۱۱ محور مهم برای حل گره‌های کور اقتصادی کشور/ اصلاحات عمیق نیاز امروز بازار سرمایه

حل مشکل بازار سرمایه در سه روز یکی از پرحاشیه ترین وعده‌های قاضی‌زاده هاشمی بود.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ وعده‌ها و برنامه‌های اقتصادی از مهمترین امور یک نامزد ریاست جمهوری برای انتخاب شدن از سوی مردم است. با توجه به اینکه بسیاری از چالش‌های کنونی ایران اسلامی را موضوع اقتصاد تشکیل می‌دهد باید به وعده‌ها و برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری توجه ویژه کرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد در بهارستان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان برای حضور در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است. وی وعده‌های اصلاح و بهبود زیادی داده که در این گزارش نگاهی به وعده‌های اقتصادی وی خواهیم داشت.

۱- تورم را نه تنها تک رقمی می کنم بلکه آن را به زیر ۵ درصد خواهم رساند.

۲- برنامه ریزی ضربتی برای تامین ۴/۵ میلیون واحد مسکونی در کشور و تامین مسکن سه دهک پایین جامعه با اقساط ۳۰ ساله در قالب طرح اجاره به شرط تملیک

۳- پرداخت فوری وام ۵۰۰ میلیون تومانی به زوجین جوان با تشکیل صندوق رفاه جوانان

۴- حتما باید اقتصاد برون‌گرا باشد و بتواند برای خود تصمیم بگیرد و تعیین کننده شرایط اقتصادی بین الملل باشد.

۵- ریشه بی عدالتی در جامعه، ایجاد طبقه برنده قانونی ضد مردمی است. من به این شکاف عمیق طبقاتی پایان خواهم داد.

۶- پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان وام ازدواج پس از تشکیل صندوق رفاه جوانان

۷- حل مشکل بازار سرمایه در سه روز

۸- تک رقمی تورم و رساندن آن به زیر ۵ درصد

۹- برنامه‌ریزی برای تامین ۴.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور و تامین مسکن‌دهک پایین جامعه و برقراری اقساط ۳۰ ساله مسکن برای فقرا

۱۰- مبارزه با قاچاق کالا و بازار سیاه

۱۱- اصلاح اقتصاد رسانه و ایجاد ثبات شغلی برای خبرنگاران و دادن یارانه به فعالان حوزه فرهنگ در ازای مابه‌التفاوت عدم حقوقشان

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این نکته مهم که مدیریت تولید و تورم در کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، می‌گوید: "تورم در کشور مزمن و ضد تولید است.‌ نوسانات اقتصادی ثبات در برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند مدت را از بین می‌برد و جای خود را به بازارهای سفته بازی می‌دهد".‌

وی تصریح می‌کند: "نقدینگی اگر در خدمت تولید قرار بگیرد تورم را کنترل می‌کند. بنابراین مجموعه‌ای از برنامه‌های مشترک باید تعریف شود که یک بخشی از آن مالیات‌های تنظیمی است تا اقتصاد رانتی را از بین ببرد".

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌افزاید: "جلوگیری از شوک‌های ناشی از نرخ ارز موضوعی است که باید مکانیزم جبران آن را تعریف کنیم تا روی نهاده‌های تولید یا نهاده‌های مصرف اثر مشخص نداشته باشد. می‌توانیم در کوتاه مدت جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیریم".

وی در خصوص یارانه‌ها خاطرنشان کرد: "شیوه و اعداد پرداخت یارانه‌ها باید تغییر یابد. باید یارانه‌ها را به مصرف‌کننده نهایی بدهیم. قیمت‌گذاری کالاها باید در بورس کالا انجام شود. یارانه باید با توجه به تغییرات نرخ‌ها تغییر پیدا کند".

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه برنامه دیگر دولت ما مقررات‌زدایی و ثبات در مقررات است،می افزاید: "نمی توان جلوی واردات را گرفت. باید فناوری صنایع داخل را اصلاح کنیم".

وی تاکید می‌کند: "ما باید به ازای هر خانواده و براساس مسائل افراد (ازدواج، بیماری، ...) به آنها یارانه بدهیم، هوشمندسازی و هدفمندسازی. نظام مالیاتی باید براساس هزینه‌های هرخانوار از آنها مالیات دریافت کند نه براساس درآمد. برای خرید جهیزیه اعتبار می‌دهیم. این موضوع با وام فرق دارد".

این کاندیدای ریاست جمهوری در خصوص بورس بیان کرد: "بازار سرمایه نیاز به اصلاحات عمیقی دارد از جمله تغییر ترکیب شورای‌عالی بورس. نباید ۹۰درصد بازار سرمایه در دست دولت باشد بلکه بازار سرمایه باید مردمی باشد. کسانی که وارد می‌شوند باید آموزش دیده باشند.همچنین لایحه‌ای برای بیمه سرمایه‌گذاران در بورس تعریف شود. یکی از تخلفاتی که در بازار رخ داده این بود که رشد شناورسازی سهام اتفاق نیفتاد و درست در سقف همه شروع می‌کنند به عرضه سهام. مصوبات بازار سرمایه از جمله بازارگردانی انجام نمی‌شود".

وی ادامه می‌دهد: "من فعال بازار سرمایه نیستم اما در کمیسیون مجلس پیگیر ماجراهای حقوقی بورس هستم. برای حدود ۲۰۰ کد حقیقی و حقوقی به رقم ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان تخلف انجام شده است".

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در معادلات اقتصادی باید کاری کنیم که نرخ ارز عامل تعیین‌کننده نباشد،می‌گوید: "دولت به خاطر کنترل بازار مجبور به مداخله است که رانت و هدر رفت منابع ارزی را ایجاد می‌کند و ارز باید تک نرخ باشد".

وی خاطرنشان می‌کند: "دیپلماسی اقتصادی باید برای ما آورده داشته باشد. لازمه توسعه و رقابت‌پذیری کردن تولید این است که وارد بازارهای منطقه شویم. باید منافع همسایگان کشور را تامین کنیم تا منافع ما تامین شود و تصمیم گرفتم وزیر خارجه دولت سلام، یک تاجر موفق بین‌المللی ایرانی باشد".

این کاندیدای ریاست جمهوری بیان می‌کند: "ما به دنبال ایجاد زنجیره تولید مشترک با مدیریت ایرانی‌ها هستیم. باید مدل اشتغال به لحاظ کیفی در ایران تغییر یابد و به دنبال مشاغل فناورانه حرکت کنیم. همه نهادهای آموزشی باید تغییر ماهیت دهند و یک طرح ضربتی کوتاه مدت تعریف کردیم برای اشتغال جوانان. ما باید براساس مزیت‌های هر استان لیستی از مشاغل تهیه کرده و به جوانان اموزش‌های لازم را دهیم و برای خرید تضمینی کالا و توزیع به آن‌ها کمک کنیم".

وی مهم‌ترین چالش پیش روی نظام اقتصادی را محدودیت‌های خارجی فراوان می‌داند و می‌گوید: "این محدودیت‌ها در تحریم و تجارت بین الملل و رقابت‌های امنیتی بر روی اقتصاد ما اثر گذاشته است اما باید زمانی به این‌ها فکر کنیم که مسائل ابتدایی داخلی را حل کرده باشیم".

قاضی زاده هاشمی اضافه می‌کند: "ما ناوگان ۱۰۰ ساله داریم و باید نظام مدیریت کشور را نوسازی کنیم و نیاز به شرکت دانش بنیانی داریم که بناست که براساس علم جدید جهان ناوگان سازوکاری کشور را بروز کند".

کد خبر 433870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =