۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

روح اله میرصانعی تبیین کرد؛

هفت گانه پیشنهادی دبیرکل کانون کارگزاران

مضمون نامه ارسالی روح‌اله میرصانعی به رییس کمیسیون اقتصادی مجلس چه بود؟
هفت گانه پیشنهادی دبیرکل کانون کارگزاران

ارائه مشوق‌های قانونی و مالیاتی برای تشویق ناشران و سرمایه‌گذاران در به کار بردن روش افزایش سرمایه از صرف سهام، ضرورت دارد .

صدای بورس- زهره فدوی؛ روز گذشته روح اله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برای تقویت جایگاه بازار سرمایه و برون رفت از شرایط فعلی بازار ۷ راهکار ارائه کرد.

این  مقام مسئول با اشاره به اصلاح مواردی همچون ریزساختارهای بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری و تشویق رقابت و همچنین تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی گفت: علاوه بر ارائه مشوق‌های قانونی و مالیاتی برای تشویق ناشرین و سرمایه‌گذاران در به کار بردن روش افزایش سرمایه از صرف سهام، ضرورت دارد که جایگاه و نقش متعهدین پذیره نویسی که به صورت عمده شرکت‌های تامین سرمایه هستند تقویت شود. در کنار این موارد تسهیل کردن و مشوق گذاشتن برای صندوق‌های پروژه و جسورانه به عنوان بی‌بدیل‌ترین ابزار در تامین مالی پروژه‌های بخش‌های مختلف اقتصادی و ایده‌هاست. همچنین باید برای تسهیل پذیرش شرکت‌ها در بورس به عنوان یکی از راه‌های تامین مالی و استراتژی خروج صندوق‌ه ای پروژه و جسورانه اقداماتی اساسی انجام شود.

روح‌اله میرصانعی با تاکید بر تشویق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیاز به دانش، تخصص و تجربه زیادی دارد و با توجه به نوسانات زیادی که جز ذات اصلی بازار سرمایه است پیشنهاد می شود با اصلاح روش عرضه اولیه فعلی که در آن با دعوت از عموم مردم در مشارکت برای خرید و القا کردن این امر که خرید عرضه اولیه سرمایه‌گذاری پر بازده و بدون ریسکی است، جلوی ورود مستقیم پول افراد غیرحرفه‌ای و به زحمت افتادن برای جبران ضرر و زیان این قشر از مردم در آینده را بگیریم. همچنین با توسعه ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تنوع بخشی به ابزارهای موجود از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، علاوه بر عمق بخشیدن به دانش تحلیلی فعالین بازار، پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذارانی باشیم که خواهان سرمایه‌گذاری وجوه خود در بازار سرمایه هستند، بازاری که به ذات خود از قدرت خرید پول افراد در مقابل تورم به بهترین نحو محافظت می‌کند.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود افزود: همانگونه که قبلاً اشاره شد، انعکاس تمامی اطلاعات موجود در قیمت‌ها و کشف صحیح آنها از کارکردهای اصلی بازار سرمایه است که خود منجر به تخصیص بهینه منابع به کاراترین بخش‌های اقتصاد می‌شود. این مهم محقق نمی‌شود مگر با ارتقاء نظام حاکمیت شرکتی به منظور حمایت از منافع سهامدارن اقلیت و به حداقل رساندن تضاد منافع بین مدیران و سهامدارن و محدود کردن امکان فساد در شرکت‌ها، افزایش شفافیت ناشرین در منعکس کردن سریع اخبار با اهمیت و ارتقاء کیفیت و انتشار به موقع گزارشات مالی به بازار به منظور جلوگیری از معاملات بر مبنای اطلاعات نهانی و ضربه زدن به اعتماد و رقابت منصفانه در بازار سرمایه، نظارت دقیق و سیستمی بر مبنای نرم افزار و با حداقل قضاوت شخصی بر معاملات و برخورد قاطع با دستکاری بازار و کسانی که به هر نحوی قصد گمراه کردن و سوء استفاده از بازار را دارند و افزایش شفایت در نهادهای ناظر و گزارشگری منظم سازمان و بورس‌ها در خصوص چگونگی ایفای نقش خود در حفاظت از مکانیزم بازار و ارتقاء جریان آزاد و غیرتبعیض آمیز اطلاعات برای تمامی فعالان.


بیشتر بخوانید:
قیمت محصولات سایپا در ۱۴۰۰/۲/۲۶ +جدول


وی ادامه داد: بازار سرمایه جایگاهی است که فعالان آن علاوه بر سرمایه‌گذاری وجوه خود به پوشش و انتقال ریسک، آربیتراژ و سفته بازی مبادرت می‌ورزند و در صورتی که ابزارهای لازم موجود نباشد به ناچار به بازارهای دیگر مراجعه و بخشی از سرمایه‌های سرگردان به بازارهای غیرمولد و بعضاً مخرب کوچ می‌کنند. بنابراین، هرچه ابزارهای موجود متنوع تر باشد، بازیگران بیشتری برای رفع نیازهای خود به بورس مراجعه می‌کنند. در این راستا پیشنهاد می‌شود: اول ابزارهای لازم برای دوطرفه کردن بازار که ابزار مناسبی برای جلوگیری از تشکیل حباب قیمتی و نوسانات شدید است، در بازار بوجود آید. دوم آنکه ابزارهای مربوط به پوشش و انتقال ریسک شامل قراردادهای اختیار معامله  option ( و آتی ) future بر روی تمامی دارایی‌های پایه موجود در بورس، قراردادهای آتی نرخ سود forward rate agreement، قراردادهای تاخت ریسک نکول  credit default swap  و ... به منظور استفاده تمامی فعالان اقتصاد و عمق بخشیدن به بازار، توسعه و معرفی شوند. در آخر اکنون، ابزارهای مالی همچون اوراق تبعی و قراردادهای آتی بر روی بعضی از نمادها و کالاها معرفی شده‌اند، اما به دلایل متنوعی شامل ایرادات نرم‌افزاری، مقرراتی و رویه‌های اجرایی ناقص با اقبال فعالان بازار به ویژه در بازارهای بورس و فرابورس مواجه نشده‌اند و نتوانستند نقش اصلی خود یعنی افزایش کارایی و عمق بخشیدن به بازار نقدی و ابزاری برای پوشش و انتقال ریسک را به خوبی ایفا کنند؛ بنابراین تغییر و اصلاحات لازم برای موثر کردن ابزارهای موجود باید در اولویت قرار گیرد.

این فعال بازار سرمایه در بخش پایانی تصریح کرد: تغییر مکرر مقررات ناظر بر بازار سرمایه باعث سردرگمی فعالین بازار و افزایش ریسک‌های عملیاتی برای آنها می شود که با افزایش صرف ریسک و کاهش قیمت و نقدشوندگی سهام، نمایانگر خواهد شد. از طرفی، پس از گذشت چندین سال از تصویب قانون بازار و تصویب حجم فراوانی مقررات در بازار سرمایه، نیاز به به‌روز کردن قانون و حذف مقررات دست و پا گیر در راستای تسهیل فعالیت نهادهای فعال در بازار سرمایه متناسب با شرایط جدید احساس می‌شود که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور تمام موانع و مشکلات بر طرف شود.

کد خبر 433022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =