اقدامات محدودکننده؛ تهدیدی برای بازارسرمایه

حمایت سهامداران عمده و سرمایه‌گذاران نهادی از بازار با توجه به جذابیت قیمت‌ها در اغلب نمادها موجب بازگشت رونق به بازارسرمایه و انتفاع سهامداران از افزایش قیمت سهام خواهد شد.

صدای بورسمژده ابراهیمی؛ بازارسرمایه را می‌توان به عنوان بازار مالی که سال گذشته مورد توجه عموم مردم قرار گرفت نام برد. بازاری که این روزها افت و ریزش امانش را بریده و راهکارهای متعدد مسئولان هم درمانی بر آن نیست.

باقر خادمی،‌ کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس در این باره گفت: بدیهی است که در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، بازارسرمایه جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد  در حالی که در اقتصاد ما نیز این اتفاق در حال رخ دادن بود و شرکت‌ها با تامین‌مالی از طریق بازارسرمایه، شرایط بهتری را هم برای سهامداران و هم برای اقتصاد رقم می‌زنند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که اتفاقات نیمه دوم سال گذشته باعث شد اقبال عمومی مردم و مهم‌تر از آن اعتماد مردم به این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و در ادامه شاهد خروج شدید نقدینگی از بازارسرمایه و ورود به بازارهای موازی و گاه کاذب از جمله بازار رمزارزها شدیم که نه تنها باعث کمک به اقتصاد کشور نشده؛ بلکه با خروج سرمایه، ‌آسیب‌های اقتصادی بسیاری به وجود آمده است و همچنان این رویه ادامه دارد.

خادمی عنوان کرد: در مقطع کنونی بازارسرمایه، نباید با قوانین محدودکننده این فشار خروج را تشدید کرد؛ بلکه با حمایت نهادهای دولتی و حقوقی‌های بزرگ باید در صدد بازگشت حداقل بخشی از اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار باشند.


بیشتر بخوانید:
دلار هم ثبات ندارد


این کارشناس بازارسرمایه نظر خود را در خصوص تغییر دامنه نوسان این‌گونه بیان کرد: اتفاق مثبتی که در روزهای اخیر رخ داد، متقارن‌کردن دامنه نوسان بود و قطعا قدمی رو به جلو در راستای بهبود وضعیت بازارسرمایه محسوب می شود.

وی افزود: بنابراین به عنوان فعال بازارسرمایه تقاضایی که از نهاد نظارت و تصمیم‌گیری در مورد بازارسرمایه دارم، این است که اقدامات محدودکننده از جمله دامنه نامتقارن، نه تنها به بازارسرمایه کمکی نمی‌کند؛ بلکه موجب تشدید ترس و خروج سرمایه می‌شود که البته این مهم رفع شد. اقدام بعدی که می‌تواند به بازارسرمایه کمک کند، حمایت سهامداران عمده، حقوقی‌های فعال در بازارسرمایه و سرمایه‌گذاران نهادی از بازار است که با توجه به جذابیت قیمت‌ها در اغلب نمادها این اتفاق نه تنها موجب بازگشت رونق به بازارسرمایه شده؛ بلکه در میان‌مدت و بلندمدت موجب اتفاع سهامداران ذکر شده، از افزایش قیمت سهام خواهد شد.

کد خبر 433113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =