۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
«کاما» پاسخ داد

سید فرهنگ حسینی در خصوص ابهامات و سوالات سهامداران «کاما» در مجمع این شرکت شفاف سازی کرد.

به گزارش صدای بورس، حسینی، رئیس مجمع در خصوص عرضه حقوقی‌ها و روند قیمتی سهم گفت: شرکت باما، هیچ هماهنگی با هیچ صندوقی نداشته و افراد حقیقی و حقوقی با تصمیم خودشان خرید یا فروش می‌کنند.

سوال و جواب‌های مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:


۱. ۳۵ هزار تن خاک به میزان مصرف دو سال خریدید و در پایان سال هم موجودی داشتید آیا دلیل آن خرید به دلیل ترس از کمبود بوده است یا نه به کلا تولید و فروش تغییر کرده است؟

این خاک مربوط به دریافت سهمیه از انگوران است و اکنون وارد خط تولید شده است.


۲. حقوقی‌های شرکت خوب عمل نکردند مخصوصا گسترش که عرضه آبشاری داشته است؟ صندوق درآمد ثابت گسترش یکی از بهترین عملکردها را داشته است و به نظر ما باما خودش با اینها همکاری کرده که بفروشند. آیا بهتر نبود صندوق سرمایه گذاری در سهام میگرفتید به جای درآمد ثابتی که مجبوره ۸۵ درصد سهامش رو بره تو بانک بذاره و اوراق بخرد. کاما بتا ۱.۶۶ داره و این یعنی ریسک نوسانش از شاخص بیشتر است. وقتی داشتید صندوق پشتیبانی انتخاب میکردید بهتر نبود سهامی انتخاب کنید نه اینو که درآمد ثابته. آیا شرکت امکان داره حقوق دیگه‌ای رو انتخاب کند؟


هیچگونه هماهنگی با هیچ شخص حقیقی و حقوقی از سمت کاما و امیر صورت نگرفته است و هر گونه خرید و فروش افراد بر اساس تقسیم خودشون بوده و این وسط ما نه توصیه‌ای برای خرید و نه موضوعی برای فروش بهشون نگفتیم و این موضوع که شرکت نقش داشته درست نیست. تمرکز ما بر تولید و فروش و افزایش ظرفیت کانی و پذیرش آن و همچنین افزایش ظرفیت و سرمایه گذاری در جلگه‌ها ست. ما هیچ موضوعی با هیچ سهامداری نداریم و نداشتیم- یک سهامدار چندین درصدی شروع کرده به فروش و ما حتی اگه کل منابع باما رو هم صرف میکردیم نمیتونستیم باز بخریم این میزان از فروش رو و فقط طبق الزامات بازار فقط بازار گردانی انجام شده که خب مطابق تعهداتش به خرید دست میزده و این مساله در روزهای صف فروش سبب پر شدن حجم مبنا و ریزش بیشتر شده- ما خودمون هم مخالف این مساله بودیم، ولی طبق الزامات قانونی بودیم- همین الان صندوق بازارکردانی در زیان است که خب به سهامداران بلند مدت این زیان وارد میشود و این موضوع فروش آبشاری اصلا از سوی امیر و کاما نبوده و با توجه به میزان سودی که در کاما تقسیم می‌شود ما منابع محدودی داریم و آن را هم صرف کردیم- بعد از مجمع امسال هم باز بخشی از منابع تقسیم سود صرف خرید سهام باما و بخشی هم تقسیم خواهد شد؛ و ما هدفمون اینه مدیریت شرکت تمرکزش بر تولید و فروش باشه که تبیعتا خلق ارزش راهش تولید بیشتر است و ما رو این تمرکز بالاتر داریم- به صندوق بازارگردانی هم نامه میزنیم که فروش کمتری انجام بدهد و از آقای یحی آبادی هم میخوایم مجددا باز هم منابع واریز کنند که بازارگردانی خرید کند.


۳. شما سهام را از سال ۹۸ خوب حمایت کردید، ولی ولش کردید

ما بر اساس منابع خرید میکنیم- ما همواره بهتر از شاخص عمل کرده بوده ایم و شاخص به دلیل تورم و دلار صعودی است و باما هم سرمایه گذاری‌های خوبی انجام میدهد مثلا وقتی معدن زغال میخریم داریم رو چیزی سرمایه گذاری میکنیم که تو کشور ما جنگه روش شما برید بخونید مصاحبه‌های فولادی‌ها رو می‌بینید که هر روز اعتراض میکنند که زغال نیست- در مس هم همینطور یکی از پرکاربردترین فلزات است که روند صعودی هم دارد- نمودار و آرام ارقام نشان میدهد با همواره بهتر از شاخص بودیم و مبنا قرار دادن یک پیک قیمتی درست نیست صرفا و باید بلند مدت دید- سیاست ما سرمایه گذاری در فلزات مناسب است تا بحث تولید و فروش به بهترین نحو باشد.


۴. شرکت برنامه‌ای برای افزایش میزان سهام خود در جلگه دارید؟

کسی نمی فروشد، ولی اگه بفروشند ما خریدار هستیم.


۵. برنامه‌ای دارد کانی کربن که کارخانه کنسانتره بزند؟

کارخانه کنسانتره به بهره برداری رسیده است با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال- دانه بندی جداس و تبدیل به کنسانتره نمیشه بلکه کم عیار تبدیل به کنسانتره میشود- معدن کرمان هم که بهره برداری بشه ظرفیت افزایش می‌یابد.


۶. پروژه شهید رجایی در چه وضعیتی است؟

ما از پس کرانه رجایی بازدید داشتیم و درخواست دادیم و اونور باید آگهی کنه و مراحل قانونیش طی بشه تا بتونیم انتقال بدیم و پیگیر موضوع هستیم و هر زمان که انجام شود از کدال افشا می‌کنیم.
۷. در مورد خرید سهام خزانه‌ای که افشا کردید بخرید چی شد؟
با توجه به اینکه اون زمان افزایش سرمایه در جریان داشتیم امکانش نبود و الان هم اول بنا به اینه که افزایش سرمایه بدهیم. همچنین لازم به ذکر است با توجه به قرارداد بازارگردانی منعقد شده دیگه نیازی به خرید سهام خزانه نیست.


۸. دلیل عدم فروش مناسب در چند ماه گذشته چیست؟

دلار و قیمت جهانی رو صعودی میدیدیم که صعودی هم شد و به همین دلیل نگه داشتیم با قیمات بالاتر بفروشیم- و دلیل فروش فله هم کم کردن هزینه حمل است.


۹. فروش فروی ادامه دارد؟

خیر، نمیفروشیم حتی حمایت هم میکنیم، چون به آستانه رسیدیم.

۱۰. پذیرش کانی به کجا رسید؟

تکلیف شده و به هیات برود، افشا میشود- سود ۳ ماهه امسال حدود ۳ برابر پارسال هست.


۱۱. چرا حقوقی باما میفروشد و حمایت نمی‌کند؟

باید تفکیک کنید که منظورتون کدوم حقوقی است، چون ما که نفروختیم و اون یکی حقوقی هم با هماهنگی ما نیست، چون اصلا در مجموعه ما نیست.


۱۲. در مورد سهام الومینیوم المهدی توضیحاتی بفرمایید.

شرکتی بوده که در دوره‌ای مورد اجحاف قرار گرفت که با ورود خصوصی سازی پس گرفتندد و به مپنا دادند که الان یک مدیرعامل خوب داره که قبلا امیر بوده- امروز در سقف ظرفیت تولید میکند و بسیاری از مشکلات حقوقیش رفع شده و صورت مالی ۹۹ درجال نهایی شدن است. احتمالا سال ۹۹ سود ده خواهد بود و به مراتب ارزنده‌تر از ایرالکو است که با توجه به این که ظرفیتش ۳ برابر ایرالکو است.


۱۳. سود نقدی چرا کم است؟

با توجه به سرمایه گذاری عظیم در جلگه وسایر پروژه‌های شرکت اجازه بدید در بخش واقعی اقتصاد سرمایه گذرای کنیم.

۱۴. در خصوص شرکت جلگه توضیح دهید.

تاییدیه محیط زیست برای سد باطله گرفته شد وکارخانه مکان یابی شده و در حال ساخت است.
ذخایر بیشتر از میزانی بود که استان بتونه در موردش نظر بده به وزارت صمت در تهران ارسال شد و بعد از جلسات تایید شد و با وجود این ما هنوز هم در حال اکتشاف هستیم و به معنی آن است که اینکه طلا داره یا نه باید بدونید که هر فلزی با فلزات همراه است که در مس مولیبدن و طلا است که در فملی هم هست (حدود ۱۰ درصد فروش)


۱۵. نماینده سازمان در خصوص معاملات با اشخاص وابسته: سهامداران ذینفع شرکت نداشته باشند.

در مقطع ۶ ماهه انتقال قطعی نشده بوده- خرید انجام شده بوده، ولی نقل و انتقال سهام انجام نشده بود- فرآیند نقل و انتقال داشت ودر مهرماه ثبت شد در اداره ثبت شرکت‌ها با توجه به اینکه تا ثبت نشده ما نباید افشا کنیم افشا نکرده بودیم در ۶ ماهه که در ۱۲ ماهه کامل افشا شد.


۱۶. از کانی کربن فارس خرید کالا و خدمات دادید؟

تکلیف می کنیم در تجدید ارائه‌های بعدی به خرید سهام منتقل شود- نماینده گفت نامه میزنیم نحوه افشا رو میگیم.


۱۷. تفاوت بین ماده ۱۲۹ و شرایطش با بقیه بوده این بند رو میارن دلیلش چی بوده؟ توضیح دهید.

حسابرس: وقتی معاملات ۱۲۹ افشا میشود ارزش منصافانه رو افشا میکنن که بگن تفاوتی با بقیه ندارد، ولی وقتی در یک گروه این اتفاق میفته با شرایظ اشخاص حقیقی خارج از گروه متفاوت است مثل مبادلات مالی و تامین مالی که بین شرکت‌های گروه وجود دارد اتفاق میفته-
در یادداشت ۱ توضیح داده شده که شرکت‌هایی که باهاشون معامله انجام شده مشمول گروه نیستند یادداشت حسابرس در بند ۷ در مورد گروه بوده که میشه باما فروی جلگه و کانی و بهپوران که افشا هم شده- در صفحه ۲۴ پیوست حسابرسی هم میتونید ببینید گروه کی است. عمدتا مربوط به فروش خاک کم عیار باما به شرکت ذوب روی اصفهان طبق قرارداد بلند مدتی که در زمان پذیرش فروی انجام شده بوده است (قرارداد بلند مدت) در خصوص منصفانه بودن و عدم منصفانه بودن اظهار نظر شده و تایید شده و، چون مشمول گروه نیست اساسا اون ترتیب مربوط به معاملات فی مابین بوده مصداق ندارد.


۱۸. مانده مطالبات از شرکت‌های گروه فروی و کانی با ۱۲۹ شرکت‌ها نمی خواند.

فروی میره مجمع یه عددی سود تقسیم میشه که در صورت مالی فروی ثبت نمیشه، ولی چون مجمع باما بعد از فروی است و بر اساس استاندارد ۱۵ این اعداد در صورت مالی افشا میشود
نماینده سازمان شما در صورتی میتونید این کار را بکنید ک تعدیلی باشد بر اساس استاندارد ۵
کانی هم مربوط به افزایش سرمایه بوده- این مورد را مالی شرکت تهیه میکند و به سازمان ارسال می شود.


۱۹. سود پایه هر سهم قابلیت مقایسه با سال قبل نیست هم گروه هم اصلی

وقتی سود پایه حساب میکنید مطابق ماده ۱۶ استاندارد ۳۰ باید سود هر سهم سال قبل رو هم با میانگین موزون تعدیل کنید
استفاده کننده‌ها ممکنه گمراه شوند، چون سود پارسال بر اساس سرمایه قدیمی آمده و این باید تعدیل شود.


۲۰. یادداشت شماره ۱۷ شما ۱۶۲ میلیارد تومن به عنوان سایر دارایی شناسایی کردید که برای بهره برداری از معادن است و این افشاش کامل نیست و استهلاکس به چ صورت است و برای کدام معادن بوده است؟

بله افشا میکنیم- یک یادداشت میگذاریم که حداقل در سال اول رویه اش مشخص شود. ما به عنوان شرکت اعتقاد داریم بر اساس‌ای اف ار اس ۶ باید در دارایی ثابت افشا بشه، ولی به دلیل اینکه بند نشه افشا رو جا ب جا کردید مطابق نظر حسابرس و کاش نمیکردیم این کار رو تا این مشکل پیش نمیامد.


۲۱. نرخ وام دریافتی چقدر است؟

ما از بانک‌های مختلف خط اعتباری با نرخ مناسب میگیری که بخشی اش از صندوق توسعه اس که ۱۱ تا ۱۶ درصد نرخ داره و این نرخ مناسب به ما کنم میکنه که خط اعتباریمون رو حفط کنیم و در روزی که لازمه بیایم استفاده کنیم البته نمیدونیم این روز کی هست. در کل گرفتن این وام‌ها برای شرکت نتیجه اش مثبت است.
ما در انتهای سال که بیشتر خرید داشتیم ۳۰۰ میلیارد تومن خرید خاک بوده و نیاز به تامین مالی از طریق بانک‌ها داشتیم از بانک صادرات و سپه و ایران ونزوئلا گرفتیم که خطوط اعتباری حفظ بشه، چون بانک هم همینجوری به ما خط اعتباری نمیده و میکه باید وام هم بگیرید، ولی حداکثر نرخ ما هم ۱۸ درصد است.
مانده وجه نقدی که میبینید این مازاد را در آخر سال دیدید، ولی یک روز کاری بعد عمده این پول بابت خرید خاک تسویه شده با ایمپاسکو بوده-
۵۰ درصد به ما ۱۱ میدن و ۵۰ درصد ۱۶ میدن با سهامی که امیر وثیقه میکنیم.
۱۸ بیشتر به خاطر اینه که خط اعتباری را به ما بدهند.


۲۲. پذیرش کانی و جلگه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام میشود؟

جلگه‌ها اصلا در شرایطی نیست که پذیرش شود، ولی کانی در حال انجام است.

کد خبر 435104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =