۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
ضرورت ثبات در همه بازارها

بازار پول و بازار سرمایه همواره با هم در رقابت بودند و عاملی که همیشه باعث رقابت این دو بازار می شده نرخ بهره بود. در این سالها هر زمان نرخ سود بانکی کاهش پیدا می کرد، پول از بانک خارج و به بازارهای موازی از جمله بورس می رفت.

به گزارش صدای بورس، بازار پول و بازار سرمایه همواره با هم در رقابت بودند و عاملی که همیشه باعث رقابت این دو بازار می شده نرخ بهره بود. در این سالها هر زمان نرخ سود بانکی کاهش پیدا می کرد، پول از بانک خارج و به بازارهای موازی از جمله بورس می رفت.

اما در حال حاضر به نظر می رسد که یک صلحی بین این دو بازار شکل گرفته است. یعنی بعد از ۳ سال اخیر که مردم به سمت بازار سرمایه  استقبال پیدا کرده اند، بانک مرکزی در پی سیاست دولت، مقداری از موضع خود کوتاه آمد و به منظور جذب نقدینگی که دولت می خواست، سیاست خود را هم تغییر داد تا دولت از بازار سرمایه تامین مالی کند.

اکنون نرخ بهره یک شرایط  ثبات گرفته و اثرش در بورس هم دیده می شود .یکی از شرایط  مثبت شدن  بورس  در شرایط کنونی، ثبات در نرخ بهره بانکی است. اگرچه در بورس هم ابزارهایی مثل صندوق های با درآمد ثابت وجود دارد اما وقتی سود بانکی از سود صندوق های با درآمد ثابت بورس بالاتر برود، بازهم پول از بورس خارج و به سمت بانک  ها می رود.

بنابراین در وهله اول تثبیت نرخ بهره بسیار مهم است و در ادامه بازارگردانی یک امر موثر ارزیابی می شود. هر چند  بازار گردانی به طور کامل در برخی از سهم ها اتفاق نیفتاد، اما این دو عامل برای رونق بازار سرمایه نکته مهمی است،

قابل ذکر است که در هفته های اخیر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازارسرمایه  خارج شد و این نشان می دهد که پول مجدد میل به برگشت در بانک ها را دارد . بر این اساس باید ثبات در همه بازارها از جمله بازار دلار حفظ شود.  اگر این روند ادامه دار باشد اعتماد از دست رفته مردم مجدد به بازار سرمایه برنخواهد گشت . اما اگر یکی از این عاملها چرخش درست  نچرخد اعتماد دوباره ای که دارد شکل می گیرد مجدد از بین خواهد رفت.

عرفان هودی
مدیر عملیات اوراق کارگزاری بورس بیمه ایران

کد خبر 429142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =