رانت و فساد محصول قیمت‌گذاری دستوری

محمد علی دهقان دهنوی گفت: قیمت‌گذاری دستوری محصولی جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور ندارد.

به گزارش صدای بورس، آیین راه اندازی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا و معاملات سیمان در بورس کالای ایران امروز شنبه ۱۲ تیر ماه برگزار شد.

در این مراسم، محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با نکوهش قیمت گذاری دستوری تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند که می‌توان با قیمت‌گذاری دستوری زمینه ایجاد رفاه را در کشور و برای مردم فراهم کرد در حالی که این موضوع اشتباه است و تجربه نشان داده که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی با اشاره به ورود سیمان به بورس کالا و تاثیر مثبت آن در اقتصاد و صنایع وابسته گفت: با توجه به مسیری که اکنون برای معاملات طی می‌شود و حجم معاملات از مرز یک میلیون تن عبور کرد، تلاش ها بر این است که کل معاملات سیمان وارد بورس کالا شود، اما این اقدام نقطه پایان نیست. در میز صنعت سیمان که در سازمان بورس و با همکاری بورس کالا، مدیران عامل صنعت سیمان و سایر ذی نفعان این حوزه راه اندازی شد یک هدف دیگر نیز دنبال می‌شود که راه اندازی کنسرسیوم صادراتی سیمان در جهت رشد و توسعه این صنعت است.

بازار مشتقه راهی برای کنترل بهترِ ریسکد

دهقان دهنوی در ادامه به لزوم راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق های طلا نیز امروز راه اندازی می شود که این مهم گامی رو به جلو در بازار سرمایه به شمار می آید. صندوق های سرمایه گذاری طلا زمینه سرمایه گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می کنند. در نظر داشته باشید که بازار سهام به عنوان یکی از ۴ بازار کلاسیک دارایی شناخته می شود. از ۳ بازار دیگر شامل طلا، ارز و مسکن لازم است حداقل معاملات ۲ بازار به طور شکل نظام‌مند و استاندارد در بازار سرمایه شکل بگیرد.

وی افزود: در زمینه طلا با راه اندازی صندوق های طلا و سایر ابزارهایی که در حوزه طلایی ایجاد شده، این اتفاق رخ داده است و سبب ورود سرمایه های خرد به این بازار شده است. در حوزه مسکن نیز باید گفت معاملات آن در بورس کالا شروع شده و به زودی و در راستای تجمیع پس اندازهای خرد در حوزه مسکن و سرمایه گذاری در آنها از طریق صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.

دهقان دهنوی در ادامه اظهار داشت: از مدیرعامل بورس کالای ایران می خواهم که در حوزه بازار مشتقه بار دیگر در قرارداد آتی سکه طلا ورود کند تا ابزارهای کاملی را در اختیار فعالان حوزه طلا قرار دهیم و فعالان بازار قادر باشند ریسک های خود را مدیریت کنند. در حوزه ارز نیز باید بر روی ابزار مشتقه آن چاره ای اندیشیده شود البته بازار متشکلی که در فرابورس ایجاد شد بخشی از رویکرد ما را در این زمینه نشان داده است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران:

آتی سکه متوقف شد، اما بورس کالا به مسیر ادامه داد

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در این نشست ضمن بررسی روند راه اندازی و توسعه معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران اظهار کرد: آمار معاملات قراردادهای آتی در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد در سال ۹۷ با ثبت ارزش ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی رکورد معاملات آتی در بورس کالا شکسته شد که بیانگر عمق بالای این معاملات و استقبال بالای سرمایه گذاران از این ابزار معاملاتی است.

وی با اشاره به توقف معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا، گفت: در سال ٩٧ بازار آتی سکه متوقف شد اما بورس کالا در مسیر توسعه بازار آتی قدم برداشت و با ورود کالاهای کشاورزی و نقره، امروز یک دارایی از جنس طلا به بازار اضافه شد.

سلطانی نژاد در ادامه اشاره ای به ارزش معاملات صندوق های پشتوانه طلا نیز داشت و گفت: مجموع ارزش معاملات ۴ صندوق طلای موجود شامل زر، کیان، عیار و لوتوس تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این روند نیز در مسیر رشد قرار دارد.

مشخصات قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران در بحث مشخصات قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، دارایی پایه این قراردادها واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بوده و اندازه قرارداد هزار واحد سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) است. همچنین حد نوسان قیمت روزانه مثبت و منفی ۵ درصد قیمت تسویه روزانه روز قبل و وجه تضمین نیز حدود ۲۵ درصد میانگین ارزش یک قرارداد است؛ سقف مجاز موقیت های باز تعهدی نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد است.

وی تاریخ سرررسید این قرارداد را ۲۰ مرداد ماه سال جاری عنوان کرد و گفت: ساعات معاملاتی نیز با هدف تسهیل متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ تعیین شده و دوره پیش گشایش ۱۰ تا ۱۰:۳۰ صبح است.

حمایت ارکان بازار سرمایه

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، بخش بزرگی از ورود موفق سیمان به بورس کالا مرهون اقدامات شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بوده است که بالای ٩٠ درصد معاملات فعلی از سوی زیرمجموعه های شستا انجام شده است.

سلطانی نژاد عامل مهم دیگر توسعه معاملات کالاها در بورس کالا از جمله ورود سیمان را مرهون حمایت های ارکان بازار سرمایه در مخالفت با قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و گفت: خوشبختانه نتیجه تمام تلاش ها و اقدامات انجام شده، پذیرش شرکت های بورسی و آغاز عرضه سیمان در بورس کالای ایران بود که در یک ماه گذشته نزدیک به یک میلیون تن سیمان مورد معامله قرار گرفته است و با احتساب معاملات امروز، حجم معاملات سیمان از یک میلیون تن گذشت.

منبع: سنا

کد خبر 435137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =