۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
صندوق تثبیت باید منحل شود

با توجه به نامه فعالان بازار به سران قوا باید گفت که تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه باعث ناکارایی و تبعیض در برخی سهم‌ها می‌شود چرا که برخی از سهم ‌ها بدون پشتوانه می‌مانند.

در حال حاضر نیز برخی سهم‌های کوچک مشکل زیادی داشته و صف‌های فروش طویلی دارند، بنابراین چه فرقی می‌کند که منابع صندوق توسعه تزریق شود یا خیر؟ همچنین این اتفاق از نظر اخلاقی درست نیست، زیرا منابع صندوق توسعه ملی مربوط به تمامی شهروندان کشور است و اینکه فرصت خروج را به یک سری سهامدار خاص اعطا کنیم چه دلیل توجیهی دارد؟
مسئله دیگر این است که اندازه بازار بسیار بیشتر از این مبالغ است،‌ این مبالغ شاید بتواند یک هفته بازار را کنترل کند اما نمی‌تواند به صورت کلی تغییری در وضعیت بازار ایجاد کند، بنابراین کاری بیهوده است و هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. نه تنها فایده نخواهد داشت بلکه فرصت خروج برای افرادی که امکان سرخطی زدن دارند را نیز ایجاد می‌کند، بنابراین در مجموع برای بازار سرمایه مضر است.
اخذ نشدن مالیات از سهم‌ها و پس انداز شدن آن در صندوق تثبیت درست نیست، به عقیده من صندوق تثبیت بازار باید منحل شود،‌ کار این صندوق اخلال در بازار است، سهامداران می‌بایست علاوه بر اینکه ارزندگی صندوق را در نظر بگیرند رفتار مدیر صندوق توسعه بازار را هم در نظر بگیرند و در کل این اتفاقات به صلاح بازار نیست. 
لغو قیمت‌گذاری دستوری محصولات شرکت‌های بورسی یکی از بهترین پیشنهادهای مطرح شده است، یک بند ماده قانونی باید تصویب شود که دولت نمی‌تواند محصولات شرکت‌های بورسی را قیمت‌گذاری کند و باید ساز و کار خاص خود را داشته باشند، اگر این شرکت ‌ها از انحصار برخوردار هستند، باید در ساختار تنظیم‌گری قیمت‌گذاری آنان صورت بگیرد و اگر در بازار رقابتی هستند نیز دولت نباید دخالتی در آن‌ها داشته باشد. همچنین اگر قیمت‌گذاری دستوری در سه بخش صنعت سیمان،‌ فولاد و خودور برداشته شود، وضعیت بازار بهتر می شود. تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها نیز همانند برداشت از صندوق توسعه ملی است. اینکه از مردم گرفته شود و به سهامدار شرکت پتروشیمی داده شود، توجیه اخلاقی و قانونی ندارد و نمی‌تواند تاثیر جدی بر بازار بگذارد.
‌بازار با نرخ ارز بالای ۲۵ هزار تومان تطبیق پیدا کرده است و اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند می تواند تاثیر منفی بر بازار بگذارد،‌ همچنین اگر تنها بخشی از این نامه با محوریت قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز منتشر می‌شد، نامه بسیار موثرتری برای بازار سهام بود، زیرا دیگر موارد آثار مثبت پیشنهادهای موثرتر را کم رنگ کرده است.

علی سعدوندی، مشاور سرمایه گذاری بین المللی


منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =