آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۹۴)/ قوانین خرید و فروش سهام خزانه

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

مهم‌ترین قوانین خرید و فروش سهام خزانه در قانون تجارت

به گزارش صدای بورس، براساس آئین‌نامه‌های موجود، شرکت‌ها اجازه دارند حداکثر تا ۱۰% از سهام خود را به عنوان سهام خزانه خریداری کنند. این خرید و فروش سهام قوانین خاصی دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

برنامه خرید و فروش سهام خزانه باید به تصویب هیئت مدیره شرکت برسد و این موضوع باید یک روز قبل از جلسه هیئت مدیره اطلاع رسانی شود. همچنین بلافاصله بعد از جلسه هیئت مدیره، باید نتایج آن به در اختیار سهامداران قرار بگیرد.

برنامه خرید و فروش سهام خزانه، منوط به اخذ مجوز کتبی از سازمان بورس است.

این نکته را در نظر داشته باشید که در تقسیم سود سالیانه، سودی به سهام خزانه تعلق نمی‌گیرد.

شرکت موظف است هرگونه تغییر در برنامه خرید و فروش خود را به سازمان بورس و سهامداران گزارش بدهد.

خرید سهام خزانه نباید منجر به کاهشی بیش از ۵۰درصد سهام شناور شود.

سهام خزانه به عنوان سهام شناور شناخته نمی‌شود.

شرکت‌هایی که در بازار پایه فرابورس قرار دارند، اجازه و توان خرید سهام خزانه را نخواهند داشت.

سهام خزانه در مجامع شرکت حق رای ندارند و در حد نصاب‌های مربوط به تشکیل جلسات، محاسبه نمی‌شوند.

اگر قبل از شروع فرآیند پذیره نویسی شرکت، افزایش سرمایه وجود داشته باشد، باید فاقد سهام خزانه باشد.

مبلغی که در هیئت مدیره شرکت در حال تصویب شدن است، نمی‌تواند در زمان تصویب، بیشتر از ۴۰درصد، ارزش ویژه (تفاضل جمع بدهی ها و دارایی ها) شرکت را کاهش دهد.

نمونه‌ای از سهام خزانه

شرکت «باما» که با نماد «کاما» در بورس تهران پذیرفته شده است؛ در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۹ اعلام کرد که با هدفِ حمایت از سهام خود، بخشی از آن را تحت عنوان سهام خزانه خریداری کند. بعد از برگزاری جلسه هیئت مدیره شرکت، برنامه خرید این سهام به صورت زیر اطلاع رسانی شده است.

بر اساس این اطلاعات، شرکت در نظر دارد تا ۶.۴ میلیون سهمِ خود را در بازه ۱ مهر تا ۱ آبانِ ۹۹ خریداری کند. این تعداد سهام در نظر گرفته شده معادل ۲درصد از سهام شناور شرکت است. علاوه بر بازه زمانی خرید، حداقل و حداکثر تعداد سهام قابل خریداری در طول روز و بازه نگهداری این سهام در اطلاعیه قید شده است. دقت داشته باشید که این سهام بعد از خریداری برای مدت مشخصی توسط شرکت نگهداری می‌شوند، در نتیجه با سهام مورد استفاده در بازارگردانی نماد متفاوت هستند و شرکت نمیتواند هر زمان که خواست، این سهام را بفروشد.

منبع: سیگنال

کد خبر 430990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =