پیش بینی وضعیت معاملات بورس تا ۶ ماه آینده

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تا ۶ ماه آینده بازار سرمایه با نوسان و روندی متعادل همراه است.

به گزارش صدای بورس، سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه به افت اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: سهامداران نباید منتظر رشد پرشتاب شاخص بورس تا آن زمان باشند و با توجه به موقعیت فعلی، نمی‌توان از حالا بازار را برای بعد از ۶ ماه پیش‌بینی کرد.

کلاهچی گفت: بازار سهام از لحاظ تکنیکالی و بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد اما با وجود نقاط مثبت و اقداماتی که سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار داده است همچنان این بازار در موقعیت نزولی قرار دارد و این امر بر افزایش ترس و نگرانی سهامداران در بازار تاثیرگذار بوده است.

کلاهچی به انتشار اوراق اختیار تبعی در بورس اشاره کرد و اظهار کرد: تا چند وقت گذشته بسیاری از شرکت‌ها اقدام به انتشار اوراق اختیار تبعی برای سهام خود می کردند. اکنون با قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد همه افرادی که از این اوراق برخوردارند اقدام به استفاده از آن می‌کنند زیرا در وضعیت فعلی قیمت‌ها حدود ٣٠ تا ۵٠ درصد کمتر از قیمتی است که برای زمان سررسید اعمال شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گاه در اسفند ماه شاهد بازاری مثبت در روند معاملات بورس نبوده‌ایم، گفت: اسفند ماه همیشه بازاری منفی برای بورس بوده است، دلیل آن به شرکت‌هایی بر می‌گردد که به دلیل کسب نقدینگی به دنبال نقد کردن سهام خود در بازار هستند و این موضوع به شدت بر روند اصلاحی بازار تاثیرگذار است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به اینکه سررسید اکثر این اوراق ۱۰ تا ۱۵ اسفند ماه است؛ بنابراین افراد اکنون از این اوراق استفاده می‌کنند تا بتوانند سهامشان را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

کلاهچی خاطرنشان کرد: اکنون حقوقی‌های بزرگ با انجام برخی از اقدامات زمینه بهم ریختگی بازار را فراهم کرده‌اند و باعث اصلاح شدید شاخص بورس در بازار شده اند.

وی اظهار کرد: در ماه های آینده، بازار ریزش سنگینی را نخواهد داشت اما نمی توان در انتظار ورود شاخص بورس به مدار صعودی بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می‌رسد سال آینده شاهد معاملات خوبی در بازار سهام باشیم، گفت: بازار اکنون در شرایط بسیار خوبی برای رشد قرار دارد و می‌توان امیدوار به روزهای مثبت در بورس و بهبود وضعیت این بازار بود.

وی ادامه داد: سهامدارانی که نوسان‌گیر هستند و با دید میان‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند شکی نیست که در این بازار با ضرر و زیان مواجه می‌شوند و نباید چندان به سرمایه‌گذاری در این بازار امیدوار باشند.

وی تاکید کرد: از الان تا ۶ ماه آینده بازار با نوسان و روند متعادلی همراه است اما سهامداران نباید منتظر رشد پرشتاب شاخص بورس تا آن زمان باشند و با توجه به موقعیت فعلی، نمی‌توان از الان بازار را برای بعد از ۶ ماه پیش‌بینی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در شرایط فعلی سهامی که کامودیتی محور هستند با دید میان‌مدت به عنوان سهامی بسیار خوب برای خرید محسوب می‌شوند و می‌توان نسبت به آینده آنها در بازار امیدوار بود، همچنین به محض ورود روند صعودی در بازار این گروه‌ها می‌توانند در بازار پیشتاز باشند.

کلاهچی با بیان اینکه اکنون روند فعلی معاملات بورس را می توان به سال ٩٢ تشبیه کرد، گفت: اگر بازار سال ٩٢ را در نظر بگیریم، در آن زمان بازار رشدی را تجربه کرد و بعد وارد مدار نزولی شد در این زمان سهامدارانی برنده این بازار بودند که بعد از ریزش شاخص بورس در این بازار ماندند و توانستند سود معقولی را از این بازار کسب کنند و افرادی جزو بازندگان اصلی در این بازار بودند که به محض ایجاد کوچکترین اصلاحی در بازار اقدام به خروج از بازار سهام کردند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار سهام با دید بلندمدت همیشه بازاری مثبت بوده است و توانسته سرمایه معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 429801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =