بی تاثیری رونمایی تجارب گذشته

افزایش حد اعتباری کارگزاران تا ۶۰درصد در شرایط فعلی مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

به گزارش صدای بورس،موضوعی تصمیم‌گیری شود باید در آن جایگاه قرار داشت تا بتوان تصمیم گیری درست و مثبتی گرفت. تمامی تصمیماتی که در این مدت گرفته شده به این دلیل است که رونقی به بازار سرمایه تزریق شود. به نظر می‌رسد اتفاقاتی که یکی پس از دیگری رخ می‌دهد و تصمیماتی که گرفته می‌شود خیلی کارآمد نباشد. دامنه نوسان موضوع بسیار مهمی است که در حال حاضر دامنه نوسان نامتقارن و سه به یک شده است و این موضوع نقدشوندگی که مهمترین اصل در بازار سرمایه است را تحت‌الشعاع قرار داده است. چنین اوضاع و احوالی را تا به الآن هیچکس تجربه نکرده است .

سال ۹۹، سالی به یاد ماندنی در تاریخ بورس می‌شود زیرا شاهد مهمترین اوج‌ها و سقوط‌ها بوده است. با افزایش حد اعتبار به ۶۰درصد به دنبال این هستند که بتوانند سرمایه‌ جدیدی وارد بازار کنند، برای این کار باید مشخص شود که منابع کجاست؛ کارگزاری‌ها باید این منابع را داشته باشند و آزاد کنند. در چنین شرایطی هیچکس انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس را ندارد حتی اگر ۱۰۰درصد اعتبار دهند و یا به صورت رایگان سرمایه را در اختیار مردم بگذارند .چون هیچ رونق و امیدی دربورس نیست، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و کسی این کار را انجام نمی‌دهد زیرا رونق و چشم‌انداز مثبتی وجود ندارد. در اسفند ماه هستیم و در این ماه امکان فروش حقوقی‌ها وجود دارد که یا سود شناسایی می‌کنند و یا پول مردم که شامل کارمندان، کارگران و ... است را می‌دهند.

با این افزایش حد اعتباری تصور این است که رونق به بازار برگردد و پول جدید وارد آن شود، در شرایط فعلی موضوعات مهمتری از افزایش حداعتباری به ۶۰درصد وجود دارد که در ابتدا باید آنها برطرف شود. این موضوع امروز در بازار تاثیری نمی‌گذارد، حداعتبار موضوعی قدیمی است که از قبل اردیبهشت ماه تغییرات آن  مد نظر قرار گرفت و الان به‌یک باره به ۶۰درصد رساندند که خیلی تأثیرگذار نیست. اگر در شرایط رونق بازار بود که نقدینگی وارد بازار می‌شد شاید می‌توانست تأثیری بگذارد اما در این شرایط که فقط سهامداران به فکر فروش هستند تأثیر زیادی نخواهد گذاشت.

حمید علیخانی، مدیرعامل  شرکت  کارگزاری راهبرد
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۱

کد خبر 429122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =