قانون دو پهلو صدمه زننده است/ مالیات بر عایدی سرمایه درست اجرایی شود

اگر دولت بخواهد مالیات عایدی بر سرمایه را وضع کند؛ قاعدتا باید مالیات بر نقل و انتقال سهام را بردارد؛ چون هر دو مالیات را کشورها با هم اخذ نمی‌کنند.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی در بازار سرمایه داشته باشد. دولت به واسطه تحریم‌ها و سیاست‌های موجود، تمایل دارد که این اقدام را انجام دهد و این قانون را به مرحله اجرایی برساند، اما تاکنون با واکنش‌های منفی روبرو شده است. از طرفی هم به اندازه کافی با عملکرد بد دولت در سال گذشته به حیثیت بازار لطمه وارد شده است و این سیاست‌ها می‌تواند وضعیت بازار را بدتر کند؛ در نتیجه این بازار نیاز به سیاست‌های حمایتی دارد.

ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس در گفت‌وگو با صدای‌ بورس گفت:قانون مالیات بر عایدی سرمایه در صورتی که فقط در بازارهای رقیب به اجرا درآید و در بازار سرمایه اجرا نشود به نفع بازارسرمایه است. چون بازارهای مسکن و خودرو که رقیب بازارسرمایه هستند، از جذابیت کمتری برخوردار می شوند و تمایل به سرمایه گذاری در بورس افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: اگر دولت بخواهد در سال‌های آینده، مالیات بر عایدی سرمایه را در بازار سهام پیاده کند و از عایدی سرمایه سهام، مالیات بگیرد، این عامل می تواند به بازار صدمه بزند چرا که بازار سرمایه در کشور ما هنوز توسعه لازم را پیدا نکرده و تا مدت‌ها احتیاج به سیاست‌های حمایتی دارد. بنابراین گرفتن مالیات بیشتر، سیاست‌ ضد حمایتی است و می‌تواند بر علیه بازار عمل کند.


بیشتر بخوانید:

دخالت‌های دولت در پول ملی باید قطع شود


مدیرعامل سبدگردان داریک پارس بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته، معمولا برای رونق بازار، مالیات ‌هایی را که از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند کاهش می دهند و ارقام مالیاتی کوچکی را می گیرند تا افراد جذب بازارسرمایه شوند. در مقابل، در صورت گسترش بازار سرمایه، تامین مالی ای که در بازار صورت می‌گیرد، بر صنعت، تولید و کشاوزی تاثیر مثبت می‌گذارد و نفع چند برابری به جامه می‌رساند.

شهرآبادی تصریح کرد: به نظر می رسد دولت به واسطه تحریم‌ها و سیاست‌های موجود، تمایل دارد که این اقدام را انجام دهد و این قانون را به مرحله اجرا برساند زیرا دیده ایم که چندین بار این موضوع را مطرح  کرده ، ولی وقتی با واکنش منفی روبرو شده است آن را مسکوت گذاشته یا انکار کرده است ولی به نظر می رسد که این موضوع دولت را به وسوسه انداخته است.

وی افزود: دولت در سال 97-98 و خصوص نیمه اول سال 99 مالیات بسیار زیادی از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام که به میزان نیم درصد از فروشنده گرفته می شود از بازار سرمایه گرفت و درآمد خوبی را شناسایی کرد و شاید همین موضوع دولت را وسوسه کرده است؛ بلکه بتواند پول بیشتری بگیرد. اگر دولت بخواهد مالیات عایدی بر سرمایه را وضع کند؛ قاعدتا باید مالیات بر نقل و انتقال سهام را حذف کند. چون معمولا هر دو مالیات را کشورها با هم دریافت نمی‌کنند.

این پیشکسوت بازارسرمایه عنوان کرد: به اندازه کافی با عملکرد بد دولت در سال گذشته به حیثیت و بازدهی بازار لطمه وارد شده است و این سیاست‌ها می‌تواند وضعیت بازار را بدتر کند. در این شرایط بازار نیاز به سیاست حمایتی دارد و نه لطمات بیشتر.

کد خبر 433772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =