لزوم عزم جدی دولت برای بهبود بازار

همانطوری که رئیس سازمان اشاره کردند بورس بازار بزرگی شده که تعداد سهامداران آن در حال افزایش است.

 همانطوری که رئیس سازمان اشاره کردند بورس بازار بزرگی شده که تعداد سهامداران آن در حال افزایش است.اما این موضوع در مدیریت کلان دیده نمی‌شود یعنی آنچه در مدیریت کلان مقاطعی شاهد بودیم این است که وزرای مختلفی که در دولت حضور دارند هماهنگی لازم در مورد توجه به بورس را صورت نداده‌اند. مثلا بحث قیمت‌گذاری دستوری که مدت‌ها درگیر قیمت‌گذاری فولاد بودیم و قیمت‌گذاری آن عادلانه نبود و همچنان هم نیست اما اصلاحاتی انجام شد که مسئله را بهتر کرد.
 قیمت‌گذاری‌ها مسئله‌ای است که بر بورس تأثیرگذار است و به‌طور جدی بازار با آن مسئله دارد و چیزی است که حل نشده و حل شدن این موضوع درگرو توجه ارکان کلان کشور به بورس است؛ نباید به بورس طوری نگاه شود که در مقطعی خاص می‌تواند کسری بودجه دولت را جبران کند، اگر نگاه اینگونه باشد بازاری است که سال‌ها می‌تواند برای دولت نفع داشته باشد که نباید اینگونه با آن رفتار شود و باید تغییر کند. هم‌اکنون بورس به تصمیم‌گیری‌های صریح‌تر و با دقت نظر بیشتر نیاز دارد و اگر طرحی برای تزریق منابع مالی به بورس اعلام می‌شود طی یک الی دو روز عملیاتی شود. ما در این مقطع بازار نیازمند آن هستیم که مدیریت کلان بازار کارهایی انجام دهد که ورود نقدینگی را به بورس تسریع کند و اعتماد از دست رفته را ترمیم کند. به نظر می‌آید دست مدیریت سازمان خیلی باز نیست و خیلی نمی‌تواند روی تصمیم‌گیری‌های کلان اثرگذار باشد و باید درون دولت عزمی وجود داشته باشد. عدم اعتماد به بازار سرمایه به ضرر نظام اجرایی کشور است.
 این زیان نه تنها به این دولت بلکه به ضرر دولت آینده هم هست زیرا این دولت توانست برای تأمین مالی از بورس استفاده کند اما دولت آینده نمی‌تواند این کار را انجام دهد، چون اعتماد لطمه خورده است. درصورتی که دامنه نوسان افزایش یابد یا متقارن شود و همراه با ورود نقدینگی باشد، می‌تواند بازار را به شرایط عادی برگرداند و برخی از موضوعاتی که رئیس سازمان مطرح کردند مربوط به زیرساخت بازار است که در حال حاضر بر عملیات بازار تأثیری نخواهد گذاشت.

ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۶

کد خبر 432050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =