کاهش نرخ دلار افت بازار بورس را به همراه دارد؟

کاهش نرخ دلار در اقتصاد ایران سبب شده تا برخی بر این باور باشند که بورس بازهم افت می‌کند و بخش دیگری از سرمایه مردم را به باد می‌دهد؛در حالیکه بورس قلک مهربان پس اندازهای خرد به شمار می‌رود.

به گزارش صدای بورس، افت پرسرعت قیمت دلار ظرف روزهای گذشته برخی نگرانی‌ها در حوزه رفتارهای هیجانی دولت برای تنظیم بخشی از کارنامه اقتصادی خود در ماه‌های پایانی دولت را افزایش داده و به موازات، سناریوی شکل‌دهی ائتلاف های نانوشته میان دولت و صاحبان خصولتی ارز در اقتصاد ایران را تقویت کرده است.

افشین دهقان، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در بازار معتقد است که طلا هم همچون دلار و مسکن ریزش خواهد کرد؛ در حالیکه بورس با توجه به رفع تحریم‌های شرکت‌ها و روانسازی شرایط تجاری با رشد مواجه خواهد شد.

وی می‌افزاید: بورس قلک مهربان پس انداز کشور بوده و رونق بازاری آن در آینده، باز هم در بحران‌ها به داد کشور خواهد رسید؛ بنابراین تمامی مسئولان در نهاد حاکمیتی و فعالان بازارهای موازی باید بدون منفعت طلبی شخصی یا جناحی، با مهربانی در مورد بورس که صندوق پس‌انداز ملی است، اظهار نظر کرده و نگاه خصمانه نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پیش‌بینی‌ها بر این است که بعد از برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها، بورس با یک رشد قوی و سازگار همراه خواهد شد که متأثر از دسترسی به منابع مالی ایران و رفع تحریم شرکت‌های صادرات محور است؛ به نحوی که آنها به راحتی بتوانند ارز حاصل از فروش محصولات خود در بازارهای جهانی را وارد کشور و شرکت‌های خود را توسعه دهند.

به گفته دهقان، در این میان، سازمان بورس و اوراق بهادار باید به عنوان نهاد متولی و ناظر، از تمام ابزارهای خود جهت صیانت از سرمایه‌های مردم استفاده کرده و وظایف نظارتی که برعهده این نهاد قرار دارد را به درستی اجرایی کندتا عدالت اجتماعی در بازار از سوی نهاد ناظر برقرار ساخت.


بیشتر بخوانید:
آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۲۳) / تعیین حد سود و ضرر


دهقان با بیان اینکه سرمایه‌های مردم نباید در بازگشایی‌های غیرمعقول آسیب ببیند، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه باید صورت گیرد آن است که حتی اگر معاملات ابطال شود، روی تابلو نباید باروح و روان سهامداران بازی شود؛ چراکه مردم به قدر کافی مشکلات معیشتی داشته و ذهن و روان خسته ای دارند.

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه بسیار به لحاظ قیمتی و حتی دلاری ارزنده است و به نظر می‌رسد خرید سهام در کوتاه مدت و میان مدت برای سرمایه گذاران، با سود همراه خواهد بود.

دهقان با بیان اینکه بخشی از نقدینگی بازار به علت بی اعتمادی، به سمت ارزهای دیجیتال رفته، اظهار داشت: از دیدگاه من ارزهای دیجیتال پشتوانه مالی نداشته و تولیدی نیستند؛ ضمن اینکه همراهی با آنها حباب روی حباب گذاشتن است و ورود به کریپتوکارنسیها با ریسک زیاد همراه است که قطعاً در آینده مال باختگان زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: شاخص بورس با حمایت و تصویب بسته حمایتی سازمان بورس در کنار نسبت ارزندگی بازار یک موج صعودی قوی را شروع خواهد کرد که در کوتاه مدت و بلندمدت، این بازار را رونق خواهد داد؛ ضمن اینکه سهام بازار بسیار ارزنده هستند و مردم باید قدر سهم‌های خود را بدانند.

دهقان گفت: بازار سرمایه برای پویایی و سلامت خود و جلوگیری از مداخلات غیر کارشناسانه نیازمند تشکیل کانون سهامداران خرد است و هر چه زودتر باید این مهم انجام شود؛ اگر کسی با این موضوع مخالفت می‌کند، به فکر سواستفاده از این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاح بازار در ریزش اخیر نسبت دلاری بازار را به شدت ارزنده کرده و سهامداران نباید نگران اصلاح قیمت دلار باشند؛ به خصوص اینکه بازار سرمایه از رفع احتمالی تحریم نفع خواهد برد.

منبع: مهر

کد خبر 432699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =