رشد بالای ده درصدی بازار با کاهش نرخ سود بین بانکی/ اصلاحات قیمتی هوشمندانه در بورس

کاهش نرخ سود بین بانکی می‌تواند بر بازار سرمایه موثر باشد به شرطی که این میزان کاهش تا ۱۲ درصد باشد.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛خروج پول از صندوق‌های با درآمدثابت می‌تواند موجب رشد بورس شود که در روزهای اخیر این اتفاق رخ داده است ولی باید میزان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه را هم در نظر گرفت تا بتوان مجددا رونق به بورس بازگرداند.

کمال خانزاده، مدیرعامل کارگزاری ملل پویا با اشاره به اینکه اگر نرخ سود بین بانکی تا ۱۲ درصد کاهش پیدا کند می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد،گفت:خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت در روزهای گذشته به خوبی انجام گرفته است اما حجم پول خروجی حقیقی از بورس به قدری سنگین بوده است که جبران آن نیاز به گذر زمان دارد.
خانزاده تصریح‌ کرد: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که تعدادی از سهم‌ها از جمله سهام‌های بنیادی همچون فولادی، معدنی،پتروشیمی و پالایشگاهی به لحاظ قیاس رفتار سهم در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته و سنجش متغیرهای پی بر ای و پی بر اس،قیمت منطقی دارند که این قیمت بین ۵ تا ۷ هزار تومان است.
مدیرعامل کارگزاری ملل پویا افزود: فعالان قدیمی بازار، سهم را در پی بر ای حدود ۴ واحد می‌خرند و در پی بر ای ۶ واحد می‌فروشند و سود مناسبی کسب می‌کنند.
خانزاده افزود: سهم‌های بنیادی به لحاظ فعالیت‌های صادراتی و رشد در بورس کالا می‌توانند به اندازه ۲ واحد به p بر e اضافه شود. سهام‌های غیربنیادی از لحاظ پی بر ای و پی بر اس با نرخ منطقی در بازار سرمایه فاصله دارند اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بورس اصلاحات قیمتی سهام را هوشمندانه انجام می‌دهد.
مدیرعامل کارگزاری ملل پویا تصریح‌کرد: در شرایط کنونی ارزش بازار رقم بزرگی حدود ۵ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر ۱۰ درصد این رقم را شناور در نظر بگیریم که حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود باز هم با توجه به رشد شارپی بورس در سال گذشته و ریزش عجیب پس از آن، مردم به وارد کردن نقدینگی خود به بورس اعتماد نخواهند کرد.
خانزاده اضافه‌کرد: با توجه به شناوری ۵ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه از یک طرف و اینکه حدود یک درصد از سهامداران نگاه بلندمدت نداشته و با انتشار اخبار منفی و مثبت اقدام به خروج پول خود از بازار سرمایه می کنند از طرف دیگر، اگر بخواهیم به رونق مجدد بورس امیدوار باشیم باید روزانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق شود تا بورس به ثبات برسد.
وی گفت: دولت بعدی اگر بخواهد تامین مالی ۵۰ درصدی از بازار سرمایه داشته باشد باید با استفاده از ابزارهای مالیاتی و اجرای قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در جهت هدایت نقدینگی مردم از بازارهای خودرو و مسکن به بازار سرمایه گام بردارد.
خانزاده افزود: اجرای قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند نقدینگی مردم را بازارهای سفته‌بازانه به سوی بورس هدایت کند.
مدیرعامل کارگزاری ملل پویا اضافه‌کرد: اگر تا پایان سال جاری نرخ هر دلار بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در نوسان باشد و توافق برجام هم احیا شود می‌توان به رشد شاخص تا عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد امیدوار بود اما اگر نرخ هر دلار تا پایان سال جاری بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان باشد شاخص کل بورس حدودی تا عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بالا خواهد رفت.

کد خبر 433736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =