واریز ۵‌هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت/ضرر سهامداران دارا و پالایش جبران می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از واریز یک درصد صندوق توسعه ملی به منظور حمایت بازار خبر داد.

به گزارش صدای بورس، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تیتر امشب به ارائه توضیحاتی درخصوص بسته پیشنهادی ۳+۷ پرداخت. او درخصوص تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار گفت: بخشی از منابع مصوب پیش از این تخصیص یافته بود. باقی آن باید از ارز به ریال تبدیل شود که امروز قول آن داده شد. این رقم ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۵ هزار میلیارد تومان است. صندوق توسعه بازار در زمان‌های لازم از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد.

او در رابطه با اینکه پیشتر اینگونه قول‌ها اجرایی نشد، تاکید کرد که با مصوبه امروز، این تصمیمات اجرایی خواهد شد. سه مورد از این تصمیمات از هم‌اکنون قابل اجرایی شدن است. هفت مورد دیگر نیازمند مصوبه شورای عالی اقتصاد است.

سخنگوی شورای عالی بورس در رابطه با لغو ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری گفت: نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد ظرفیت تولید جدید با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. زمانی که جریان بازار معکوس باشد، این شرکت‌ها باید از سهام خود حمایت کنند. لازم به ذکر است که بانک‌ها از اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها و شرکت‌های کارگزاری منع شده‌اند. امروز مقرر شد مصوبه منع اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها لغو شود و به این ترتیب این شرکت‌ها با اخذ تسهیلات از بانک‌ها بتوانند در سهام خود یا شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری کرده و درواقع منابع جدید وارد بازار کنند.

او درخصوص اعطای اقامت پنج ساله به سرمایه‌گذاران خارجی در صورت خرید سهام به ارزش ۲۵۰ هزار دلار در بازار سرمایه نیز گفت: پیشتر سرمایه‌گذاران با سپرده‌گذاری و خرید مسکن می‌توانستند اقامت دریافت کنند. امروز مصوب شد که خرید سهام در بازار سرمایه نیز به این موارد اضافه شود.

 واریز مالیات نقل وانتقال به صندوق تثبیت


دهقان درخصوص مالیات نقل و انتقال سهام گفت: اکنون این مالیات نیم درصد و از سمت فروشنده است که در یک سال، رقم قابل توجهی می‌شود. مقرر شد چهار دهم این میزان یعنی ۸۰ درصد مالیاتی که از نقل و انتقال سهام دریافت می‌شود، به صندوق تثبیت بازار وارد شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همچنین مقرر شد برای ترغیب شرکت‌های بورسی به توسعه سرمایه‌گذاری در بورس، در صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته، این شرکت‌ها به همان میزان از پرداخت مالیات معاف شوند.

این مقام مسئول در رابطه با سایر بندهای مرتبط با مالیات توضیح داد: شرکت‌ها می‌توانند تا یک سال مالیات خود را به تعویق بیندازند و این منابع را صرف حمایت از سهامشان کنند. به‌علاوه، شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خزانه یا زیرمجموعه خود اقدام می‌کنند، تا ۵۰ درصد مبلغی که صرف خرید سهام کردند، به عنوان امهال مالیاتی یک ساله منظور می‌شود.

دهقان با اشاره به تمایل بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در بورس اظهار داشت: اگر بانک‌ها وارد خرید سهام شوند، به مدت سه سال از شمول قانون رفع موانع تولید معاف می‌شوند.

رئیس سازمان بورس درباره سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه ملی، می‌تواند دارایی‌های خود را صرف موارد مشخصی کند. یکی از این موارد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی خارجی است‌. امروز مقرر شد که به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داخلی هم داده شود تا به این ترتیب هم منابع جدید وارد بازار سرمایه شود و هم صندوق توسعه ملی از سود بلندمدت بازار سرمایه منتفع شود.

او ادامه داد: همچنین، به صندوق‌های توسعه بازار و تثبیت بازار اجازه داده شد که تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با ضمانت دولت منتشر کنند.

 ضرر دارندگان دارا و پالایش جبران می‌شود

دهقان در رابطه با جبران زیان سرمایه‌گذاران در صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم توضیح داد: به کسانی که در عرضه اولیه، واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کردند، از واحدهای آن صندوق یا صندوق‌های دیگر یا سهام هبه می‌شود.

رئیس سازمان بورس در توصیه به کسانی که دارایی اولیه و اساسی خود را فروخته و وارد بازار سرمایه کردند، گفت: ضمن توجه به موارد مختلف اثرگذار بر روند قیمتی سهام، باید توجه داشت که بازده بازار سرمایه در بلندمدت قابل توجه است. بنابراین نگاه به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید بلندمدت باشد و نباید سرمایه‌ای را که نیاز اساسی به آن وجود دارد، وارد بازار کرد.

او اضافه کرد: می‌توان به جای فروش سهام، از این سهام به‌عنوان وثیقه برای مواردی چون وام استفاده کرد.


بیشتر بخوانید:
۱۰ مصوبه بورسی هیئت دولت/ زمان اجرا از همین امروز

طنازی کاربران برای مصوبات دهقان دهنوی



دهقان تاکید کرد: بهتر است سرمایه اضافه را وارد بازار سرمایه کرد و از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان استفاده کرد تا سرمایه به صورت حرفه‌ای مدیریت شود.

او بیان داشت: کسانی که در بازار سرمایه متضرر شده‌اند، در صورت امکان، صبر کنند. در حال حاضر طرف تقاضا را تقویت می‌کنیم.

دهقان ادامه داد: با ورود نقدینگی جدید به بازار، این افراد امکان فروش بهتر سهام را خواهند داشت، ضمن اینکه بازار سرمایه در بلندمدت سودده است.

رئیس سازمان بورس درخصوص جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازار سرمایه گفت: مجلس و قوه قضائیه به بازار سرمایه اعتقاد دارند و تصمیم به کمک به این بازار دارند که اتفاق خوبی است.

او ادامه داد: باید توجه داشت که این بسته پیشنهادی تنها اقدام ما نخواهد بود و در سازمان بورس اقدامات قابل توجهی در حال انجام است.

کد خبر 432233

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =