۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
مثبت و منفی ۲ تصمیم سازمان بورس

ایرادی که به دامنه نوسان نامتقارن وارد است، موضوع نقد شوندگی است که با این مصوبه، گره معاملاتی می تواند برطرف شود.

احمد اشتیاقی، کارشناس ارشد  بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس:
مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار را در دو محور افزایش یک درصدی دامنه نوسان به منفی 3 و موضوع گره معاملاتی می توان بررسی کرد.
اگر افزایش یک درصدی دامنه نوسان منتفی شود و تا پایان خرداد  1400 متوقف بماند به نفع بازار سرمایه خواهد بود چرا که در این زمان گزارش های 3 ماهه شرکت ها منتشر شده و سرمایه‌گذاران می توانند برآوردی از ای پی اس  شرکت ها  داشته باشند. با این پیش فرض در خرداد ماه و  با یک برنامه ریزی دقیق و جامع  به تدریج می‌توان موضوع دامنه نوسان را( به عنوان یکی از معضلات اساسی بورس ایران) حل کرد.
 ایرادی که به دامنه نوسان نامتقارن  وارد است، موضوع نقد شوندگی است که با این مصوبه، گره معاملاتی می تواند برطرف شود.
گره معاملاتی به این شکل عمل می کند که اگر در 5 روز معاملاتی سهمی در صف فروش یا خرید باشد و در این مدت کمتر از 2 برابر حجم مبنای خود مورد معامله قرار گرفته باشد در روز ششم (حتی با یک سهم)  تا 2 برابر دامنه نوسان معامله شود به این معنی که آن سهم در روز ششم  می تواند با 4 درصد منفی( با معامله یک سهم هم ) معامله شود.
 با این روش در یک ماه سهام مورد نظر می تواند با کاهش 20 درصدی مواجه و عملا معضل دامنه نوسان کنونی که بحث نقدینگی سهام است بر طرف شود نتیجه این مهم آنکه سهم‌ها به تدریج به قیمت مورد معاملاتی خود می رسند.

کد خبر 431748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =