۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
آنچه در بازار گذشت

معاملات این هفته بازار سرمایه در حالی تمام شد که شاهد افزایش ۲.۴۵ درصدی شاخص کل بودیم. در ابتدای هفته گذشته، شاهد دستورالعمل هایی از جمله افزایش حداقل سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام بودیم. بر اساس این دستور العمل، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مجبور هستند که حد نصاب سرمایه گذاری در سهام خود را به میزان ۳ درصد تا پایان سال افزایش دهند.

به گزارش صدای بورس ، معاملات این هفته بازار سرمایه در حالی تمام شد که شاهد افزایش ۲.۴۵ درصدی شاخص کل بودیم. در ابتدای هفته گذشته، شاهد دستورالعمل هایی از جمله افزایش حداقل سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام بودیم. بر اساس این دستور العمل، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مجبور هستند که حد نصاب سرمایه گذاری در سهام خود را به میزان ۳ درصد تا پایان سال افزایش دهند.

صنایع بزرگ مورد توجه

روز ابتدایی هفته در شرایطی شروع شد که انتظار میرفت در ادامه روند رو به رشد کامودیتی ها در بازار های جهانی، ادامه دار باشد، اما با توجه به آنکه بازار هفته گذشته، منفی بود، روند منفی بازار سهام بر روند مثبت مورد انتظار در کامودیتی ها، فائق آمد و در نهایت شاخص کل به میزان ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. اما آنچه شاهد آن بودیم، گرایش معاملات به سمت سهام شرکتهای شاخص ساز و بزرگ بوده است.

در دومین روز هفته، دستورالعمل خرید سهام صندوق های درآمد ثابت اثر خود را بر بازار گذاشته و روند بازار مثبت شروع گشت، از طرفی با افت قیمت بسیاری از شرکتهای شاخص ساز و رسیدن به نقاط حمایتی، موجبات ایجاد یک روند مثبت در بازار سرمایه شد. پیشتازان برگشت بازار را میتوان سهام شرکتهای پالایش دانست که متاثر از افزایش قیمت جهانی نفت، جوی مثبت را به بازار تزریق کردند. بازده شاخص کل در این روز ۰.۵ درصد افزایش همراه بوده است.

در میانه هفته، با بازگشایی بازارهای جهانی با وجود کاهش قیمت های جهانی فلزات، اما شاهد رشد قیمت در محصولات پتروشیمی بودیم که نتیجه آن افزایش اقبال و توجه بازار به سهام شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی بوده است. هر چند در برخی از ساعت های بازار، فشار عرضه را شاهد بودیم، اما بازار روند متعال و مثبت را در حال تجربه کردن بود. نکته ای که حائز توجه بوده است، توجه بیشترین فعالان بازار سرمایه به سهام شرکتهای بزرگ از یک سو و گرایش صندوق ها به خرید سهام شرکتهایی با نسبت قیمت به سود کم و درصد تقسیم سود بالا بوده است. نتیجه معاملات در روز دوشنبه، افزایش ۲.۰۷ درصدی شاخص کل بوده است.

در چهارمین روز هفته بازار در ادامه روز قبل از آن، با یک روند مثبت هیجانی آغاز گردید اما در میانه بازار، با توجه به رسیدن بسیار از سهام شرکتها به مقاومت های تکنیکالی شاهد افزایش فشار عرضه ها و آب رفتن صف های خرید و در برخی از موارد تشکیل صف های فروش بودیم با رسیدن به دقایق پایانی بازار، رقابت تنگاتنگ عرضه و تقاضا به نحوی بود که در برخی از سهام شرکتها شاهد رنج های مثبت و در برخی دیگر شاهد رنج های منفی بودیم که قالب بازار، رنج های منفی بوده است. به مانند روزهای گذشته، کدهای حقوقی که میتوان انتظار داشت کدهای صندوق های درآمد ثابت نیز جز آنها باشد، عمده خریداران در برخی نمادهای پتروشیمی و فلزات بوده اند. روز سه شنبه در حالی بازار به پایان رسید که شاخص کل در حدود ۰.۸۵ درصد مثبت بوده است.

در روز پایانی هفته، هر چند روند ابتدایی بازار منفی شروع شده، اما در میانه بازار شاهد یک تلاش در راستای حمله به مقاومت پیش روز در محدوده ۱۲۱۱ هزار واحدی بوده است. به نحوی که کمترین میزان شاخص در حدود ساعت ۹:۲۰ دقیقه و رقم ۱۲۰۴ هزار واحدی بوده است که تا پایان روز معاملاتی به میزان ۲۷۹۰ واحد افزایش یافته و به رقم ۱۲۰۶۷۸۱ واحدی رسید، هر چند که در نهایت بازده شاخص در این روز منفی به پایان رسید.

به طور خلاصه میتوان گفت، در نیمه ابتدایی هفته، اقبال و توجه به سهام شرکتهای بزرگ و عمدتا پالایش ها، شیمیایی ها و بعد از آن فلزاتی ها بوده است و این روند تقریبا تا پایان هفته ادامه دار بوده است و در میانه هفته، سهام شرکتهای کوچکتر نیز بعضا وارد فاز مثبت خود شده اند. بدیهی است تا پایان تنها یک هفته باقی مانده است و انتظار آن است با توجه به دستورالعمل مصوب برای صندوق های درآمد ثابت، شاهد تقابل بین فروشندگان و خریداران باشیم. اما نباید فراموش شود که دستورالعمل دیگر سازمان مبنی بر فروش اختیار فروش برای پرتفوی های زیر ۱۰ میلیون تومان و تضمین بازده ۲۵ درصدی تا سال ۱۴۰۱، اثر ملموسی را در راستای کاهش فشار فروش ها داشته است هر چند که کل پرتفوی افراد هدف، بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان بیشتر برآورد نشده است.

حامد فقرایی
کارشناس بازار

کد خبر 430114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =