به سود انباشته تبدیل شود

باتوجه به اینکه تاکنون تغییرات بنیادی در متغیرهای مؤثر بر بازار نسبت به سال گذشته رخ نداده است، پیش‌بینی می‌شود سودهای مناسبی که برای سال گذشته شرکت‌ها رقم خورده است، در سال ۱۴۰۰ تکرار شود.

باتوجه به اینکه تاکنون تغییرات بنیادی در متغیرهای مؤثر بر بازار نسبت به سال گذشته رخ نداده است، پیش‌بینی می‌شود سودهای مناسبی که برای سال گذشته شرکت‌ها رقم خورده است، در سال ۱۴۰۰ تکرار شود. در این‌صورت میزان تقسیم سود تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند عملیاتی شرکت‌ها نمی‌گذارد، اما اگر شاهد تغییرات چشمگیری در این متغیرها باشیم مانند کاهش شدید نرخ ارز، کاهش شدید نرخ بهره، تغییرات نرخ‌های جهانی و ... افزایش سود تقسیمی می‌تواند تأثیر خود را بر روند عملیاتی و عملکرد شرکت‌ها بگذارد و احتمال دارد جریان نقدینگی شرکت‌ها با مشکل روبه‌رو شوند.
به‌همین دلیل باید تقسیم سود در فصل مجامع با ملاحظات و پیش‌بینی‌های کارشناسی انجام شود. همچنین باتوجه به شرایط نااطمینان پیش‌رو در حوزه جهانی و داخلی و به‌دلیل جلوگیری از خروج منابع از شرکت‌ها، افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل انباشته توصیه می‌شود. یعنی تبدیل سود به سود انباشته در شرکت‌ها و افزایش سرمایه از این محل گزینه بهتری نسبت به تقسیم درصد بالایی از سود خواهد بود.

سیدرضا علوی، رئیس هیأت مدیره شرکت سبدگردان داریک پارس

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =