ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه املاک الزامی است

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۱۹ فروردین همه سرپرستان خانوار مکلفند اعم از شهری و روستایی، مستاجر و مالک، اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

به گزارش صدای بورس، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب قانون ماده ۵۴ مکرر در آذرماه ۹۹ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در دی ماه همان سال، افزود: با اجرایی شدن این قانون از ۱۹ فروردین در سامانه املاک و اسکان، دو هدف را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بازار سهام برای سال ۱۴۰۰

وی گفت: هدف نخست، ثبت محل سکونت خانوارهاست که اگر ثبت سکونت خانواری به طور کامل انجام نشود و یا اصلا انجام نشود آن واحد مسکونی مشمول جرایم مالیاتی خواهد شد و آن خانوار به دلیل نداشتن" کد یکتا " از همه خدمات دولتی اعم از خدمات بانکی، خدمات مربوط به ثبت نام مدارس و یارانه و سایر خدمات محروم خواهند شد.

محمودزاده افزود: هدف بعدی این قانون، شناسایی واحدهای مسکونی خالی است اگر واحد خالی نباشد هرچقدر تعداد واحدهای یک مالک زیاد باشد مشمول مالیات نمی‌شود.

وی گفت: واحدهای خالی به واحدهایی تلقی می‌شود که در سال بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، این واحدها برای خانوارهای حقیقی اگر سال اول خالی بماند معادل ۶ برابر ارزش اجاره بهای آن مشمول جریمه مالیاتی می‌شود برای سال دوم ۱۲ برابر و برای سال سوم ۱۸ برابر مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: واحدهای خالی برای اشخاص حقوقی در صورتی که خالی بماند ضرایب جریمه مالیاتی آن دو برابر خواهد شد این جریمه‌ها در سال اول ۱۲ برابر، در سال دوم ۲۴ برابر و در سال سوم ۳۶ برابر خواهد بود.

محمودزاده گفت: هر خانوار براساس قانون، یک سکونتگاه اصلی در شهر محل زندگی و یک واحد فرعی در شهر دیگر می‌تواند داشته باشد، این دو واحد مشمول خانه خالی نیست و مورد استفاده خانوار است، اما مازاد بر آن مشمول خانه‌های خالی می‌شود مگر استثنائاتی که در قانون لحاظ شده در غیر این صورت یا باید مستاجر داشته باشد یا فروخته شود.

وی افزود: براساس این قانون، هر خانوار می‌تواند دو واحد مسکونی اصلی و فرعی در شهر محل سکونت و یک شهر دیگری داشته باشد که اطلاعات آن را سرپرست خانوار به نمایندگی از اعضای خانواده در سامانه باید ثبت کنند.

محمودزاده گفت: واحدهای خالی مشمول مالیات در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت است یعنی واحدهایی که در روستاها و یا شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد اگر خالی باشند مشمول مالیات نمی‌شوند به شرط آنکه اطلاعات آن در سامانه ثبت شده باشد.

وی افزود: اگر واحد مسکونی در روستا و یا شهرهای زیر صد هزار نفر وجود داشته باشد که مالک اطلاعات آن را در سامانه ثبت نکند مشمول ۲۰ درصد جریمه مالیاتی خواهد شد که این رقم سامانه افزایش می‌یابد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون از ۱۹ فروردین سرپرستان خانوار دو ماه فرصت دارند به سامانه املاک و اسکان مراجعه و اطلاعات سکونتی و سایر اطلاعات مالکیتی را در حوزه مسکن ثبت کنند.

محمودزاده افزود: برای اینکه تراکم مراجعه موجب اختلال در سامانه نشود دو روز نخست سرپرستان خانوارهایی که اعداد سمت راست کد ملی آن‌ها از ۹ شروع می‌شود می‌توانند ثبت نام کنند و این ترتیب تا صفر ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بعد از آن نیز حدود یک ماه به کسانی که نتوانستند براساس اعداد مشخص شده کد ملی، ثبت نام کنند فرصت تعیین شده است که در مجموع همه سرپرستان خانوار باید براساس قانون در طول دو ماه اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند و این مهلت قابل تمدید نیست.

محمودزاده افزود: اگر در این فرصت سرپرستان خانوار اطلاعات سکونتی و مالکیتی را در سامانه ثبت نکنند به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 431153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =