ثبت رکورد تولید و سودآوری «وبانک»

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با سهامداری کنترلی، مدیریتی و غیرکنترلی در حدود ۶۵ شرکت مختلف، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری کشور است.

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با سهامداری کنترلی، مدیریتی و غیرکنترلی در حدود ۶۵ شرکت مختلف، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری کشور و البته یکی از بازیگران حقوقی مهم بازار است که نگاه و بررسی آن از دو منظر قابل توجه است. نگاه اول به این هلدینگ، به عنوان یکی از ناشران گروه سرمایه‌گذاری است که ارقام و اعداد عملکرد مالی آن حکایت از سودسازی نزدیک به ۳ برابری در سال ۹۹ دارد. اما نگاه دوم به این بنگاه که مسئولیت سنگین بازارگردانی تعداد زیادی از شرکت‌های بازار را دارد، از سمت حقوقی بودن این شرکت است. به همین منظور با امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل «وبانک» به گفت‌وگو نشستیم.

  • اکنون که در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه این شرکت هستیم، کارنامه سال ۹۹ گروه توسعه ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    یکی از مهمترین دستاوردهای گروه توسعه ملی در سال ۹۹، ثبت رکورد تاریخی تولید و سودآوری بود. دستیابی به رکورد تولید شاید در حرف معنای ساده‌ای داشته باشد، اما در عمل به معنی فعالیت بهره‌ور پرسنل خط تولید، برنامه‌ریزان تولید و همچنین افزایش نیاز بازارهای مصرف داخلی و خارجی به محصولات تولید شده در این مجموعه است. موضوع دوم در کنار این افزایش تولید، افزایش سودآوری بی‌سابقه در گروه توسعه ملی است که تمام این موارد مرهون هماهنگی صحیح بخش تولید، فروش و مدیریت مالی شرکت‌های زیرمجموعه با حفظ آرامش و تکیه بر خرد جمعی به شمار می‌رود. اراده گروه توسعه ملی در این راستا منجر به آن شد که رشد سودآوری حدود ۳ برابری در این هلدینگ را در حالی شاهد باشیم که اوضاع اقتصادی فعالیت بنگاه‌ها در کشور به دلایلی نظیر تحریم، تورم و رکود اقتصادی، روز به روز سخت‌تر می‌شد.
  • با توجه به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، آیا این شرکت برنامه‌ای برای واگذاری شرکت‌های تابعه خود دارد؟ چه اقداماتی در این راستا انجام شده ‌است؟

    تکلیف قانونی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، واگذاری اموال و دارایی‌های شرکت است که طبق قانون و روش‌های مرسوم، راه‌های متنوعی برای این واگذاری‌ها، اعم از مزایده و عرضه در بورس وجود دارد. به دلیل سرعت و سهولت واگذاری از طریق عرضه اولیه در بورس، بسیاری از شرکت‌های مجموعه گروه توسعه ملی در این فرآیند قرار گرفته‌اند. خوشبختانه اخیرا پذیرش شرکت مدیریت‌سرمایه‌مدار در بورس تهران اتفاق افتاده ‌است. سیمان ساروج بوشهر نیز با ارتقای بازار، قرار است از بازار پایه به بازار دوم فرابورس بیاید و تغییر بازار آن در روزهای آتی صورت خواهد ‌گرفت. برای سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دیگری را نیز در صف عرضه داریم که از جمله آنها می‌توانیم به مرواریدهامون، آسیای آرام، شرکت به‌پخش، شرکت بین‌الملل ساختمان و صنعت‌ ملی، شرکت مخمل و ابریشم کاشان و همچنین شرکت سیمان فیروزکوه اشاره کنیم.
  • گروه توسعه ملی شامل شرکت‌های متنوعی می‌شود که بسیاری از آنها در بخش تولید فعالیت می‌کنند. وضعیت تولید در شرکت‌های زیر مجموعه «وبانک» در سال ۹۹ چگونه بود؟

    با توجه به شعار سال ۱۳۹۹ مبنی بر جهش تولید، تعهدی که ما در سطح ملی برای خود ایجاد کرده بودیم، بر این اساس بود که رکورد تولید را در خانواده بزرگ سرمایه‌گذاری ‌گروه‌ توسعه ‌ملی بشکنیم. اکنون این اتفاق افتاده ‌است و توانستیم رکورد تولید را در خانواده بشکنیم. به تبع این موضوع در بحث ریالی و در سودی که می‌خواستیم کسب کنیم و همچنین تعهدی که به سهامداران و سرمایه‌گذاران خود داشتیم، هدفی که داشتیم این بود که حداکثر سود را در سال ۹۹ برای آنها به ارمغان بیاوریم که خوشبختانه توانستیم به این هدف برسیم. به عبارت خلاصه ما رکورد تولید را برای سال ۱۳۹۹ شکستیم و موفق شدیم حداکثر سود را کسب کنیم و این اتفاقی بود که خوشبختانه با تلاش و زحمت‌های همکارانمان در شرکت‌های تابعه و هلدینگ به دست آمد.
  • بازار سرمایه در سال ۹۹ شاهد فراز و فرودهای بسیاری بود. شما در راستای بهبود وضعیت پرتفوی خود، شرکت‌های زیرمجموعه و کمک به وضعیت بازار سرمایه طی این مدت، چه فعالیتی انجام دادید؟

    از نیمه مردادماه که آهسته آهسته شرایط نامساعدی در بازار سرمایه پیش آمد و بسیاری از هموطنان ما که سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه آورده بودند، کم کم با کاهش روز به روز دارایی‌های خود مواجه بودند، کمیته سرمایه‌گذاری «وبانک» تصمیم گرفت که بخشی از منابع خود را در راستای ثبات بخشی به بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران به خصوص در شرکت‌های زیرمجموعه خود استفاده کند. البته این کار، به دور از ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای کلان گروه توسعه ملی هم نیست. به همین منظور از ۱۵ مرداد ماه تا پایان اسفند ماه، حمایت مستمر از سهام گروه را آغاز کردیم و در این مدت در مجموع نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان خرید سهام داشتیم.

  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶
کد خبر 435404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =