۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
شاخص دلار کاهشی است

نگرانی از اوج گیری تورم یکی از اصلی ترین عواملی است که جلوی رشد بیشتر دلار را گرفته است.

به گزارش صدای بورس، عملکرد نه چندان درخشان دلار در سال ۲۰۲۱، برخی از بانک های مرکزی را در سراسر جهان به واکنش واداشته است تا بدین ترتیب اجازه تقویت بیش از حد آن ها مقابل دلار داده نشود.

در چین، برخی از منابع خبری گزارش داده اند بانک مرکزی این کشور با هدف تضعیف عمدی یوان مقابل دلار به بانک ها دستور داده است تا نسبت دلار از سپرده های خود را بالا ببرند. چینی ها نگرانند تقویت بیش از حد یوان مقابل دلار باعث کاهش رقابت پذیری محصولان چینی مقابل همتایان آمریکایی آن ها در بازارهای جهانی شود.

مسیر تورمی در بسیاری از کشورهای اروپایی در حالت نگران کننده‌ای قرار گرفته است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان، نرخ تورم در ماه آوریل به بالای نرخ دو درصدی رسیده است. متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۳ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود و کار بانک مرکزی را برای اتخاذ رویکرد انبساطی دشوار خواهد ساخت.

فشار فروش روی دلار در هفته های اخیر و پس از رسیدن نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح ۲۹ سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که بازدهی دلار در برابر ارزهای مهم در ماه های آوریل و می منفی بوده است. با این حال دیگر رقبای دلار نیز به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی دیگر کشورها در ماه های اخیر نتوانسته اند اختلاف خود را با دلار به طرز معناداری زیاد کنند و این مساله باعث شده است تا برخی از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت دلار را در نیمه دوم امسال داشته باشند.

سرانجام پس از حدود یک سال میزان تولید ناخالص داخلی آمریکا از ۲۱ تریلیون دلار عبور کرد. آن طور که مرکز آمار آمریکا اعلام کرده، در ماه می حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به می به ۲۲ تریلیون و ۱۵۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده که بدین ترتیب، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است. همچنین بدهی ایالت های آمریکا دو تریلیون و ۱۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار و سهم هر شهروند آمریکایی از بدهی های دولت این کشور معادل ۳۷۱۲ دلار بوده است.

تحرکات سیاست گذاران بازارهای پولی و مالی برای بازگشت هر چه سریع تر آرامش به معاملات آغاز شده است. در چین، نهادهای قانون گذار از کاهش حجم مداخلات خود در بازار ارز خبر داده و اعلام کرده اند که قرار نیست سیاست های فعلی ارزی بیش از این حد تغییری کند. در انگلیس نیز بانک مرکزی این کشور اعلام کرد به احتمال زیاد و تا پیش از پایان نیمه نخست سال آینده، نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد که در صورت تحقق، نخستین افزایش نرخ بهره از زمان آغاز کرونا خواهد بود.

دولت جو بایدن قرار است بزرگ ترین لایحه بودجه تاریخ این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را برای تصویب به کنگره ارایه کند. این بودجه شش تریلیون دلاری با یک کسری ۱.۳ تریلیون دلاری مواجه است که در نوع خود در تاریخ معاصر آمریکا بی نظیر محسوب می شود. بخش بزرگی از افزایش شدید مخارج دولت مربوط به تامین هزینه های لازم برای توسعه زیرساخت ها و همچین شبکه خدمات درمانی آمریکا است که با هدف تسریع رشد اقتصادی در سال های آینده و افزایش رفاه طبقه متوسط انجام می شود.

امیدواری به احیای اقتصاد آمریکا بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. در یک هفته اخیر میزان موارد ابتلای جدید به کرونا در این کشور با کاهش چشمگیر نسبت به ماه قبل به کمتر از ۲۵ هزار مورد در روز رسیده است. در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت آمریکا دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند که جو بایدن - رییس جمهور آمریکا- آن را یک دستاورد تاریخی دانسته است. آمریکا بالاترین میزان قربانیان کرونا در جهان را دارد اما با روند فعلی انتظار می رود به زودی زندگی در این کشور به حالت عادی برگردد.

یک مقام صندوق بین المللی پول از تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی جهان استقبال کرده و گفته است اقتصاد جهانی با وجود چندین ارز ذخیره به جای تمرکز روی دلار، ثبات و شرایط بهتری خواهد داشت. توماس مانچینی، مدیر بخش بازارهای پولی صندوق بین المللی پول یورو، ین و یوان را دیگر ارزهای مهم جهانی برشمرد و با اشاره به بالا گرفتن تب ارزهای دیجیتالی گفت: این ارزها جذابیت ها و پتانسیل بالایی برای رشد بیشتر دارند اما نوسان آنها بیش از حدی است که بتوان آنها را به عنوان ارز ذخیره حساب کرد.

از ابتدای ماه مارس تقاضا برای دلار بالا رفته اما هنوز تردید برخی معامله گران به قبول دلار به عنوان ارزی امن به قوت خود باقی مانده است. با توجه به تقویت رشد اقتصادی و احیای تقاضا در بخش خرده فروشی که اصلی ترین رکن رشد اقتصادی آمریکا هم محسوب می شود، تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی این کشور سرانجام تن به افزایش نرخ بهره دهد. نرخ بهره آمریکا اکنون در سطح صفر تا ۰.۲۵ درصد قرار دارد که یکی از پایین ترین سطوح تاریخی آن هم محسوب می شود.

واکسیناسیون در جهان کماکان رو به پیشرفت است اما میزان واکسیناسیون در کشورهای مختلف تفاوتی جدی دارد. صندوق بین المللی پول در گزارشی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۹.۵ درصد از جمعیت جهان در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند، پیش بینی خود از متوسط رشد اقتصادی امسال جهان را ۶ درصد اعلام کرد و خواست با افزایش بودجه واکسیناسیون، به هدف واکسینه شدن ۴۰ درصد مردم جهان تا پایان امسال دست پیدا شود. تحقق چنین هدفی نیازمند چیزی در حدود ۵۰ میلیارد دلار بودجه است.

تاکنون بیش از ۱۷۳ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۷۲۱ هزار و ۳۸۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر، برزیل با ۴۶۹ هزار و ۷۸۴ نفر، هند با ۳۴۲ هزار و ۲۸۰ نفر، مکزیک با ۲۲۸ هزار و ۳۶۲ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۸۲۳ نفر بوده است.

مازن عیسیٍ استراتژیست ارشد ارزی در موسسه تیدی سکیوریتیز گفت: نگرانی از اوج گیری تورم یکی از اصلی ترین عواملی است که جلوی رشد بیشتر دلار را گرفته اما دلار در مقطع فصلی فعلی دارای پشتوانه های بنیادی خوبی برای صعودی شدن است. در صورتی که بازدهی اوراق قرضه روی مدار نزولی قرار گیرد، دلار حرف های زیادی برای گفتن در برابر ارزهای امن تر خواهد دشت. موضع فعلی بانک مرکزی ادامه سیاست های حمایتی است که در برابر رشد دلار عاملی بازدارنده محسوب می شود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۳۸ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۶ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۲۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۲۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۸۲ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 433875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =