مارک توما، استاد اقتصادسنجی

مارک توما استاد اقتصاد در دانشگاه اورگون است. تخصص او، اقتصاد کلان و اقتصادسنجی است. پژوهش‌های توما روی بررسی تاثیرات سیاست‌های پولی بر اقتصاد تمرکز دارد.

به گزارش صدای بورس، مارک توما استاد اقتصاد در دانشگاه اورگون است. تخصص او، اقتصاد کلان و اقتصادسنجی است. پژوهش‌های توما روی بررسی تاثیرات سیاست‌های پولی بر اقتصاد تمرکز دارد.

وبلاگ‌نویس اقتصادی
مارک آلن توما متولد ۱۵ دسامبر ۱۹۵۶، استاد اقتصاد در دپارتمان علوم اقتصادی دانشگاه اورگون، از جمله افراد مشهوری است که دیدگاه‌هایش در میان اقتصاددانان نیز طرفداران زیادی دارد. او یکی از ستون نویسان ثابت مجله دیجیتال The Fiscal Times (مجله الکترونیکی که در نیویورک و واشنگتن منتشر می‌شود و شامل اخبار، تحلیل‌ها و دیدگاه‌های اقتصادی است که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد) است و وبلاگ معروفی به نام «نگرش اقتصاددان» دارد. پل کروگمن، اقتصاددان و برنده نوبل اقتصادی سال ۲۰۰۸ درباره این وبلاگ می‌گوید: وبلاگ توما بهترین مکان برای آگاه شدن از تازه‌ترین گفتمان‌های اقتصادی است.
مارک توما همچنین یکی از تحلیلگران CBS MoneyWatch (وبسایت وابسته به شبکه CBS News که تحلیل‌هایی در زمینه بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، بازارهای پول و املاک ارائه می‌دهد) است و با EconoMonitor همکاری مداومی دارد (در این وبسایت، متفکران اقتصادی، مالی و... جهان به ارائه دیدگاه‌های خود می‌پردازند).

تحصیلات
مارک توما در سال ۱۹۸۰ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دولتی کالیفرنیا دریافت کرد و در سال ۱۹۸۵ موفق شد از دانشگاه دولتی واشنگتن مدرک دکترا بگیرد. پس از اشتغال به کار به عنوان استاد مهمان در دپارتمان اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا (سان دیگو) در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷، او در سال ۱۹۸۷ به دانشکده اقتصاد دانشگاه اورگون پیوست. در این دانشگاه، توما از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ریاست دانشکده اقتصاد را به عهده داشت و در سال ۲۰۱۰ به مقام استاد تمام دست یافت.

پژوهش
پژوهش اصلی مارک توما به بررسی تاثیرات پول بر اقتصاد متمرکز است. برخی از پژوهش‌های اولیه توما به فعالیت‌های اقتصاد واقعی مربوط بود. در مقاله‌ای که به سال ۱۹۹۴ منتشر شد، توما به بررسی موضوع نبود توازن و تقارن بین عرضه پول در اقتصاد و توزیع درآمد پرداخته است. در این مقاله او استدلال می‌کند که وقتی فعالیت‌های اقتصاد واقعی با رونق مواجه است، ارتباط بین عرضه پول و درآمد ضعیف است اما با افت فعالیت‌های اقتصادی، همبستگی نزدیکی بین آنها ایجاد می‌شود. در مقاله‌ای دیگر، توما نتیجه‌گیری می‌کند که متغیرهای مالی همچون نرخ‌های بهره برای اندازه‌گیری پیش‌بینانه فعالیت‌های اقتصادی در آینده کارایی چندانی ندارند.
یکی از کارهای بحث‌انگیز مارک توما مربوط به سیکل‌های تجاری تحت شرایط مختلف در سیاست‌های حزبی است. توما نخستین بار این موضوع را در مقاله‌ای به نام تاثیرات حزبی در اقتصاد که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد، مورد اشاره قرار داد. او استدلال می‌کند که در نظام‌های پارلمانی، احتمال اینکه احزاب محافظه‌کار در پایان دوره خود با رکود اقتصادی مواجه شوند، بسیار بیشتر است. این در حالی است که دولت‌های لیبرال به احتمال زیاد با افزایش نرخ رشد اقتصادی روبه‌رو می‌شوند.
در مقاله‌ای که بعدها منتشر شد، توما این دیدگاه آکادمیک را که معتقد است تغییرات ناگهانی یک رژیم تحت یک برنامه منظم اتفاق می‌افتند، گسترش داد و مبنایی برای یک سیکل تجاری سیاسی به وجود آورد.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۵

کد خبر 431529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =