حفاظت از سرمایه‌گذاران صندوق‌های با درآمد ثابت با رعایت الزامات ذاتی

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران معتقد است افزایش حد نصاب سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به افزایش ریسک آنها می‌انجامد و می‌تواند به اعتماد سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها لطمه وارد کند.

به گزارش صدای بورس، رضا کیانی، مدیر تحقیق وتوسعه بورس تهران در گفت و گو با صدای بورس ضمن بیان مطلب بالا گفت: مسئولان بازار سرمایه با استفاده از ابزارهای مختلف سعی در کنترل نوسانات عرضه و تقاضا در بازار دارند. یکی از ابزارهایی که سیاست‌گذاران سازمان بورس و اوراق بهادار از آن‌ برای کنترل نوسانات بازار استفاده می‌کنند، تغییر حدنصاب سهام در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است که این امر منجر به تغییرات پیاپی حدنصاب سهام این صندوق‌ها شده و زمانی که بازار روند نزولی دارد، حدنصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش یافته و زمانی که بازار روند صعودی داشته، حدنصاب سهام این صندوق‌ها کاهش یافته است.

کیانی بیان کرد: در مصوبه اخیر حدنصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افزایش داده شده و حداقل آن به 15% رسیده تا 25% نیز مجاز شمرده شده است. به بیان دیگر بر اساس این مصوبه صندوق‌های درآمد ثابت باید حداقل 15% سهام در ترکیب پرتفوی خود داشته باشند و می‌توانند این نسبت را به 25% نیز افزایش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره چالش‌های این صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز طراحی و راه‌اندازی شده‌اند و در جذب سرمایه و سرمایه‌گذار نیز روند موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی افزود: متاسفانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط در جذب سرمایه گذار موفقیتی مانند صندوق‌های درآمد ثابت نداشته‌اند و به طوری که با وجود افزایش حدود 12 میلیون کد معاملاتی فعال تنها حدود  500 هزار نفر به سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اضافه شده است.

مدیر تحقیق وتوسعه سازمان بورس گفت: حجم بالای منابع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت، سیاست گذاران بازار سرمایه را به این فکر انداخته که از این منابع برای کنترل روند بازار استفاده کنند، اما باید توجه کرد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذارانی که پذیرش ریسک پایینی دارند طراحی شده و افزایش حدنصاب سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت عملا آن‌ها را به صندوق‌های مختلط تبدیل می‌کند. صندوق سرمایه گذاری در صورتی که 25 تا 30 درصد از دارایی‌هایش را در سهام سرمایه‌گذاری کرده باشد دیگر صندوق با درآمد ثابت نیست بلکه یک صندوق سرمایه‌گذاری مختلط محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری که در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده است علاقه‌ای به تحمل پذیرش ریسک بالای نداشته است.

کیانی تصریح کرد:‌ تغییرات مداوم حدنصاب در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با هدف کنترل بازار سهام، سرمایه‌گذاران صندوق‌های با درآمد ثابت آنها را در معرض ریسکی بیش از آنچه مطلوب‌شان بوده قرار می‌دهد چرا که مدیران صندوق‌های با درآمد ثابت ممکن است جریان نقدنگی پیش بینی شده را محقق نکنند و در عمل این صندوق‌ها به عنوان موفق ترین صندوق‌ها در جهت جذب سرمایه‌گذار و نقدینگی آسیب ببینند. این امر به ویژه در شرایطی که صندوق‌های درآمد ثابت از ضامن حداقل سود نیز برخوردار نیستند از همیت بیشتری برخوردار است.

وی درباره تاثیر بی اعتمادی سرمایه‌گذران به بازار سرمایه و صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: بی اعتمادی حاکم بر جو بازار سرمایه بر صندوق‌های سهام و مختلط نیز موثر است زیرا  وقتی بازار روندی نزولی دارد، NAV  صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم افت پیدا می‌کند و به خروج سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها منتج می‌شود. اما این مسئله را نباید به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوراق بهادار با درآمد ثابت تسری یابد و بهتر است با هدف تقویت بازار بدهی، از سرمایه و سرمایه‌گذاران صندوق‌های درآمد ثابت حفاظت شده و هر ابزار با رعایت ویژگی‌های ذاتی آن مورد استفاده قرار گیرد.

راحیل فراهانی

کد خبر 429483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =