انبارها خالی است/ ایران دچار قحطی می‌شود؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کاهش میزان ذخیره استراتژیک اقلام اساسی مورد نیاز کشور باعث بروز مشکلاتی در آینده می‌شود.

به گزارش صدای بورس، این روزها اخبار و اظهارات مختلفی درباره کاهش ذخایر کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، گندم و حتی مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ به گوش می‌رسد به‌طوری که بر اساس جدیدترین خبر از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرغداران به‌دلیل کمبود نهاده و قیمت کم تخم‌مرغ اقدام به حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار کرده‌اند که منجر به کمبود این محصول در ماه‌های آینده می‌شود.

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ، گفت: به‌دلیل عدم تأمین بموقع و به‌میزان کافی نهاده‌های دامی در تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ کشور دچار مشکلاتی شده است و بسیاری از واحدهای تولید تخم‌مرغ مجبور به حذف گله خود شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مرغداری‌های پرورش مرغ گوشتی مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند، عنوان کرد: در زمان حاضر میزان تولید تخم‌مرغ به‌شدت کاهش پیدا کرده است. دولت برای جلوگیری از بروز مشکل در زمینه تأمین کالاهای اساسی در بازار باید ذخایر استراتژیک داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه "بر اساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغ‌شده باید محصولات مختلف اساسی به‌میزان مصرف شش ماه در انبارها ذخیره شوند تا در صورت بروز مشکل در واردات و تولید از آنها استفاده کنیم"، تصریح کرد: سازمان پشتیبانی و امور دام انبارها و سردخانه‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند از آنها برای ذخیره مرغ و تخم‌مرغ استفاده کند، این سازمان در صورت تکمیل ظرفیت می‌تواند با معرفی بخش خصوصی به‌عنوان مباشر خرید ذخیره استراتژیک را انجام دهد.


بیشتر بخوانید:
اخلالی که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد


وی با اعلام اینکه متأسفانه ذخیره استراتژیک کالاهای مختلف اساسی در کشور برای حدود ۲۵ روز تا یک ماه کافی است، ادامه داد: کاهش میزان ذخیره استراتژیک اقلام اساسی مورد نیاز کشور باعث بروز مشکلاتی در آینده می‌شود.

محمودزاده با تأکید بر اینکه سازمان پشتیبانی امور دام، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی مقصر کاهش میزان ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی هستند، عنوان کرد: دولت باید در روزهای پایانی خود میزان ذخایر کالاهای اساسی کشور را افزایش دهد تا دولت جدید دچار مشکلاتی نشود.

آوار مشکلات بر سر دولت بعدی

ذخایر نهاده‌های دامی به‌عنوان یک کالای اساسی و تأثیرگذار در امنیت غذایی در حالی به این وضعیت اسفناک رسیده است که حدود ۲ ماه از عمر دولت مستقر بیشتر باقی نیست و در واقع این مشکلات عملاً بر سر دولت بعدی آوار می‌شود و به‌اصطلاح فعالین بخش کشاورزی برای دولت بعدی زمین سوخته‌ای بیش باقی نمی‌ماند.

وضعیت تأمین نهاده‌های دامی تأثیر مستقیم در تأمین کالاهای اساسی دیگری نظیر شیر، گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ دارد و می‌تواند به‌راحتی وضعیت تولید این محصولات را به بحران بکشد.

تولید گوشت قرمز و شیر نیز با این مشکلات مواجه است به‌طوری که هر از چند گاهی شنیده می‌شود که تشکل‌های دامداران اعلام می‌کنند که اعضای آنها به‌دلیل مشکلات کمبود نهاده، به فروش و کشتار دام‌های مولد و شیری روی آورده‌اند که این امر می‌تواند سرنوشت بدی را برای این صنایع در آینده نزدیک رقم بزند.

زنگ خطر کاهش ذخایر گندم به صدا در آمد

مشکلات تأمین نهاده‌های دامی می‌تواند برای تأمین نان مصرفی مردم نیز مشکل، کمبود آرد، ایجاد کند؛ درحالی که قیمت هرکیلوگرم گندم در سال جاری ۵هزار تومان تعیین شده است که قیمت جو در بازار آزاد به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است. تداوم کمبود نهاده‌ها به‌معنی استفاده مرغداران و دامداران از گندم خوراکی برای دام و طیور است و منجر به تزلزل در تأمین محصول حساس آرد و نان می‌شود.

از طرفی متناسب بودن قیمت گندم با قیمت‌های جهانی نیز می‌تواند عاملی برای کاهش تولید این محصول باشد زیرا انگیزه‌های تولیدکنندگان برای تولید این محصول کاهش می‌یابد و از طرفی انگیزه برای قاچاق این محصول را بالا می‌برد.

وزارت جهاد کشاورزی: تنها برای ۲.۵ ماه ذخیره نهاده‌های دامی داریم!

حسن عباسی معرفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره میزان ذخایر نهاده‌های دامی گفت: ماهانه حدود ۱میلیون و ۷۰۰ هزار تن مصرف نهاده‌های دامی کشور است که با در نظر گرفتن موجودی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی یعنی برای حدود ۲ ماه و نیم ذخیره داریم.

بنابر این گزارش درحالی که وزارت جهاد کشاورزی به‌صراحت اعلام می‌کند که برای ۲.۵ ماه ذخیره نهاده‌های دامی دارد که بر اساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی موجود باید محصولات مختلف اساسی به‌میزان مصرف شش ماه در انبارها ذخیره شوند تا در صورت بروز مشکل در واردات و تولید از آنها استفاده شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 434047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =