چند و چون گرانی لوازم یدکی و قطعات خودرو

بسیاری از قیمت ها و بازار های خرید و فروش به قیمت لحظه ای دلار وابسته است. اوضاع زمانی جالب تر می‌شود که این تغییر قیمت دلار گریبان کالا های ساخت داخل را هم گرفته و باعث افزایش قیمت آنها نیز شده است.

به گزارش صدای بورس، در سالی که گذشت نرخ دلار در ماه های آبان و دی دو تغییر اساسی داشت. بدیهی است متناسب با بالا رفتن قیمت دلار قیمت خودرو، و در نهایت قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز سیر صعودی را پیش بگیرد.

به همین دلیل در بازار فروش لوازم یدکی خودرو، به مرور ثبات قیمت ها از بین رفته و هر فروشنده به دلخواه خود بر روی قطعات قیمت گذاری می کند.

در این مقاله میخواهیم مقایسه ای بین “ قیمت لوازم یدکی خودرو ” در اوایل سال ۱۳۹۹ با اوایل سال ۱۴۰۰ داشته باشیم:

قیمت روغن موتور

روغن موتور نیز از محصولات مصرفی در خودرو بشمار میرود که تعویض دوره ای آن الزامیست. این کالا نیز در سالی که گذشت، دو بار دچار تغییر قیمت شد. در مهر ماه ۹۹، قیمت روغن موتور افزایش قیمتی حدود ۲۰ درصد داشت که به همین سبب باعث شدعرضه روغن در بازار فروش لوازم یدکی کم شده و درخواست های مردم را پاسخ گو نباشد.

همین موجب شد تا شاهد روند صعودی قیمت روغن موتور باشیم تا جایی که قیمت بعضی مدل ها به ۸۵۰۰۰۰ تومان هم رسید. این روند موجب شد تا امروز در اردیبهشت ۱۴۰۰ بصورت میانگین شاهد افزایش قیمتی ۳۶ درصدی روغن موتور در مقایسه با اوایل سال پیش باشیم.


بیشتر بخوانید:

زندگی روزمره کارگران دچار چالش شده است


قیمت لاستیک خودرو

لاستیک یکی از اصلی ترین قطعات مصرفی در خودرو به حساب می آید و متناسب با میزان و نحوه استفاده از خودرو پس از مدتی نیاز به تعویض خواهد داشت، لذا تعویض آنها پس از مدتی اجتناب ناپذیر است. در این بخش به مقایسه قیمت لاستیک در اوایل سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ خواهیم پرداخت.

در آبان ماه سال گذشته، قیمت لاستیک نیز مانند باقی قطعات دستخوش تغییر شد امّا این تغییر مانند سایر تغییر قیمت ها نبوده و جنجال زیادی را به همراه داشت تا جایی که لاستیک به شکلی سهمیه بندی اعلام شد و بصورت آزاد و دولتی در اختیار مردم قرار می گرفت. قیمت لاستیک آزاد که در بازار عرضه می شود، بصورت متوسط ۲۰ درصد از قیمت لاستیک دولتی، که با برگ سبز خودرو به اشخاص تعلق می گیرد، گران تر می باشد. در آبان ماه ۹۹، قیمت لاستیک دولتی ناگهانی ۵۰ درصد افزایش یافت و با یک تغییر قیمت ۱.۵ برابری روند رو به رشد خود را شروع کرد. به همین نسبت قیمت لاستیک آزاد نیز به دنبال آن روند صعودی را طی نمود تا جایی که امروز شاهد هستیم در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ قیمت لاستیک آزاد بصورت میانگین ۲۲ درصد بیشتر از سال گذشته است.

قیمت لوازم یدکی

لاستیک و روغن موتور محصولاتی هستند که مختص برای یک خودرو خاص تولید نشده اند و معمولا بین خودرو های مختلف مشترک هستند، اما “ لوازم یدکی ” همچون لنت ترمز، دیسک و صفحه کلاچ، چراغ، سپر، سنسور ها، ایربگ و ... قطعاتی هستند که برای هر خودرو بصورت تخصصی تولید و عرضه میشود. لذا بدیهی است قیمت آنها نیز متناسب با کیفیت ساختشان متفاوت خواهد بود. همانطور که پیشتر گفتیم در اواخر آبان سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش “ قیمت لوازم یدکی ” خودرو بودیم و این افزایش شامل لوازم یدکی خودروها داخلی و خارجی می شد.

با کمی دقت و بررسی و مقایسه قیمت قطعات خودرو در اوایل سال ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۴۰۰ میبینیم که این نوسانات قیمتی باعث شده تا شاهد افزایش ۲۳ تا ۱۱۸ درصدی قیمت لوازم یدکی برای قطعات مختلف خودرو های داخلی باشیم. در برخی قطعات شاهد افزایش قیمتی بیش از ۱۱۸ درصد نیز هستیم.

از طرفی این افزایش قیمت برای لوازم یدکی خودرو های خارجی بسیار بیشتر بوده و شاهد تفاوت قیمتی بین ۵۰ تا ۱۵۷ درصد بودیم. جالبتر آن که بعضا قطعاتی در بازار میتوان یافت که قیمت آنها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته اند.

منبع: اقتصادآنلاین

کد خبر 432163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =