آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۰۹) / گزارش گردش معاملات

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

گزارش روزانه گردش معاملات

دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

به گزارش صدای بورس، در قسمت گزارش گردش معاملات، شما می توانید یک گزارش روزانه از گردش معاملات خود را مشاهده یا ان را به صورت یک فایل اکسل دانلود کنید. (عکس بالا)

در ستون اول مجددا نماد هر سهم را مشاهده می کنید. با این تفاوت که نماد ها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند و تغییرات هر کدام پشت سر هم امده است. یعنی اگر شما ۱۰۰ سهم از ذصبا را در تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۹۸ خریده اید و ۲۰ سهم از ان را در ۰۱/۰۳/۱۳۹۸ و ۴۰ سهم دیگر را در ۰۱/۰۸/۱۳۹۸ فروخته اید، تاریخ تمام خرید و فروش های شما در ستون دوم پشت سر هم لیست شده است.


بیشتر بخوانید:

نسخه ۱۸ بندی اتاق بازرگانی برای بورس


در دو ردیف بعدی، به ترتیب تعداد سهامی که از هر نماد خرید و فروش کرده اید به همراه میانگین قیمت ان نشان داده شده است.

در ستون اخر نیز نام کارگزاری هایی که از طریق انها اقدام به خرید و فروش سهام کرده اید، امده است.

در سمت چپ صفحه، با استفاده از گزینه فیلتر می توانید اطلاعات مربوط به خرید و فروش هر سهم تان را در تاریخ دلخواه مشاهده کنید.

مجامع سجام

در بخش مجامع، نماد و شرکتی که در ان سهام دارید، امده است. ستون بعدی نوع مجمع(عمومی، فوق العاده) و ستون اخر تاریخ برگزاری هر مجمع را نشان می دهد. در این قسمت نیز می توانید با استفاده از فیلتر تاریخ، بازه زمانی دلخواه خود را انتخاب کنید. (عکس بالا) با استفاده از این قسمت و قسمت گزارش معاملات می‌توایند بفهمید که در مجمع عادی سالیانه یا فوق العاده شرکت کرده اید یا نه.

به اینصورت که اگر در قسمت گزارش معاملات سهام را قبل از تاریخ مجمع خریداری کرده باشید و تا یک روز قبل از تاریخ مجمع نفروخته باشید سود نقدی یا افرایش سرمایه به شما تعلق گرفته است و می‌توانید در آینده از آن بهره ببرید.

همچنین در قسمت اطلاعیه های نماد، می توانید اطلاعیه های منتشر شده در “کدال” را به همراه عنوان و تاریخ به تفکیک هر نماد مشاهده کنید.(عکس زیر)

اطلاعیه های سامانه سجام

در سربرگ گزارش دارایی، اطلاعات جدیدی از جمله کل دارایی و دارایی غیر قابل معامله برای هر سهم به تفکیک مشخص شده است.

در ستون گواهی سهام نیز یک امکان ویژه در نظر گرفته شده است. پیش از راه اندازی سامانه سجام، سهامداران برای حضور در مجامع نیاز به گواهی سهام داشتند که باید از محل امور سهام دریافت می کردند. این امر نیازمند صرف وقت و مراجعه حضوری بود به همین دلیل بسیاری از سهامداران مخصوصا افرادی که ساکن شهرستان ها بودند امکان حضور در مجامع را از دست می دادند. اما با استفاده از درگاه ذینفعان بازار سرمایه، کاربران می‌توانند در بخش مجامع الکترونیکی به صورت آنلاین در مجامع شرکت کنند و همچنین از مراجعه حضوری به امور سهامداری شرکت ها جلوگیری می‌شود.

به علاوه از گواهی سهام به عنوان تضمینی برای مالکیت بر سهام هم می‌توان استفاده کرد. کاربرد دیگر این گواهی زمانی است که شما قصد انتقال سهمی از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر با استفاده از تغییر کارگزار ناظر دارید، در اینصورت می‌توانید در هنگام ثبت درخواست فایل دانلود شده گواهی سهام را به همراه توضیحات برای انتقال سهام خود به کارگزاری جدید ارسال کنید. (عکس زیر)

دریافت گواهی سهام در سامانه سجام

در سربرگ دارا، اطلاعات دیگری از گزارش استعلام وضعیت فریز هم در اختیار سهام داران قرار دارد.

همچنین می توانید گزارش سود های تعلق گرفته به خود را (که روش دریافت آن در بخش دریافت سود تقسیمی توضیح داده شد.) در سربرگ دارا مشاهده کنید.

منبع: سیگنال

کد خبر 431952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =