کاهش نرخ بهره بین بانکی تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هرچه نسبت نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کند، ضریبی که به سود هر سهم داده می‌شود، افزایش می‌یابد.

به گزارش صدای بورس، محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نرخ بهره بین بانکی به چه شکل بر بازار سرمایه تاثیر گذار است؟ بیان کرد: نرخ بهره بانکی اصولا در ارزش گذاری هر سهمی اثر گذار خواهد بود، اما در کشور ما در سال‌های اخیر به دلیل اینکه نرخ بهره به صورت اسمی و مصنوعی ثابت نگه داشته شده است، از نرخ بهره بین بانکی برای ارزش گذاری استفاده می‌شود.

او افزود: ساده‌ترین روشی که یک سهم را ارزش گذاری می‌کنند؛ بر اساس ارزش P/E است، یعنی به طور مثال می‌گویند اگر سهمی ۲۰ تومان سود دارد در نرخ P/E بازار ضرب و حاصل آن ارزش آن سهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: حال سوال می‌شود که P/E چگونه محاسبه می‌شود؟ P/E معمولا معکوس نرخ بهره بانکی به شکل نرمال است و زمانی که نرخ بهره بانکی ۲۰ درصد می‌شود، معکوس آن می‌شود ۵، حال P/E بازار ۵ است. هرچه این نسبت نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کند ضریبی که به سود هر سهم داده می‌شود، افزایش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات ایران خودرو در ۱۴۰۰/۳/۲۵ +جدول


خبری زاد در ادامه گفت: به صورت علمی نیز نرخ بهره در فرمول‌های ارزش گذاری سهام اثر می‌گذارد و همه این‌ها سبب می‌شود که اگر نرخ بهره افت کند، به دنبال آن P/E بازار بالا می‌رود و در این صورت سرمایه گذاران حاضر هستند، پول بالاتری را خرج یک سهم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: زمانی که نرخ بهره بین بانکی در بازار بانکی کاهش پیدا می‌کند در این زمان‌ها شاهد هستیم که بانک‌ها به سپرده گذارانشان سودهای ترجیحی نمی‌دهند و تمایلی ندارند که سود بالا به سپرده گذاران دهند و به دنبال این موضوع نرخ سود اوراق در بازار بدهی نیز کاهش پیدا می‌کند و دیگر برای سرمایه گذاران به صرفه نیست که پول خود را وارد بانک و بازار بدهی برای سرمایه‌گذاری کنند، به همین دلیل پول خود را وارد بازاری دیگر مانند بازار سرمایه می‌کنند.

او اظهار کرد: در سه ماه گذشته نرخ بهره بین بانکی ۲۲ درصد شده بود، یعنی اینکه نرخ P/E بازار چهار و نیم است و افراد خیلی سهام را خریداری نمی‌کنند تا ارزان‌تر شود، اما اکنون شرایط تغییر کرده است و نرخ بهره بین بانکی تقریبا ۱۸ الی ۱۸ و نیم درصد شده و یعنی شرایط مطلوب‌تر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 434275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =