساس گزارش‌های قبلی تهیه و منتشر می‌شود، به همین خاطر به‌نظر می‌رسد که این افشای ناشران به بازار کمک کند و درواقع تصمیماتی که سرمایه‌گذاران می‌گیرند منطقی و کارشناسی‌تر می‌شود. متأسفانه در بازار ما اثر فعالان بنیادین نسبت به گذشته کمرنگ شده و در واقع موضوعی که در شرایط فعلی در حال وقوع است، این است که بیشتر فعالان بازار به دنبال تحلیل‌های تکنیکال، جریان‌پولی، فیلترنویسی و اینگونه ابزارها هستند و بیشتر این موارد مورد توجه بازار قرار دارد.
اما نمی‌توان منکر اثربخشی افشای اطلاعات در راستای بهبود روند بازار بود، شاید تأثیر آن مانند گذشته نباشد اما قطعا اثربخش است. قطعا به واقعی شدن قیمت سهم‌ها کمک می‌کند اما تأثیر آن نسبت به گذشته کمرنگ‌تر است. ابزارهایی غیر از تحلیل‌های بنیادین بیشتر مورد علاقه فعالان بازار است، فعالان قدیمی بازار بیشتر تحلیل بنیادین انجام می‌دهند و افرادی که شاید در سه سال گذشته به بازار پیوستند و همچنان در بازار هستند، بیشتر جریان‌های پولی را دنبال و سعی می‌کنند با بررسی صنایعی که جریان پولی مثبت دارند، خرید و فروش خود را تنظیم کنند.

  • بهادر شمس - مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶

کد خبر 435410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =