جذابیت‌های بازار آتی برای معامله‌گران

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار آتی بر خلاف بازار سهام، تحت تاثیر خرید و فروش‌های سهامداران عمده قرار نمی‌گیرد.

به گزارش صدای بورس، مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با بازار تبعی سهام اظهار کرد: قرارداد آتی سهام، قراردادی دو طرفه است که بر اساس آن، خریدار و فروشنده تعهد می‌کنند، سهام پایه قرارداد را به قیمت مشخص و در تاریخ معینی در آینده معامله کنند.

او بیان کرد: طرفین برای اطمینان از ایفای تعهدات تعیین شده در قرارداد به صورت شرط ضمن عقد متعهد می‌شوند تا مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد کارگزار یا اتاق پایاپای بگذارند. این وجه تضمین اولیه متناسب با تغییرات قیمت آتی سهم، به طور روزانه تعدیل می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اوراق تبعی، علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید برای مدیریت ریسک در بازار سهام، امکان کسب سود از تغییرات آتی قیمت را هم برای مشارکت کنندگان بازار فراهم می‌کنند.

صفاری در رابطه با مزیت‌های بازار اوراق تبعی گفت: در بازار آتی برای اخذ موقعیت خرید یا فروش، به جای ۱۰۰ درصد ارزش معامله، فقط درصدی از وجه تضمین پرداخت می‌شود. همچنین ابزار تبعی، امکان پوشش ریسک را فراهم می‌آورد و ریسک اعتباری طرفین معامله اندک است.


بیشتر بخوانید:


او بیان کرد: سود و زیان قراردادهای آتی به صورت روزانه به حساب سرمایه گذار واریز می‌شود و کسب سود در بازار تبعی بر خلاف بازار سهام، منوط به بستن موقعیت و خروج از بازار نیست و امکان کسب سود در بازار افزایشی و کاهشی فراهم است و این ویژگی به افزایش کارایی بازار کمک می‌کند.

او افزود: سهامداران عمده و سرمایه گذارانی که افق سرمایه گذاری بلندمدت دارند، می‌توانند از این بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسان قیمت سهام در اختیار خود، استفاده کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه تفاوتی میان بازار آتی و بازار سهام است؟، اظهار کرد: بازار آتی بر خلاف بازار سهام، تحت تاثیر خرید و فروش‌های سهامداران عمده قرار نمی‌گیرد. نقد شوندگی قرارداد آتی سهام به دلیل ماهیت آن به نسبت سهم پایه بیشتر است.

او بیان کرد: در بازار آتی سهام نسبت به بازار سهام، سرمایه کمتری برای انجام معاملات مورد نیاز است و بازده و ریسک در سطح دلخواهی قابل تعدیل هستند، به همین دلیل معامله‌گران بیشتری جذب این بازارها می‌شوند. همچنین راهبردهای معاملاتی مختلفی در این بازارها بدون تغییرات زیاد قیمت، قابل اجرا هستند. به عبارت دیگر، معاملات در این بازارها به عنوان جایگزین یا مکمل بازارهای نقدی سهام، راحت تر و جذاب تر است.

صفاری در خصوص هزینه معاملات در بازار آتی گفت: هزینه معاملات قرارداد آتی سهام اندک است، کارمزد معامله در بازار آتی در بورس تهران مشابه کارمزد معامل‌های با ارزش برابر در بازار سهام است.

او در پایان بیان کرد: از آنجایی که مالکیت سهام تا قبل از سررسید بین طرفین قرارداد جابه جا نمی‌شود، هزینه‌های نقل و انتقال و مالیات در این قراردادها وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 434778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =