با عرضه کالاها در بورس جلوی دلال بازی را بگیریم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به هر میزان دایره عرضه کالاها در بورس کالا را گسترده تر کنیم، راه را بر رونق دلال بازی و واسطه گری در اقتصادمان می بندیم و در مقابل بازاری رسمی و شفاف را برای حمایت از تولید و همچنین سهامداران مهیا می کنیم.

به گزارش صدای بورس، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: در این زمینه شاهد عرضه محصولات معدنی در بورس کالا هستیم تا علاوه بر واقعی سازی قیمت این کالاها، روی ریل اصلاح پایدار شیوه های تنظیم بازار از مسیر بورس حرکت کنیم.

وی به عرضه محصولات معدنی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: هر چه محصولات و شرکت های بیشتری وارد معاملات بورس کالا شوند در واقع زمینه رشد شفافیت در اقتصادمان ایجاد شده است و در حال حاضر با ورود شرکت های معدنی به بورس کالا، متقاضیان این محصولات به جای استفاده از روش های قدیمی از ظرفیت بورس کالا استفاده کنند تا همه فرآیندها شفاف و روشن شود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس از عرضه محصولات معدنی در بورس کالا به شدت استقبال می کند، گفت:  شفافیت موجود در معاملات بورس کالا،  تعاملات استاندارد و روشن در این بازار و نیز جریان شفاف اطلاعات موجود در این بازار جزو محسنات بورس کالا برای اقتصاد محسوب می شود؛ بنابراین عرضه بیشتر محصولات در بورس کالا، کمک زیادی به فعالان حوزه صنعت و اقتصادی دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از طریق مکانیسم بورس کالا، زمینه واقعی سازی قیمت محصولات فراهم شده است، اظهار داشت: سال گذشته مساله مشکل زا در بازار محصولات مختلف، عرضه بخش زیادی از محصولات تولیدی خارج از بورس کالا بود که امسال با حمایت دولت و مجلس و همچنین خود صنایع شاهد ورود طیف گسترده ای از محصولات به بورس هستیم.

طغیانی معتقد است در صورت عدم گستردگی فعالیت بورس کالا، فعالیت بازارهای سنتی که محل جولان دلالان و واسطه گران است توسعه یافته و آنها حرف اول را در بازارها می زنند که از این رو راه درمان این مشکل، بهره گیری حداکثری از ظرفیت بورس است.


بیشتر بخوانید:

آمارهای شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک در سال ۹۹


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که با افزایش ورود شرکت ها به بورس کالا، دلالی ها و واسطه گری ها از رونق خواهد افتاد و منافع بیشتری بین تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین سهامداران شرکت های تولیدی تقسیم می شود که محصولات معدنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

طغیانی می گوید که دلالان، هیچ دلبستگی به تولید ندارند و فقط به دنبال واسطه گری سودآور و غیرمولد هستند از این رو روند اصلاح اقتصادی در بازارهای کالایی که از سال ها قبل با تاسیس بورس کالا آغاز شده این روزها سرعت بیشتری گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش پایانی گفت و گو با کالاخبر به تاثیر عرضه محصولات شرکت های معدنی در بورس کالا بر سهام شرکت های معدنی اشاره کرد و گفت: اصل عرضه محصولات شرکت ها در بورس کالا همین موضوع است، زمانی که کشف قیمت به صورت شفاف، عادلانه و بدون قیمت گذاری دستوری صورت گیرد منافع اصلی به تولیدکننده و سهامداران منتقل می شود و سود واحد تولیدی افزایش پیدا می کند.

به گفته وی، این چشم انداز سود به بازار سهام سیگنال می دهد که افزایش سودآوری شرکت های تولیدی در میان است که این موضوع به مراتب اثر خود را بر ارزش سهام شرکت ها می گذارد.

منبع: کالاخبر

کد خبر 433351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =