برق‌گرفتگی بازار

در دومین هفته تیرماه رشد قیمت دلار در بازار داخل و بازگشت به سطح ۲۵ هزار تومان عاملی موثر در رشد بازار بود.

  • در دومین هفته تیرماه شاخص کل با بازدهی ۲.۸۸ درصدی، به رقم یک میلیون و ۲۸۲ واحد رسید که یکی از سبزترین هفته‌ها در ۱۰ ماه گذشته است. افزایش تقاضا و حجم معاملات و رسیدن ارزش معاملات خرد به بالای ۷۰۰۰ میلیارد تومان از رویدادهای مهم این هفته بود که اثر مستقیمی بر قیمت سهام شرکت‌های بورس و فرابورس نیز داشت.

شروع منفی
اولین روز کاری هفته با عرضه در گروه خودرویی، بانکی و پالایشی آغاز شد و شاخص کل با ۱۰ هزار واحد افت همراه شد. نمادهای شاخص ساز و بزرگ بازار با توجه به رسیدن شاخص به ناحیه مقاومتی یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد پرحجم و منفی معامله شدند و خروج نقدینگی ۳۳۹ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد ۶۵۴۰ میلیارد تومان بود. بیشترین حجم معاملات را نمادهای کرمان، خودرو و خساپا داشتند. دومین روز هفته نیز بازار کار خود را با افزایش عرضه‌ها در گروه‌های پالایشی، چندرشته‌ای صنعتی و خودرویی و بانکی‌ها آغاز کرد و در ادامه بازار شاهد کاهش فشار فروش و افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی و بانکی و کاهش صف‌های فروش بود. ارزش معاملات خرد ۵۲۹۵ میلیارد تومان و خروج پول حقیقی از بازار به ۲۴ میلیارد تومان رسید و شاهد ورود ۶۴ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نماد شستا، شپنا و شتران داشتند.

بازار جان گرفت
دوشنبه بازار کار خود را با سبزپوشی در اکثر نمادها آغاز کرد و شاخص کل توانست با رشد ۱۰ هزار واحد پس از افت دو روزه به کار خود پایان دهد. افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی شستا از محل تجدید ارزیابی در سامانه کدال منتشر شد که باعث جو مثبت در بازار شد. انتظار می‌رود سایر هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا از جمله سیتا، سفارس، تاپیکو و تاصیکو نیز به زودی گزارش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خود را منتشر کنند. شاخص کل با عبور از مقاومت تکنیکالی خود توانست به روند صعودی بازگردد. بیشترین حجم معاملات به نمادهای کرمان، خودرو و خساپا متعلق بود و نمادهای تاپیکو، شپنا و فملی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد نیز ۵۵۱۶ میلیارد تومان و ورود نقدینگی حقیقی ۱۵۶ میلیارد تومان بود.

رشد تقاضا
در چهارمین روز هفته بازار پرتقاضا آغاز کرد. خبر مهم سه‌شنبه این هفته، دستور توانیر برای توقف فعالیت شرکت‌های فولادی و سیمانی به دلیل کمبود برق بود. شاخص کل رشد ۲۶ هزار واحدی را تجربه کرد و کاهش صف‌های فروش نمادهای کوچک بازار در دومین روز سبز این هفته را شاهد بودیم و همینطور تعداد نمادهای دارای صف خرید پس از حدود ۵ ماه از صف‌های فروش پیشی گرفت. حجم صف‌های فروش به کمتر از ۱۰ درصد نمادها رسید که رویدادی جدید در بازار بود. ارزش معاملات خرد ۷۰۳۳ میلیارد تومان و ورود نقدینگی حقیقی ۴۴۲ میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات در نمادهای شستا، فملی و فولاد بود. آخرین روز هفته هم شاخص کل با رشد اندک ۸۳۱ واحدی به کار پایان داد. بازار روز چهارشنبه در اکثر نمادهای شاخص ساز و بزرگ پرعرضه بود. قطعی برق، فشار فروش شدیدی در نمادهای فولادی و سیمانی ایجاد کرد. خبرها از کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی تولید شرکت‌ها حکایت دارد. نمادهای نیروگاهی اما مثبت معامله شدند. نماد رمپنا به دلیل وضعیت صنعت برق و انتظار برای توجه و حمایت دولت به آن مورد اقبال بازار قرار گرفت و نماد کاما به دلیل انتشار اخباری در خصوص اخذ پروانه معدن مس با ذخیره ۲۰۰ میلیون تن، سنگین‌ترین صف خریدهای بازار بودند. در آخرین روز هفته، بازار ارزش معاملات خرد ۶۲۷۴ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۱۱۸ میلیارد تومان را شاهد بود و بیشترین حجم معاملات را نمادهای کرمان، خساپا و کمند داشتند.

عامل رشد بازار
رشد قیمت دلار در بازار داخل و بازگشت به سطح ۲۵ هزار تومان عاملی موثر در رشد بازار بود. در بازارهای جهانی قیمت آلومینیوم با افزایش اندک یک درصد به ۲۵۱۶ دلار در هر تن، سرب با رشد ۰.۷ درصدی به ۲۳۱۰ دلار در هر تن و روی هم با ۰.۷ درصد رشد به ۲۹۶۳ دلار در هر تن رسید. همچنین مس با رشد ۱.۱ درصد به ۹۴۷۶ دلار در هر تن رسید. نفت برنت نیز بدون تغییر در ۷۵ دلار ماند. اونس جهانی با رشد ۱.۱۴ درصدی به بالای ۱۸۰۰ دلار بازگشت تا همچنان در کانال صعودی بماند. قیمت سکه به بیش از ۱۰.۵ میلیون تومان رسید.

  • حسام بصیری - کارشناس بازار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶
کد خبر 435378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =