ریسک های رمز ارزها چیست؟/ چه کسانی سرمایه گذاری کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سرمایه گذاری در رمزارز ها مثل هر ابزار سرمایه گذاری دیگر بر اساس اشتهای سرمایه گذار برای برخی قابل توصیه و برای برخی غیرقابل توصیه است.

به گزارش صدای بورس، همایش بورس ۱۴۰۰ امروز یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹ با حضور اقتصاددانان،تحلیل گران و اساتید بازار سرمایه در محل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران برگزار شد.

در این همایش یک روزه که با هدف تحلیل بازارهای موازی در سال ۱۴۰۰ برگزار شد،امیر آشتیانی عراقی دبیر اجرایی همایش بورس ۱۴۰۰ به عنوان اولین سخنران این همایش ضمن خوشامدگویی به حضار، بیان کرد: همایش بورس۱۴۰۰ با نگاه به بازارهای موازی برگزار شده که امیدواریم سطح تحلیل در بازار سرمایه بالاتر برود. همچنین برنامه‌ای برای بورس  وجود داشته باشد و دیگر رفتارهای مسکن گونه، دستورالعمل های مقطعی و کوتاه مدت نداشته باشیم.

وی از زنده یاد عباس ترابی به عنوان یکی از اساتیدی که در زمینه فرهنگ سازی دانش مالی فعالیت داشت یاد کرد و گفت: دانش مالی و فرهنگ سازی در زمینه بازارها از اهمیت بسیاری برخوردار است و همچنان باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

۶ دلیلی که رمز ارزها، صنعت بانکی را ورشکسته می دانند

بهروز خدا رحمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع رمزارزها در همایش بورس ۱۴۰۰ بیان کرد: سرمایه گذاری در بازار رمزارزها همچون سرمایه گذاری در هر ابزار مالی دیگر بر اساس اشتها و قابلیت ریسک پذیری سرمایه گذاران توصیه می شود.

وی با اشاره به پیشینه پیدایش بیت کوین تصریح کرد: ذخیره سازی، ارسال و دریافت پول بدون دخالت بانک ها و یا شرکت های صادرکننده کارت های اعتباری طراحی شده است.
خدارحمی با اشاره به چرایی استقبال از بیت کوین گفت: کندی و سرعت پایین، هزینه بالا، هزینه سربار، کارمزد های زیاد از جمله دلایلی است که فعالان بازار رمز ارز صنعت بانکی را صنعتی ورشکسته می داند.


رمز ارز کنترل مرکزی ندارد
خدا رحمی گفت: در ژانویه ۲۰۰۹ اولین رمز ارز متولد شد و فرم جدیدی از پول تمام دیجیتال وارد بازار شد که توسط هیچ شخص، شرکت و دولتی کنترل نمی شود و کنترل مرکزی نیز ندارد.
وی با اشاره به مزیت رمز ارزها گفت: نامتمرکز بودن ارسال و دریافت پول، عدم نفوذ پول تقلبی، عرضه محدود، امنیت از جمله ۴ مزیت رمزارزهاست. رمز ارزها ادعا می کنند که مشکلات بانکداری سنتی را مرتفع می کنیم. 

این استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: تمام محبوبیت رمزارزها به خاطر دور زدن بانک مرکزی و ساختارهای پولی کلان دولت هاست و از سویی حیات این رمزارزها نیز وابسته به عدم ممانعت ( نظارت) و مداخله(عدم ممنوعیت) همان بانک های  مرکزی است.

وی با بیان اینکه ثبات قیمتی در رمز ارزها وجود ندارد، گفت: ریسک های متفاوتی در رمز ارزها وجود دارد. پر تلاطم بودن قیمت رمزارزها ریشه در ریسک هایی با ماهیت متفاوت دارند  که از جمله آن ها می توان به ریسک مقررات گذاری، ریسک مداخله، ریسک جایگزینی فناوری، ریسک ناشناختگی اشاره کرد.

خدارحمی به علاقه مندان این حوزه توصیه کرد: برای حضور در این بازار  باید چند موضوع را  در نظر بگیرند، باید خود را برای بازاری آماده کنند که در آن شفافیت معاملات تعریف جدیدی دارد. همچنین کژمنشی و مخاطرات انتخاب نادرست به دلیل ناقرینگی اطلاعات در بازار رمزارزها زیاد است.

وی در پایان گفت: در ارزیابی محصولات فناورانه اغلب به ارزش افزوده می پرداختیم ولی در بازار رمزارزها قرار است خود پول، خلق شود و مفهوم پشتوانه ابزار سرمایه گذاری نخواهیم داشت.

در ادامه 

محمدمهدی مومن زاده، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد با موضوع آینده بازار بدهی تصویری از وضعیت بازار بدهی و عوامل کلان اقتصادی موثر بر آن پرداخت.

وی با بیان اینکه بازار بدهی در اقتصاد کشور بازاری جوان تر است، بیان کرد: اوراق بدهی شامل اوراق مرابحه ۴۳درصد، اوراق رهنی صفر درصد، اوراق مشارکت ۳درصد و مابقی اوراق سلف موازی استاندارد است. 
وی  ارزش بازار اوراق نسبت به متغیرهای عمده را بیان کرد و گفت: ارزش حقیقی بازار اوراق تامین مالی به لحاظ دلاری در سطح ۱۰ میلیارد  دلار باقی مانده است.
مومن زاده در ترکیب بازار اوراق بدهی ایران گفت:  ترکیب بازار اوراق بدهی ایران را به ترتیب ۸۲.۸ درصد دولتی، ۱۵.۴ درصد  شرکتی و ۱.۸ درصد شهرداری است.

وی افزود: در سه مقطع تاریخی بهمن ۹۴، فروردین ۹۷ و ۹۹ رشد سوددهی  اوراق بدهی بیش از صد درصد بوده است و در برهه های تاریخی این اوراق پیشران اقتصاد با حضور دولت بوده است و با مدیرت تامین دولت رشد شارپی را در بازار داشته است.

وی در ارتباط با ترکیب  اوراق شرکتی در بازار اوراق بدهی نکاتی را مطرح کرد و گفت:  ارزش اوراق تامین مالی به تفکیک شامل بخش اقتصادی، مالی، شیمیایی، خودرو، نفت و گاز، فلزات، ارتباطات، ساختمان، حمل و نقل است.
مدیرعمل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد  انواع اوراق در بازار اوراق بدهی را در بازار ایران‌را شامل اسناد خزانه، اوراق مرابحه، اوراق مشارکت دانست.

وی در نهایت به بیان توصیه هایی سیاستی برای بهبود بازار اوراق بدهی پرداخت.

کد خبر 429812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =