نمی‌توانیم در جزیره‌ای جدا از جهان زندگی کنیم

اگرچه چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال آینده را بسیاری به برخی مسائل از جمله سرانجام برجام و انتخابات ریاست جمهوری وابسته دانسته اند اما باید پذیرفت که در واقع اقتصاد ما نیاز به بازنگری جدی دارد .

به گزارش صدای بورس،همچنین یکی از ضرورت‌های آن ساماندهی روابط بین‌المللی خواهد بود. البته در این روند برخی تاکید داشته گره مشکلات اقتصادی ایران اصلا به آمریکا ربطی ندارد و بازکردن گره‌های اقتصادی و سرنوشتمان در اختیار خودمان است. برای شفاف سازی ابعاد این موضوع نظرات چند تن از فعالان برجسته اقتصادی را جویا شدیم.

ضرورت تلطیف روابط بین‌الملل
سیده فاطمه مقیمی، عضو هئیت رئیسه اتاق تهران با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۰ در ابتدا باید خط و مش کاری ما و خط و مش جهان در مقابل ما تفکیک شود، گفت: اگر قرار است در چارچوب درست و صحیح برنامه ریزی تفکر اقتصادی رشدی، به جلو برویم باید ادبیات محاوره و ادبیات ارتباطی خود را با دنیا به سمت و سویی ببریم که به تلطیف روابط ما به جهان بیانجامد. بر این اساس تدابیر سیاسی و روابط بین‌المللی ما حتما می‌تواند در عرصه توسعه منابع اقتصادی و اجتماعی اثر بگذارد.
عضو هئیت رئیسه اتاق تهران افزود: واقعیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی است و همه هم مدعی این هستیم که اقتصاد از شرایط نفتی باید به اقتصاد غیرنفتی برگردد. ولی باید برای رسیدن به این هدف همه کمک کنیم. یکسری از موارد در داخل در خصوص ساماندهی قوانین و مقررات است که به شکوفایی اقتصاد می‌انجامد و یکسری از مسائل هم به ارتباطات بین‌المللی ما برمی گردد که باید در چارچوبی تدوین و در ریلی این قطار گذاشته شود که این ریل، ریل ارتباط بین‌المللی باشد. اگر قرار بر این است که در جزیره ای جداگانه از جهان بین‌الملل زندگی کنیم، قطعا نمی‌توانیم تمام خواسته‌های خود را به این طریق جلو ببریم . همچنین خودکامگی یا رفتارهای یکطرفه منجر به موفقیت نخواهد شد. مقیمی معتقد است: باید از طرف دیگر قوانین و مقررات کسب و کار به خصوص در بخش‌های فن آوری که در دنیای امروز شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های جدید را می‌پذیرد، نوآوری‌هایی که می‌تواند به این سامانه شکل دهد با حمایت قانونی جلو ببریم. البته حمایت‌های قانونی فقط پرداخت‌های مالی تسهیلاتی برای رشد بنگاه‌های اقتصادی نیست، بلکه حمایت‌های قانونی و برداشتن موانع شروع کسب و کار در نظر است که باید صورت گیرد. اگر این اهتمام شکل بگیرد حتما می‌توانیم در آینده، برنامه ریزی کاری خود را به صورت مطلوب به جلو ببریم.
این مدیر فعال اقتصادی اظهار داشت: ما به عنوان بخش خصوصی همت و پیگیری را به جلو می‌بریم اما ما پایه‌گذار قوانین نیستیم. بلکه ما متقاضی آن هستیم. پس باید تفکر تغییر در مجموعه مجلس و قوه اجرایی قوه مجریه شکل بگیرد تا بخش خصوصی بتواندکارها را اجرا کند. همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری باید بگویم که سرمایه یک عنصر هوشمند است و جایی می‌رود که ذخیره برگشتی مناسب مثبت را به دنبال داشته باشد. یعنی سود داشته باشد و سود فقط برگشت مالی نیست، ممکن است سود در رشد توسعه بنگاه یا توسعه اقتصادی کشور دیده شود. در نتیجه اگر در ابتدا خط و مش ما با خود و جهان مشخص شود به طور یقین ۱۴۰۰ سالی متفاوت تر از ۱۳۹۹ خواهد بود.

خوش بین هستیم
احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه سال ۱۳۹۹ پر از مشکلات کوچک و بزرگ بود و بعید می‌دانم دیگر سالی به بدی امسال تکرار شود، گفت: با توجه به شرایط کنونی و فرکانس‌هایی که از جهان دریافت می‌شود در سال ۱۴۰۰ ممکن است تحریم‌ها برداشته نشود اما فشار ناشی از تحریم‌ها کمتر می‌شود. کمااینکه در پایان سال ۹۹ دیده می‌شود صادرات نفت کشور افزایش پیدا کرده و برخی از منابع مالی ایران در کره و عراق آزاد شد.
 مشاور عالی رئیس اتاق ایران افزود: همچنین بحث FATF که اینقدر نگران کننده بود به نظر می‌رسد که برداشته شود. البته حرکت کردن در بحران را بنگاه داران و مدیران صنعتی کشور دیگر یاد گرفته اند. به گونه ای که ۶۵ میلیارد دلار صادرات در شرایط تحریمی واقعا کار بزرگی محسوب می‌شود. بنابراین در سال ۱۴۰۰ به تدریج شرایط ما بهتر و رکوردها مثبت ترخواهد بود.
پورفلاح با اشاره به اینکه همیشه نزدیک انتخابات معمولا حرکت در کسب و کار به کندی پیش می‌رفت اما اکنون مقداری جنبش در فضای کسب و کار دیده می‌شود اظهار داشت: موضوعی که در حال حاضر جامعه را آزار می‌دهد، تورم لجام گسیخته است .بنابراین با آزادشدن منابع ایران در کشورهای دیگر منوط بر اینکه منابع به دست آمده درست مدیریت و در بخش‌های مورد نیاز هزینه شود، قطعا می‌تواند تورم را کاهش و قدرت خرید مردم را افزایش دهد. بنابراین کم کم از بحران نگران کننده‌ای که می‌توانست مثل توفان همه چیز را برهم بریزد درحال فاصله گرفتن هستیم.
رئیس اتاق ایران و ایتالیا تصریح کرد: البته در این روند ساماندهی ارتباط بین‌المللی هم موثر است. وقتی مسئله FATF حل و خیال دنیا راحت شود که در ایران پولشویی وجود ندارد، زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بسیار فراهم می‌شود . همچنین واقعیت در سال ۹۹ این بود که از یک طرف درآمد ارزی کشور کاهش پیدا کرد، کرونا هم باعث افزایش هزینه‌های جاری کشور شد و بعد افزایش نرخ ارز هم عاملی بود که تورم از کنترل خارج شود. اما در مجموع با رونق آزادشدن منابع ایران وافزایش ارتباط مستقیم با دنیا، به سال ۱۴۰۰ خوش بین هستم.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۳

کد خبر 430277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =