ضرورت شفاف‌سازی برنامه‌های اقتصادی

اگر دولت آینده، اولویت را بر شفاف‌سازی برنامه‌های اقتصادی قرار دهد و متعهد شود که هیچ‌گونه دخالت دستوری در اقتصاد نداشته باشد، می‌تواند تاثیر مثبتی در این جهت بگذارد.

وضعیت بازارسرمایه در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده خروج نقدینگی از بازار و وضع نابسامان آن است. با توجه به این شرایط، ورود هرگونه پول به بازار می‌تواند موجب بهبود نقدشوندگی و رفع مشکلات مربوط به آن و همچنین افزایش تقاضا شود.

شرایط بنیادی شرکت‌ها و وضعیت صورت‌های مالی با توجه به گزارش‌های منتشر شده، خوب است اما نقدینگی و تقاضا در بازار ضعیف است و این موضوع در دوره اصلاح وضعیت، طبیعی است. در این موقعیت ورود نقدینگی می‌تواند موجب بهبود شود اما اثرات صددرصد مثبت نخواهد داشت. روزهای مثبت بازار به دلیل ورود نقدینگی بوده و منجر به ارزندگی سهم‌ها شده است. خروج دولت از بازار سرمایه در روزهای اوج، نشانه مشخصی از نزول بازار بود و در حال حاضر اگر دولت از بازار سرمایه حمایت کند، می‌تواند نشانه خوبی برای ارزندگی بازار باشد.
اگر قرار بر تزریق نقدینگی و پول‌پاشی بیشتر باشد، با مدیریت درست و مشخص، باید از طریق صندوق‌های تثبیت و صندوق‌های فعال در بازار سرمایه انجام شود و دستوری صرف نباشد و با سهم‌های ارزنده وارد شوند. در دنیا، در ریزش‌های شدید بورسی، در نقطه‌هایی که ارزندگی وجود دارد، دولت‌ها وارد می‌شوند و نقدینگی وارد می‌کنند. این تزریق نقدینگی به معنای دخالت نیست بلکه به معنای این است که دولت به‌عنوان یک متقاضی در قیمت‌های ارزنده در کف قیمت خرید می‌کند. اگر دولت از طریق سیاست‌گذاری دستوری مکانیسم بازار را خراب کند، این برای بازار سرمایه مخرب است. در حال حاضر بازار سرمایه درهاله‌ای از ابهام قرار دارد و موضوعاتی مانند انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن سیاست در دولت بعدی و نتایج برجام و ابهامات آن و مشخص شدن قیمت دلار باعث نامشخص بودن روند بازار شده است.
با توجه به اینکه بازار سهام بازار آزادی است، اگر دولت به صورت متقاضی وارد شود و نه با دید مدیریتی، با ساختار بازار سرمایه متضاد نیست. دولت به‌عنوان یک متقاضی حقوقی، می‌تواند معاملاتی را در بازار سهام داشته باشد. در حال حاضر ورود دولت یا موسسات و بانک‌ها و خرید سهم‌ از طرف حقوقی‌ها، در این P/E های تحلیلی، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر دولت آینده، اولویت را بر شفاف‌سازی برنامه‌های اقتصادی قرار دهد و متعهد شود که هیچ‌گونه دخالت دستوری در اقتصاد نداشته باشد، می‌تواند تاثیر مثبتی در این جهت بگذارد.

  • مجتبی شهبازی - مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶
کد خبر 435396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =