معاملات سهام جان گرفت

هفته سبز پس از انتخابات سبب پس گرفتن سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص شد.

هفته سبز پس از انتخابات سبب پس گرفتن سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص شد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری جمعه گذشته و تعیین آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور سیزدهم ایران شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم به طوری که از همان ابتدای هفته صف‌های فروش کاهش چمشگیری داشت و به کمتر از ۳۰ درصد نمادهای بازار رسید و رفته رفته تا آخر هفته به روند کاهشی خود ادامه داد در مقابل هر روز بر تعداد نمادهای مثبت بازار و نمادهای صف خرید نیز افزوده شد.

آغاز سبز

اولین روز هفته و با اعلام پیروزی آیت الله رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد صعود ۱۴ هزار و ۳۰۰ واحدی شاخص کل (معادل ۱.۲۵ درصد) به لطف نمادهای شاخص ساز فارس، شستا، فولاد و تاپیکو بودیم. شاخص هموزن نیز رشد ۱.۲۵ درصدی داشت. بیشترین ارزش معاملات روز شنبه به دو صندوق دولتی پالایش و دارایکم اختصاص داشت و بیشترین حجم معاملات نیز به گروه خودرویی تعلق گرفت. ارزش معاملات خرد ۴۵۰۰ میلیارد تومان و خروج پول حقیقی به میزان ۴۵ میلیارد تومان از بازار مهم ترین اتفاقات اولین روز هفته بودند.
یکشنبه بازار شروع قوی داشت اما با افزایش عرضه‌ها به خصوص در گروه خودرویی با از دست دادن بیش از نیمی از رشد ابتدای معاملات خود با ۱۶۰۰ واحد افزایش به کار خود خاتمه داد. صف‌های فروش در ابتدای معاملات حدود ۲۰ درصد نمادهای بازار بودند که در انتهای معاملات به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافتند. نمادهای فملی، خودرو و خساپا بیشترین اثر منفی در شاخص و شستا، فارس و نوری بیشترین اثر مثبت را در شاخص کل داشتند.
خودرو، وتجارت و خساپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و بیشترین ارزش معاملات نیز به شپنا، کمند و نوری تعلق گرفت. ارزش معاملات خرد ۴۶۰۰ میلیارد تومان و خروج ۵۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار از دیگر اتفاقات مهم بازار طی معاملات روز یکشنبه بودند. روز دوشنبه شاخص شروع منفی و پایانی سبز با افزایش ۵ هزار واحدی به همراه داشت. افزایش شاخص به یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد در کنار کاهش صف‌های فروش به کمتر از ۳۰ درصد نمادها اتفاق مهم روز دوشنبه بود. نمادهای شستا، وتجارت و رمپنا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و فولاد و فملی بیشترین اثر منفی را در شاخص به جای گذاشتند. خگستر، خودرو و امین یکم بالاترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و بیشترین ارزش معاملات به سه صندوق امین یکم، کارین و پارند اختصاص یافت.
ارزش معاملات خرد با اندکی کاهش به ۴۱۰۰ میلیارد تومان رسید. خروج پول حقیقی از بازار ۱۶۰ میلیارد تومان بود. نکته قابل توجه معاملات روز دوشنبه خروج ۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود.

کاهش صف‌های فروش
سه شنبه روز سبز پوشی ۱۸ هزار واحدی شاخص بود تا به عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نزدیک تر شود. کاهش چشمگیر صف‌های فروش به کمتر از ۲۵ درصد نمادهای بازار (۱۶۸ نماد) و در مقابل افزایش قابل توجه تعداد نمادهای صف خرید به ۱۰۹ (۱۷ درصد) مهم ترین اتفاق روز سه شنبه بود. فارس، فملی و فولاد بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند. خودرو، امین یکم و خساپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و امین یکم، پارند و کمند بیشترین ارزش معاملات را کسب کردند.
ارزش معاملات خرد ۵۲۰۰ میلیارد تومان و بعد از مدت‌ها شاهد ورود ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار و در مقابل ۱۷۱ میلیارد تومان خروج پول از صندوق درآمد ثابت بودیم. باز پس گیری پر قدرت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی با رشد ۲.۲ درصدی شاخص کل و شاخص هموزن در حالی اتفاق افتاد که در میانه معاملات شاهد انتشار خبر قیمت گذاری جدید در بورس کالا برای محصولات فولادی بودیم به این ترتیب نحوه قیمت گذاری از ۸۰ درصد قیمت فوب دریای سیاه به میانگین نرخ فوب دریای سیاه طی معاملات یک هفته قبل از عرضه تغییر پیدا کرد که سبب افزایش تقاضا در نمادهای فولادی و فلزی و تشکیل صف‌های خرید در این نمادها و رشد ۲۶ هزار واحدی شاخص کل شد. افزایش تعداد نمادهای صف خرید به ۱۳۵ نماد (۲۱ درصد)، ثبت بالاترین ارزش معاملات خرد طی ۵ هفته اخیر با حدود ۷ هزار میلیارد تومان اتفاقات مهم معاملات آخرین روز هفته بودند. فولاد، فملی و کگل بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. خساپا، خودرو و خگستر بالاترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در ارزش معاملات پالایش، خساپا و فولاد برترین نمادها بودند.

اخبار مهم هفته
ابلاغیه سازمان در خصوص نحوه پیش بینی درآمد شرکت‌ها و الزام به ارائه تحلیل حساسیت با متغیرهای اثر گذار در سود و بهای تمام شده مهم ترین خبر هفته جاری بود. کاهش نسبت پی بر ای بازار به زیر ۱۰ همزمان با انتشار گزارشات دوازده ماهه شرکت‌ها و حمله ناکام یک پهباد به شرکت دارویی برکت که در حال ساخت واکسن کروناست از دیگر اخبار مهم هفته جاری بودند.
در بازار جهانی آلومینیوم با ۲۰ دلار کاهش به ۲۴۳۰ دلار رسید، سرب بدون تغییر در ۲۱۸۰ دلار باقی ماند، روی اما با ریزش ۴ درصدی به ۲،۸۷۰ دلار رسید، مس نیز با ۲ درصد کاهش به ۹۴۰۰ دلار رسید. نفت برنت اما رشد کرد و در آستانه ۷۶ دلار قرار گرفت. اونس جهانی با کاهش ۴ درصدی به ۱۷۸۳ دلار رسید.
دلار بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در ۲۴۱۰۰ تومان باقی ماند. سکه اما کاهش حدود ۴ درصدی داشت و در ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مرد معامله قرار گرفت. از مهم ترین اطلاعیه‌های کدال این هفته می‌توان به انعقاد قراردادهای وب با وزارت ارتباطات جهت ایجاد پوشش صوت و دیتا در ۲۲۵ روستا به مبلغ ۲،۲۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد.
افزایش نرخ ۴۱ درصدی محصولات غبهپاک، افزایش نرخ ۱۱ درصدی محصولات ویتامینه دیران، افزایش نرخ ۲۵ درصدی در شپارس، قرارداد ۲۵۰ میلیارد ریالی کفپارس با مس سرچشمه، قرارداد ۴۵۶ میلیارد ریالی دبالک با سبحان دارو جهت تامین مواد اولیه و تغییر قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی اصلی در پالایشی‌ها که سبب افزایش سود آوری و تعدیل مثبت این نمادها شد از دیگر اطلاعیه‌های مهم کدال در هفته گذشته بودند.

  • حسام بصیری، کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۴
کد خبر 434665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام تا بوده همین بوده شاخص بدترین ریزش خودش را در تاریخ ایران و جهان داشته و حتما یک صعود شارپ دارم. این روزها فقط زمان خرید سهام شرکتهای بنیادی است. این قیمتها خاطره خواهد شد. سپاس