آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۸۵)/ آموزش بورس حرفه‌ای

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

برخی تعاریف اولیه

به گزارش صدای بورس، قبل از ورود به هرکاری، در ابتدا متقاضی باید آموزش‌های لازم برای انجام آن کار را به درستی دیده و اجرا کند. با این کار شما جلو ضررهای جانبی را خواهید گرفت. ما تصمیم داریم تا با آموزش بورس به صورت حرفه‌ای شمارا با این مباحث به طور کامل آشنا کنیم. در ادامه به بررسی برخی تعاریف اولیه می پردازیم.

ارزش بازار: مجموع ارزش ریالی کل سهم های موجود در بازار

تعداد و ارزش معاملات: تعداد و ارزش معاملات انجام شده در روز

شاخص: به طور کلی در بازار بورس و فرابورس، وضعیت و روند کلی بازار با مولفه‌ای به نام شاخص بررسی می‌شود.

شاخص کل: ارزش کلی بازار است که از مجموع ارزش جاری کل سهام‌ها ی منتشرشده تقسیم بر ارزش پایه تمام سهام منتشر شده ضربدر ۱۰۰ بدست می‌آید. نکته ی حائز اهمیت در این بخش این است که در شاخص کل سهم‌ها و شرکت‌ها ضریب ثابت و یکسانی ندارند و شرکت‌های بزرگتر وزن بیشتری داشته‌اند که کوچکترین تغییرات آن‌ها روی شاخص کلا بازار تاثیر بیشتری می‌گذارد. این امر باعث می‌شود که تغییرات شرکت‌های کوچک عملا تاثیر ناچیزی روی شاخص بازار گذاشته و به چشم نیایند. به موجب همین امر شاخص کل هم وزن معرفی می‌شود.

شاخص کل (هم وزن): در شاخص کل هم وزن تمامی شرکت‌ها صرف نظر از اندازه و تعداد سهام هایشان، سهم و وزن یکسان و برابری در بازار دارند.

شاخص آزاد شناور: این شاخص نشان دهنده‌ تغییرات ناشی از معاملات سهام توسط افراد حقیقی رانشان می‌دهد. به طور کلی سهام شناور به سهامی گفته می‌شود که در اختیار سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی باشد.

جستجوی یک نماد خاص

برای بررسی یک نماد مورد نظر می‌توان از سربرگ جستجو نماد استفاده نمود و سپس با وارد نمودن نام نماد مورد نظر در این قسمت اطلاعات نماد شرکت مربوطه به همراه اطلاعات بازار و نمادهای هم‌گروه آن مطابق تصویر ذیل به نمایش در خواهد آمد.

در ادامه با کلیک بر روی نماد انتخاب شده صفحه‌ای باز خواهد شد که تمامی اطلاعات مربوط به معاملات روز جاری و قیمت نماد را به صورت لحظه‌ای به نمایش می‌گذارد.

همانطور که می‌بینید این صفحه را می‌توان به ۳ بخش کلی تقسیم نمود که در بخش اول اطلاعات مربوط به قیمت روز و حجم معاملات نمایش داده می‌شود.

منبع: سیگنال

کد خبر 430502

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =