7 نامزد  انتخابات ریاست جمهوری در مورد بورس چه می گویند/ وعده های بورسی تخیلی نامزدهای انتخاباتی

سیاست‌های بورسی نامزدها یکی از شاخصه‌های جدید برای انتخاب شدن است.

صدای بورسمحبوبه قرمزچشمه؛  توجه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری به بورس برای جمع کردن رای پیش بینی شده بود. باتوجه به کسری بودجه ای که مسلم است و اتفاقا کاندیداتوری ها از آن آگاه هستند، وعده های بورسی عجیب و غریب را باید به چه حساب گذاشت؟

شنبه 18 اردیبهشت 1400 درحالی درهای وزارت کشور بسته شد که 45 شخصیت سیاسی و اقتصادی مطرح کشور به عنوان نامزد ریاست جمهوری 1400 ثبت نام کرده اند که عبارتند از:

۱- سعید محمد۲- حسین دهقان۳- محمدحسن نامی۴- وهاب عزیزی۵- محمود احمدی‌نژاد۶- رستم قاسمی۷- محمد عباسی۸- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی۹- حسن سبحانی۱۰- صادق خلیلیان۱۱- محمد زارع فومنی۱۲- محمود زمانی قمی۱۳- محمدشریف ملک‌زاده۱۴- محمدحسن قدیری ابیانه۱۵- قدرتعلی حشمتیان۱۶- محمود صادقی۱۷- علی مطهری۱۸- محسن مهرعلیزاده ۱۹- رامین مهمان‌پرست ۲۰- علیرضا افشار۲۱- فریدون عباسی۲۲- سید مصطفی تاج‌زاده۲۳- شاهین محمدصادقی۲۴- علی لاریجانی۲۵- شمس الدین حسینی۲۶- عباس آخوندی۲۷- محسن هاشمی ۲۸- مسعود پزشکیان۲۹- مصطفی کواکبیان۳۰- عزت‌ الله ضرغامی۳۱- علیرضا زاکانی۳۲- سید ابوالحسن فیروزآبادی۳۳- ابراهیم رییسی۳۴- سید عباس نبوی۳۵- مسعود زریبافان۳۶- اسحاق جهانگیری۳۷- محمد خوش چهره۳۸- محمد شریعتمداری (وزیر رفاه)۳۹- محسن رهامی۴۰- محسن رضایی۴۱- عبدالناصر همتی۴۲- رسول منتجب‌نیا۴۳- زهرا شجاعی۴۴- سعید جلیلی ۴۵- محمدجواد حق شناس.

شورای نگهبان طی ۵ روز آینده اسامی افراد تایید صلاحیت شده را اعلام خواهد کرد.

یکی از مهمترین شاخصه های امروز برای انتخاب شدن در ذهن مردم ایران، موضع گیری های اقتصادی و برنامه های کاندیداتوری‌ها نسبت به بورس است که برخی از اظهار نظرها به صورت کوتاه در زیر می آید:

برای مال باختگان بورسی صندوق جبرانی ایجاد می کنیم
1- محسن رضایی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: مثل دوره های گذشته پرده پوشی نمی کنم و صادقانه همه مسایل را به مردم خواهیم گفت. برای ماباختگان بورس برنامه هایی دارم  و یک صندوق جبرانی ایجاد می شود . آمده ایم سپر مردم شویم نه این که مردم را سپر خود کنیم.

مردم با دانش وارد بورس شوند
2- مصطفی کواکبیان:
 اعتماد عمومی به بورس از دست رفته است. تقویت اعتماد عمومی به بورس و کل سیستم باید باز گردد. من با شعار دولت مردم سالار در انتخابات شرکت کرده ام و معتقدم با مردم باید صادق بود.  بورس از سایر بازارها اثر می پذیرد. باید تلاش ما این باشد که اثر پذیری بورس از سایر بازار ها به پایین ترین حد ممکن برسد، برنامه‌هایی در بازار سرمایه باید اجرایی شود که سرمایه سهامداران خرد از نوسانات بازار سرمایه حفظ شود.

بورس کلاه گشادی بود که سر مردم رفت

3- علیرضا زاکانی:  تشویق مردم به حضور در بورس یک جنایت بزرگ بود  و زیان جمعی مردم اسفبار است.

 بورس از آن کلاه های گشادی بود که بر سرِ مردم گذاشتند، اینکه بورس باید تقویت بشود، کاملا حرف درستی است. اینکه بورس به عنوان یک جزئی تحت عنوان بازار سرمایه باید مورد دقت قرار بگیرد حرف درستی است، اما اینکه زیرساخت ها فراهم نیست و از مردم دعوت می کنید که به بورس بیایند و به مردم آموزش هم نمی دهید این ظلم در حق مردم است، این یک جنایت بزرگ بود که اتفاق افتاد و بسیاری از مردم را به خاک سیاه نشاند.

بورس را بیمه می‌کنم

4- سعید محمد: قدم اول برای احیای بازار سرمایه، بازگرداندن اعتماد مردم است.از جمله مهم‌ترین برنامه‌های من به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برای بازار سرمایه، ایجاد تالار بین الملل بورس است و بورس ایران باید به بورس‌ جهانی متصل شود. در کنار برخورد با متخلفان بازار سرمایه به ویژه حقوقی‌ها، اهرم‌های اعتمادساز دیگری هم وجود دارد که این اهرم در اختیار دولت و بورس است.  باید پوشش بیمه‌ای گسترده برای کسانی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شوند ایجاد کنیم که متاسفانه در حال حاضر این پوشش بیمه‌ای وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:
اوراق مالی اسلامی عرضه می‌شود
واگذاری در «تمحرکه»


ممنوعیت عرضه کالاهایی که امکان ارائه در بورس دارند

5-  محمد  شریعتمداری: باید عرضه کالاهایی که امکان ارائه در بورس دارند ممنوع شود و این کالاها در اختیار مردم قرار گیرد. در تمام صحبت های خود در ارتباط با شستا، صیانت از سهامداران را مورد تاکید قرار داده و بیان کرده است: حمایت نکردن از حقوق مردم جفا در حق آن هاست. نباید عرضه سهام شرکت های شستا در بورس متوقف شود.

 تاسف از زیان مردم دربورس

6-ابراهیم رئیسی:   با ابراز تأسف از زیان‌های وارد شده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازار سرمایه شد. مردم وقتی فساد، رانت خواری و ناهنجاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را می بینند تذکر دهند و اعلام کنند.

برای بورس برنامه دارم

 7- علی مطهری : برنامه‌هایی برای اصلاح ساختار اقتصادی و کاهش تورم و مسئله بورس و مشکل بازنشستگان و غیر اینها دارم اما در وهله اول مشکل امروز ما وضع زندگی مردم است.

کد خبر 433005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =