آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۲۷) / تفاوت سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد.

به گزارش صدای بورس، از سوالاتی که بسیار مطرح است، تفاوت سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده است.

در شرایط تورمی اقتصاد کشور که سالانه و حتی ماهانه، ارزش ریال کاهش می‌یابد و به دنبال آن قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا می‌کند، اگر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب نشود، به ناچار بعد از مدتی شاهد فرسایش و کم‌ارزش شدن پول خود خواهید بود.

با این حال، زمانی که به بازدهی بلندمدت (حداقل یک سال) بازارهای سرمایه‌گذاری نگاهی می‌اندازیم، نکته‌ای که خودنمایی می‌کند بالا بودن همیشگی بازدهی بازار سرمایه (بورس) در مقایسه با دیگر بازارهاست. پوشیده نیست که برای سرمایه‌گذاری موفق در این بازار باید متخصص بود و زمان زیادی را صرف پیگیری و رصد اخبار و تحلیل‌های اقتصادی کرد.

در همه جای دنیا مرسوم است که در چنین شرایطی کار را به کاردان می‌سپارند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند. از روش‌های معمول سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از خدمات سبدگردانی اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خودشان دارند. در مقاله‌ای مجزا در مورد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سبدگردانی نوشته شده است و ما قصد داریم در این مقاله به تفاوت این دو روش سرمایه‌گذاری بپردازیم.


بیشتر بخوانید:

مانع زدایی، رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک


تفاوت سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری

مالکیت سهام

اولین تفاوت سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری در نحوه مالکیت آنهاست. در صندوق‌ها سرمایه‌های مردم جمع می‌شود و همه آن در اختیار مدیر صندوق قرار می‌گیرد و او متناسب با ویژگی صندوقی که مدیریت می‌کند، با دانش و تخصصی که دارد به سرمایه‌گذاری در سهام و دیگر ابزارها می‌پردازد. اما در سبدگردانی اینگونه نیست. سبدگردان موظف است که سبد دارایی هر فرد را به صورت مجزا مدیریت کند.

به عبارت دیگر، در صندوق‌ها متناسب با مقداری که سرمایه‌گذاری کردید، در سود و یا حتی زیان آن شریک خواهید بود ولی در سبد، کل سهام متعلق به خود شماست و سبدگردان تنها به مدیریت آن می‌پردازد. در سبدگردانی به صورت شفاف و دقیق، گزارش سرمایه گذاری ارائه می شود، طوری که فرد میداند چه مقدار از چه سهامی خریداری و چه مواردی را فروخته است.

منبع: مانو

کد خبر 433278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =