آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۰۵)
سامانه سجام چیست و ثبت نام چه مزایایی دارد؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

سامانه سجام چیست و ثبت نام در سجام چه مزایایی دارد؟

به گزارش صدای بورس، با ورود تکنولوژی به بازار سرمایه، این بازار دستخوش تغییرات فراوانی شد. کم کم خرید و فروش حضوری جای خود را به معاملات آنلاین داد و امروزه رقابت بر سر افزایش پذیرش مشتریان از طریق سامانه آنلاین است. سامانه سجام همان طرح جامع انلاینی است که با بزرگتر شدن جامعه بورسی نیاز به آن بیش از پیش احساس می شد. اما قبل از ثبت نام در سامانه سجام و ورود به بازار بورس بهتر است با این سامانه و مزایای ان بیشتر آشنا شویم.

سجام چیست؟

سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ارائه بهتر و سریع تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرد.

سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است. این سامانه به صورت فراگیر برای ثبت نام اولیه تمامی سرمایه گذاران حقیقی، حقوقی، ایرانی و خارجی در بازار سرمایه استفاده می شود. بنابراین می توان آن را یک سامانه ملی نیز نام گذاری کرد.


بیشتر بخوانید:

الزام ترمیم اعتماد از طرق مختلف


ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

بر اساس مصوبه سازمان بورس همه سرمایه گذاران چه افرادی که قبلا کد بورسی دریافت کرده اند و چه افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند و متقاضی دریافت کد بورسی هستند،  بایستی به سامانه سجام مراجعه کرده و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت یا در صورت لزوم ویرایش کنند. اخیرا بانک ها نیز از سپرده گذاران خود درخواست می کنند تا برای دریافت وام در این سامانه ثبت نام و احراز هویت کنند.

لازم به ذکر است که طبق مصوبه جدید شورای عالی بورس در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، تمام مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت به دلیل ازدحام جمعیت و فاصله گذاری اجتماعی لغو می‌شود و همه افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند می‌توانند احراز هویت را به صورت غیر حضوری و الکترونیکی توسط اپلیکیشن سیگنال انجام دهند.

افرادی که در سامانه سجام ثبت نام می کنند کافیست تنها یکبار فرم هایی که از سوی سازمان بورس تعریف شده را پر کنند. بنابراین در مراجعات بعدی خود به نهاد های مالی شامل صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها، دیگر نیازی به پر کردن همه فرم ها از اول نیست و روند بسیار کوتاه تری طی خواهد شد. زیرا تمام اطلاعات قبلا در سیستم ذخیره شده است. اطلاعات هویتی،  شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و ادرس اقامت دایمی شما از طریق این سامانه ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد آن ندارد.

منبع: سیگنال

کد خبر 431663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =