افزایش بازدهی سهام با انتشار اوراق تبعی

کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق‌های تبعی بازدهی بالای %۲۶ دارند به گونه‌ای که هیچ بانکی حاضر به پرداخت چنین سودی نیست.

به گزارش صدای بورس، مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  ، در پاسخ به اینکه چه شرکت هایی از طرح انتشار اوراق تبعی استقبال نکردند؟ اظهار کرد: طرح اوراق اختیار فروش از سال ۹۲ کلید خورد، اما به طور رسمی  در سال ۹۹ کار خود را شروع کرد، از جمله شرکت هایی که اوراق اختیار  فروش را از  قبل منتشر کرده بودند، می توان به  داروسازی برکت، خدمات انفورماتیک، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری نفت، نفت بهران، ایران خودرو، بانک ملت، بانک پارسیان، ذوب آهن، سرمایه گذاری معادن فلزات و چند مورد دیگر اشاره کرد.

او افزود: اخیرا نیز چند شرکت، از جمله، ایران خودرو ۲.۲ میلیارد ، صنایع ملی مس ایران ۰.۵ میلیارد و فولاد مبارکه ۰.۵ میلیارد قرار داشتند که اوراق تبعی انتشار دهند، البته ناگفته نماند به علت زیان هایی که طی  این مدت بازار  سرمایه دچار آن شد ناشران هرکدام از این سهم ها معتقد بودند که ممکن است  زیان زیادی متحمل شوند به همین خاطر عرضه اوراق تبعی را متوقف کردند.

وی ادامه داد: تاریخ اعمال سررسید همه اوراقی که در مهرماه و شهریور ماه منتشر می شوند ۱۰ اسفند ماه است و تقریبا قیمت %۹۰ سهام زیر قیمت اختیارات است و برای ناشر اوراق تبعی زیان زیادی را خواهد داشت ولی برای دارنده  این اوراق فرصت سودآوری را فراهم می کند، مثلا، اکنون قیمت ایران خودرو تقریبا %۳۰ زیر قیمت قرارداد اوراق تبعی است، یعنی ناشر اوراق تبعی نه تنها %۳۰ را باید بپردازد، بلکه %۲۷ بالاتر نیز به عنون ماوالتفاوت باید پرداخت کند، در این صورت، صندوق توسعه بازار %۵۰ فقط در یک سهم ضرر می کند.

قلی پور در پاسخ به این سوال که طرح اصلی چه تفاوت هایی با طرح اختیار فروش قبلی دارد و چه محدودیت هایی اعمال می کند؟ بیان کرد: در این اوراق اصل دارایی را برای حمایت از بازار باید داشته باشند، اما در اختیار فروش دارایی عادی، نیاز به داشتن اصل دارایی نیست، عمدتا این اوراق در صندوق توسعه بازار منتشر می شود که مشروط بر دو هدف بوده است، نقدینگی جدید برای حمایت از بازار ایجاد شود و حجم معاملات در بازار افزایش پیدا کند و در طرح اختیارات اوراق تبعی جدید، محدودیت خرید برای صندوق های با درآمد ثابت گذاشته اند و حقیقی ها نیز برای خرید محدود شدند، معاملات ثانویه ندارند، یعنی کسی که اوراق تبعی را می خرد تا زمان سررسید باید آن را نگهدارد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که، هدف از انتشار اوراق تبعی در اصل حمایت از بازار بود، آیا توانستند این هدف را محقق کنند؟ پاسخ داد: خیر، از مهرماه بازار هیچ رشدی نداشته و ارزش بازار به این ابزارها خیلی ارتباط ندارد و فقط می توانند  ریسک بازار را کاهش دهند تا ارزش ذاتی بازار بین  ۵ -۱۰  درصد بیشتر شود.

وی در پایان گفت: قیمت اوراق تبعی باید از بازار سهام تبعیت کند، نه اینکه ما در اوراق تبعی با گذاشتن نرخ های بالا، فرض کنیم بازار عادی نیز از آن آن قیمت ها تبعیت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 430064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =