ضرورت ها، فرصت ها و تهدیدهای بازار ۱۴۰۰

روند مثبتی از بورس در سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود. برای رونق بورس باید تقاضا را تقویت و عرضه را کنترل کرد، همچنین مبلغی که قرار بود صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بدهد باید برای دریافت آن پیگیری شود و به اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی بانک ها تسهیلات داده شود. البته کاهش نرخ ارز، آزادسازی سهام عدالت و فروش سهام دولت به صورت خرده فروشی بدون درک شرایط بازار از تهدیدهای جدی بورس در سال آتی است.

به گزارش صدای بورس، احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت برگشت به برجام، دلار در سال ۱۴۰۰ بین ۲۲تا۲۴ هزار تومان تثبیت شده  و این موضوع به نوعی منجر به سودآوری شرکت های بورسی خواهد شد . مخصوصا که ۶۰% بازار سرمایه کامودیتی محور و دلار محوراست ، به نظرمی رسد سودآوری آنها بیشتر از سال ۹۹ می شود و تقریبا p/eها به سمت ۵ سوق پیدا می کند. باتوجه به این موارد روندی مثبت دیده می شود و به نظر می رسد تا پایان سال ۱۴۰۰ شاخص می تواند تا ۱۸۰۰ هم رشد کند بنابراین پیش بینی مثبت از بازار سرمایه به صورت تدریجی وجود دارد.

وی افزود: درصورت عدم بازگشت به برجام اگر همچنان شرایط فعلی باقی بماند یعنی تحریم ها بیشتر نشود و سیستم ماشه ای که در برجام از قبل دیده شده است، فعال نشود، همچنان پیش بینی می شود شاخص در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰۰ برسد زیرا در این حالت عدد متوسط دلار در سال۱۴۰۰ حدود ۲۶ هزار تومان پیش بینی می شود  که می توان با دلار بالاتر و ابهام در وضعیت سیاسی به سمت همان شاخص ۱۸۰۰ رفت. اگر سیستم ماشه فعال شود، در این حالت نمی شود خیلی بازار را پیش بینی کرد و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد زیرا اندکی تولید و فروش شرکت ها محتمل است که از این ناحیه دچار ضعف شود.

اشتیاقی در پاسخ به این پرسش که چه تدابیری برای رونق بورس در سال جدید لحاظ کنند، گفت: در حال حاضر هرآنچه که بتواند بازار را تقویت کند و متقابلا عرضه را کنترل کند نیاز بازار است. یکی از ایرادات بازار این است که نمی داند نرخ ارز می خواهد رو چه قیمتی تثبیت شود و این ابهامی که درخصوص نرخ ارز وجود دارد باید برطرف شود، دولت نرخ سود اوراق بدهی را بیشتر از ۲۰درصد به فروش نرساند؛ این دو موضوع باید تعیین تکلیف شود. البته برای تعادل بخشی بازار هم باید تقاضا را تقویت و عرضه را کنترل کنیم و به این صورت نباشد که سهام عدالت را آزاد کنیم و عرضه های اولیه بیش از ظرفیت بازار وارد آن کنیم و باید همه موارد تحت مدیریت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در قسمت تقاضا  یک درصدی که قرار بود صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بدهد، پیگیری شود که این مبلغ را دریافت کنند. با بانک مرکزی مذاکره شود،  محدودیتی که برای خرید سهام به اشخاص حقیقی وحقوقی گذاشتند و به آنها تسهیلات نمی دهند، بر طرف شود این موضوع بسیار مهم و کمک کننده است. پیگیری این موضوع ضروری است زیرا در حال حاضر سطح شناوری سهم بالا رفته است و مبلغ قبلی که برای فعالان بازار سرمایه بود پاسخگو این سطح از شناوری نیست.

اشتیاقی با بیان اینکه عموم مردم از بورس خارج شدند و سرمایه جدیدی از طرف آنها به صورت مبلغ قابل توجه وارد بازار نشده است، اظهار داشت: باید برای  وجوهی  که در مواقع ضروری وارد بازار  می شود از قبل  برای مدیریت  آن فکر و تصمیمی گرفته شود که از جمله آن می تواند ممنوعیت پرداخت تسهیلات برای خرید سهام باشد که اگر برطرف شود بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی که پرتفوی خیلی خوبی دارند حاضر به خرید می شوند اما به گفته خودشان نقدینگی در دست ندارند. یعنی اگر سیستم بانکی بتواند به آنها تسهیلات دهد، در مقابل وثیقه سهام خود حاضرند بیایند و سرمایه گذاری کنند و در این مقطعی که بازار بی دلیل زیر ارزش ذاتی خود می رود، تقاضا مؤثری وارد بازار کنند و عملا بازار را به سمت تعادل سوق دهند.

وی درباره فرصت ها و تهدیدهای بورس در سال ۱۴۰۰ گفت: فرصت بازار این است که در حال حاضر زیر ارزرش ذاتی خود است واین فرصتی است برای بازار که در سال ۱۴۰۰ بتواند اشخاصی را وارد بازار سرمایه می شوند از سود خوبی برخوردار کند، به نظر می رسد این فرصت خوبی است که امسال ایجاد شده است، بازار سرمابه باتوجه به اتفاقاتی که در سال ۹۹ افتاد مورد توجه عموم مردم و مسئولین کشور قرار گرفت. بنابراین تصمیماتی که در سال ۱۴۰۰ می گیرند تصمیماتی است که به آثار و تبعات آن بر بازار سرمایه فکر می کنند و قاعدتا این خود فرصتی است برای بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۰ و اینکه بودجه ۱۴۰۰ حجم نقدینگی را بالا می برد، افزایش حجم نقدینگی به نوعی آثار تورمی دارد که با خرید سهام می توان از تورم مصون ماند.

اشتیاقی ادامه داد: از تهدیدهای بازار سرمایه کاهش نرخ دلاربه زیر ۲۰ هزار تومان و افزایش نرخ بازدهی اوراق بدهی به بالای ۲۰درصد است، همچنین آزادسازی سهام عدالت و این موضوع که دولت بخواهد در سال ۱۴۰۰ بدون توجه به شرایط بازار سهام خود را به صورت خرده فروشی به فروش برساند از تهدیدهای دیگر بازار در سال جدید است.

ملیکا حمزه‌ئی

کد خبر 430445

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رنسانس بازار سرمایه در سال ۹۹

    رنسانس بازار سرمایه در سال ۹۹

    بازار سهام سال ۹۹ را با فراز و فرودهای عدیده ای به پایان رساند. مرداد ماه ۹۹ با شاخص ۲ میلیونی و مجموع سال ۹۹ با ورود نقدینگی ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران خُرد به بازار در تاریخ بازار سرمایه به عنوان یک اتفاق مثبت ثبت شد که از آن به عنوان رنسانس بازار سرمایه ایران یاد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =