۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴

تالار نقره ای با نقره‌ جان نمی‌گیرد

نقره‌، طلا نمی‌شود!

جای خالی آتی سکه با آتی نقره پر نخواهد شد
نقره‌، طلا نمی‌شود!

قراردادهای آتی نقره برای تحویل فروردین ماه ۱۴۰۰ در بورس کالا راه‌اندازی شد و بیش از ۴هزار قرارداد آتی نقره نیز مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس،در خصوص معاملات آتی نقره باید در نظر داشت که شمش نقره به صورت استاندارد در ایران ضرب نمی‌شود به همین دلیل نقره در قراردادهای آتی بورس‌کالا به شکل ساچمه و با حجم ۱۰۰ گرم در هر قرارداد مورد معامله قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه نقره قیمت جهانی دارد چالش‌های سر راه کشف قیمت برای این محصول وجود ندارد. به نظر می‌رسد بورس کالا در نظر دارد به طور همزمان موضوع راه‌اندازی گواهی سپرده نقره را نیز در دستور کار قرار دهد.قیمت تسویه قراردادهای آتی نقره در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سناست، این مسئله را می‌توان یک تفاوت اساسی میان قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای فعال دانست.


تدبیری برای رونق آتی
علی رحمانی، مدیر معاملات مشتقه کارگزاری مبین سرمایه در خصوص ماهیت قراردادهای آتی نقره گفت: در شهریور۹۷ قراردادهای آتی سکه با این تصور که این بازار به بازار فیزیکی جو روانی وارد می‌کند و باعث ایجاد حباب در این بازار شده و به بازار نقدی خط می‌دهد، بسته شد.هدف از بسته شدن این بازار ایجاد یک سوپاپ اطمینان و برگرداندن این قراردادها در صورت متعادل شدن قیمت‌ها بود اما شاهد آن هستیم که در سال‌های اخیر روند صعودی سکه متوقف نشده و همچنان می‌تازد.با این حال پس از توقف آتی سکه، بورس کالا نتوانست مجدد این قراردادها را برقرار کند.رحمانی ادامه داد: به منظور اینکه بازار قراردادهای آتی از رونق نیفتد تدبیر مسئولان این بود که برخی کالاهای دیگر از جمله کالاهای کشاورزی وارد این بازار شود تا بتوانند در آینده محصول جذاب‌تری نظیر نقره را به این بازار وارد کنند.
مدیر معاملات مشتقه کارگزاری مبین سرمایه با اشاره به راه‌اندازی آتی زعفران در مهر۹۸ گفت: زعفران محصول جذابی محسوب می‌شد و پس از آن برای زعفران گواهی سپرده نیز در نظر گرفته شد. رحمانی با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر بازار زعفران نوسانی نداشت بیان داشت: با توجه به اینکه بازار جذابیت خود را از دست داده بود و عملا به یک بازار مرده شبیه بود سعی شد با راه‌اندازی قراردادهای آتی نقره و ورود محصولات جدید به این بازار جذابیت را به این بازار بازگردانند. این کارشناس کالایی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت نقره تحت تاثیر اونس جهانی، دلار و اخبار مرتبط جهانی است می‌توان گفت نقره به نسبت زعفران، زیره و پسته تحلیل‌پذیرتر است. البته قراردادهای آتی با هدف جان گرفتن و جذاب شدن بازار راه‌اندازی شده است و در روز راه‌اندازی این قراردادها حجم معاملات به نسبت مناسب بود.


ضرورت احیای بازار مدرن
ایمان آدینه‌زاد، مدیر واحد مشتقه کارگزاری آگاه نیز در پاسخ به این پرسش که لزوم راه‌اندازی قراردادهای نقره در شرایط فعلی چیست، گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر بازار آتی با کاهش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شده بود، شاید راه‌اندازی معاملات آتی نقره جالب‌ترین اتفاق در این مدت محسوب شود. البته با توجه به اینکه نقره همچون طلا به عنوان یک فلز گرانبها در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر تقاضای زینتی، مصارف صنعتی بسیاری نیز دارد پتانسیل این را دارد که طیف وسیعی از افراد را به سمت خودش جذب کند. راه‌اندازی این قراردادها توسط بورس کالاقابل تقدیر است.
آدینه‌زاد ادامه داد: باید توجه داشت که در بازار آتی کالا بسته شدن و بسته ماندن قراردادهای آتی سکه طلا باعث شده است تا بخش زیادی از علاقه‌مندان به معاملات طلا به بازارهای غیر رسمی مراجعه کنند با این وجود نمی‌توان نقره را جایگزین مستقیم برای سکه طلا دانست.
 مدیر واحد مشتقه کارگزاری آگاه اظهار داشت: باید مراجع تصمیم‌گیر همچون سازمان بورس و بورس کالا با تعریف قراردادهایی مبتنی بر فلز طلا به رونق بخشی هر چه بیشتر این بازار مدرن اقدام کنند. البته در این روند گزینه‌های دیگری همچون فلزات اساسی یا فلزات رنگین نیز وجود دارد که بورس کالا (البته با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و ملاحظاتی) می‌تواند آن‌ها را به عنوان گزینه‌های جذاب درنظر بگیرد.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۲

کد خبر 429713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =