عوامل موثر بر بازار مسکن

فخرالدین زاوه از اقتصاددانان کشور در همایش بورس ۱۴۰۰ به تحلیل وضعیت مسکن و عوامل موثر بر بازار مسکن پرداخت.

به گزارش صدای بورس فخرالدین زاوه؛ اقتصاددان در همایش بورس ۱۴۰۰ گفت: بازار مسکن بازار ساده ای نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

زاوه افزود: برخلاف آنچه که تاکنون فکر می کردیم، امروزه درآمدهای ما جهت حرکت رشد مسکن را نشان می دهد.

وی بیان کرد: این حجم پول است که پیشرانِ این بازار است و سطح قیمت ها را تعیین می کند، حدود نیمی از هزینه خانوار سهم مسکن بوده که رقم قابل توجهی است.

زاوه گفت: از سال ۷۵ تا ۹۵ حجم واحدهای مسکونی بیش از دوبرابر افزایش داشته است. همچنین تعداد خانوارهای دارای مسکن ملکی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۸ درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: طبق نمودار توزیع خانوارهای شهری کشور بر حسب نحوه تصرف مسکن در سال ۹۵ و اعلام معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیش از ۴۴درصد از خانوارهای تهران اجاره نشین هستند.

زاوه تصریح کرد: در حال حاضر اغلب معاملاتی که در حوزه مسکن صورت می گیرد یا متقاضی مصرفی بوده یا تقاضای سفته بازی(هم از سوی عرضه و هم از سمت تقاضا) است .

وی اظهار کرد: بازار در دست متقاضیان حرفه ای است و در حال حاضر افراد غیرحرفه ای خارج شده و غلبه سرمایه گذاری حرفه ای در بازار را داریم.

زاوه‌ گفت: متغیرهای اصلی بازار مسکن را درآمد، تسهیلات، اشتغال، جمعیت، اجاره و ... تشکیل می دهند. ثبات نسبی بهای اسمی و تعدیل تدریجی تورم حباب موجود در بازار مسکن را تخلیه می کند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه به داخل برای توسعه اقتصادی، بودجه، بیکاری، مشکلات صندوق های بازنشستگی، نظام بانکی، قیمت گذاری، تنش آبی و مسائل زیست محیطی را از ابر چالش های اقتصاد ایران خواند.

این اقتصاددان بیان کرد: اصلی ترین عوامل موثر بر بازار مسکن در شرایط فعلی انتخابات ریاست جمهوری، نیازمسکن (تحولات جمعیتی)، رشد نقدینگی، درآمد (شرایط اقتصادی، صادرات، نفت، فضای کسب وکار ، اشتغال و ...)، شکل غالب تقاضا (تقاضای سفته بازی و حفظ ارزش ، دشواری فروش) است.

زاوه در انتها گفت: راهبرد کلیدی افزایش موفقیت در فروش شناسایی بازار هدف، شناخت و درک روند متغیرهای موثر بر بازار، استراتژی برای فعالیت در بازار (تمایز، هزینه، برندینگ، نوآوری)، بررسی دقیق و طرح برنامه ریزی (امکان سنجی،برنامه فروش،سناریوهای مختلف،محاسبه و به روزآوری نسبتهای مالی و نیاز نقدی) است.

کد خبر 429815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =