شستا درحال حرکت به سمت سهامداری است

مدیرعامل شستا درباره چرایی پرداخت طلب ویلموتس به فدراسیون فوتبال و برنامه بورسی شدن این مجموعه، توضیحاتی داد.

به گزارش صدای بورس، با محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا به گفت‌وگو نشستیم تا درباره اقدامات وی در مدت ۲ ساله مدیریتش توضیح دهد و همچنین درباره برنامه‌های شستا برای ورود بیشتر به بازار سرمایه تشریح کند. رضوانی فر علاوه بر این به بزرگترین سوال این روزهای بازنشستگان و کارگران، یعنی چرایی پرداخت طلب ویلموتس به فدراسیون فوتبال هم پاسخ داد.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را بخوانید؛

وضعیت رشد شستا در بورس و بازار سرمایه چگونه است و برای آینده چه پیش‌بینی‌هایی می‌کنید؟

سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) از ۴۵۰۰ میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۹۸/۰۳/۳۱ با رشد ۳۲۷ درصدی به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۹۹/۰۳/۳۱ افزایش یافته است.

در حال حاضر شستا حدود ۱۵۰ پروژه به ارزش ۳۷ هزار میلیارد تومان در دست اجرا دارد، با توجه به رشد عملکرد و بهبود شتابان روند سودآوری و موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها که مطرح است، ارزنده بودن سهام شستا را بیشتر جلوه می‌دهد و طبیعتا باقی ماندن در این سرمایه‌گذاری با نگاه بلند مدت توصیه می‌شود.

زمانی که بابت طلب ویلموتس از فدراسیون فوتبال، شستا پول را پرداخت کرد از همان اول با انتقادات زیادی روبه‌رو شد، چرا قبول کردید طلب ویلموتس را پرداخت کنید و در بازگشت پول تعلل کردید؟ بعد از یک سال که پول نقد دادید دو ملک گرفتید. درست است که شما گفتید که ما یورویی پول دادیم و یورویی پس می‌گیریم؟

درباره آخرین وضعیت بورسی شدن شرکت‌های شستا توضیحاتی دهید؟ آیا تا پایان سال برنامه‌ای برای بورسی کردن شرکت جدید دیگری دارید؟ برنامه شما تا پایان دولت دوازدهم برای بورسی کردن شرکت‌های شستا چیست؟

شستا در این دوره در مسیر حرکت از بنگاه داری به سهام‌داری پیش رفته و با عرضه اولیه شستا، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه خود نظیر شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین، شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین، شرکت تامین سرمایه امین، ملارد شیر، چوب و خزر کاسپین و زغال سنگ پروده طبس در این راستا گام برداشته است. شستا در عرضه های اولیه‌ سال ۹۹ از منظر تعدادی ۳۵ درصد و از منظر ارزشی ۵۰ درصد کل عرضه‌های اولیه را به خود اختصاص داده است.

همچنین تعداد بیش از ۱۵ شرکت در صف و فرآیند عرضه اولیه قرار داشته که شامل سرمایه‌گذاری هامون شمال، سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین، پتروشیمی شیمی بافت، محصولات کاغذی لطیف، کارگزاری صبا تأمین، سیمان آبیک، آنتی بیوتیک‌سازی ایران، خدمات ارتباطی رایتل، سرمایه‌گذاری صنایع لاستیک (نخ تایر صبا)، افق تأمین انرژی طوس، پخش دارویی اکسیر، سابیر و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است که در حال طی فرآیند پذیرش و عرضه در بازار سرمایه است.

اموال بازنشستگان و کارگران سال‌ها به دست کسانی اداره شده که هیچ درکی از فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت شرکت‌ها نداشتند، اما حالا می‌گویید شفافیت در شستا عملی شده و در حد حرف نیست، درباره شفافیت عملی در شستا توضیح دهید؟

در دوره‌ مدیریت فعلی شستا، شفافیت به عنوان یکی از اهداف اصلی مجموعه تعریف شده و از منظر یک شعار دیده نمی‌شود. در این خصوص اقدامات عملیاتی متعددی صورت پذیرفته است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به افشای اسامی و مشخصات اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه در وب‌سایت شستا و وزارتخانه، افشای صورت‌های مالی، گزارش‌های افزایش سرمایه و اطلاعات با اهمیت در سامانه کدال بورس و سایت شستا (اعم از شرکت‌های بورسی و غیر بورسی)، انتشار و ارائه اطلاعات عملکردی شرکت‌های تابعه به تمامی ذینفعان، طراحی و استقرار سامانه‌های مدیریتی و شفافیت (بالغ بر ۲۰ سامانه) اشاره کرد که نتیجه این اقدامات اخذ گزارش مقبول نسبت به صورت‌های مالی تلفیقی و شرکت اصلی پس از ۲۲ سال، کسب رتبه اعتباری A+ و رشد ۳۰ درصدی گزارشات مقبول در شرکت‌های تابعه است. نکته قابل توجه آن است که حسابرس و بازرس قانونی شستا و هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ تابعه، سازمان حسابرسی است و در حالیکه متوسط گزارش‌های مقبول در سازمان حسابرسی ۵۰ درصد می‌باشد، درصد گزارش‌های مقبول شستا بالای ۹۰ درصد گزارش‌ها است که یک رکورد بی‌سابقه است.

وضعیت تراز مالی و درآمدزایی شرکت‌های اقماری شما در سال ۹۹ چگونه بوده است؟ آیا ادعای زیان‌ده بودن شرکت‌های شما صحت دارد؟

تعداد شرکت‌های زیان‌ده گروه از ۴۰ شرکت در سال مالی ۹۶ به ۶ شرکت در سال مالی ۹۹ رسیده است و برنامه‌ریزی مدونی جهت خروج از زیان این ۶ شرکت باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام شده است که برای مجموعه عظیمی همچون شستا یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. مهمترین خروج از زیان در مجموعه شستا، خروج مجموعه رایتل از زیان برای اولین بار در طول سالیان متمادی فعالیت این شرکت است که عملکرد این شرکت از ۵۰۰ میلیارد تومان زیان در سال مالی ۹۷ به ۱۱۳ میلیارد تومان سود در سال مالی ۹۸ تبدیل شده است. همین اتفاق در پتروشیمی فارابی نیز اتفاق افتاد و این شرکت پس از سال‌ها زیان دهی در سال جاری سودده شد.

گفته می‌شود هزینه‌های ماهیانه کارمندان و پرسنل و مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه شستا یعنی فیش‌های نجومی حقوق یکی از عوامل زیان‌ده بودن آن‌هاست این موضوع صحت دارد؟

در پاسخ به این سوال چهار نکته لازم به ذکر است:

اولا؛ تمامی هزینه‌های مربوط به حقوق و مزایای پرداختی شرکت‌ها در گزارشات حسابرسی شده شرکت‌ها موجود و در سامانه کدال بارگذاری شده است.

ثانیا؛ در تمام موارد ملزم به رعایت ماده ۸۴ قانون اصلاحیه مقررات مالی دولت هستیم که رعایت آن توسط حسابرسان، سازمان بازرسی کل کشور دیوان محاسبات مورد کنترل قرار می‌گیرد.

ثالثا؛ روند خروج از زیان شرکت‌های زیان‌ده و نیز تداوم روند سودآوری مجموعه شستا ادعای مربوط در سوال را رد می‌کند.

رابعا؛ با بررسی نسبت هزینه‌های پرسنلی به فروش در گروه شستا در مقایسه با صنعت مشاهده می‌شود که این نسبت در گروه شستا به مراتب پایین‌تر از متوسط صنعت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 429435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =