۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
 اوراق بدهی رقیب یا رفیق؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بدهی رقیب خیلی جدی برای بازار سرمایه نیست، عامل اصلی ریزش بازار سرمایه فروش اوراق بدهی نبوده است.

به گزارش صدای بورس، پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که آیا بازار بدهی رقیب بازار سرمایه است؟ بیان کرد: بازار بدهی رقیب خیلی جدی برای بازار سرمایه نیست، چرا که دو بازار کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر هستند، که استراتژی‌های آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که خریداران این اوراق چه کسانی هستند؟ اظهار کرد: افرادی که ریسک گریز هستند و خواهان این هستند که کل یا حداقل بخشی از پرتفوی خود را در اوراقی سرمایه گذاری کنند که بازدهی آن مشخص باشد، بنابراین به سمت خرید اوراق بدهی می‌روند و عمدتا نهادهای عمومی، دولتی و بعضا بانک‌ها هستند.

او افزود: اما افرادی که ریسک پذیرتر هستند یا تورم را افزاینده پیش بینی می‌کنند در بازار سهام سرمایه گذاری می‌کنند. این که کدام یک از این بازارها جذاب‌تر هستند که افراد را برای سرمایه گذاری به سوی خودشان تشویق می‌کنند به شرایط کلان اقتصادی بر می‌گردد.


بیشتر بخوانید:

راهکار نجات بورس چیست؟


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثر گذاری این دو بازار بر یکدیگر افزود: اما اگر بگویم که بازار بدهی و بازار سرمایه به طور کامل بر یکدیگر بی اثر هستند، صحیح نیست و بعضی از مواقع به صورت دستوری جهت جذابیت در یک بازار، بازار دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

او افزود: در زمستان سال گذشته دولت نیازمند بود کسری بودجه خودش را با اوراق تامین کند؛ برای همین موضوع به خیلی از نهادهای دولتی بازار، صندوق‌های سرمایه گذاری و بانک‌ها گفته بودند که این اوراق را خریداری کنند. قاعدتا خرید این اوراق در مقطع زمانی خاص بر بازار سهام تاثیرگذار بود.

حدادی در پایان اظهار کرد: در پایان می‌توان گفت این اوراق بر بازار سهام تاثیر گذار است، اما این تاثیر به گونه‌ای نیست که بخواهیم بگویم عامل اصلی ریزش بازار فروش این اوراق بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 434229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =